Vad tycker ni om detta? (att markera okunskap med en bild)

fryckan

Trådstartare
Jag är med i en grupp på facebook där jämställdhet är kärnfrågan. Något jag reagerade på var ett inlägg från admin (själva bilden är inte med för att inte hänga ut gruppen)

Den här bilden kan vara en bra idé att spara i mobil/dator/platta för de som känner att de vill ställa frågor men inte riktigt vågar.

Det är alltså meningen att man ska bifoga bilden när man ställer frågor om saker som man är ny eller osäker på så att andra medlemmar vet att de ska ha överseende och att nivån kan vara låg eller formuleringarna eventuellt jobbiga.

Om man använder bilden bifogad med en fråga: gör så gott du kan för att formulera dig på ett schysst sätt, gör ditt bästa utifrån din förmåga, det är okej om det kanske inte är formulerat helt korrekt.

Om man svarar på frågor där bilden är bifogad: du får ha överseende med formuleringar, eventuell felanvändning av begrepp osv, svara på ett trevligt och konstruktivt sätt. Att skälla eller vara elak mot ts i "fråga från en nybörjare" tråd leder till avstängning.

Givetvis så kan man använda bilden även om man har varit medlem länge men känner sig osäker på en viss fråga. Bilden är inte en friskrivning från ansvar och ska inte missbrukas för att få trolla, leka eller bete sig illa.
---------

Vad tycker ni, ska en bild behövas för att markera så att folk har överseende med en? Eller är det de som svarar otrevligt som ska få en påminnelse om att hålla god ton? Här menar en del att om man använder fel termer och klumpiga formuleringar så ses man inte som ett troll om man använder bilden. Skriver man utan att använda bild kan andra gruppmedlemmar bli sårade av det som skrivs och ex. uppfatta en som rasist.

Jag är med i en grupp på facebook där jämställdhet är kärnfrågan. Något jag reagerade på var ett inlägg från admin (själva bilden är inte med för att inte hänga ut gruppen)

Den här bilden kan vara en bra idé att spara i mobil/dator/platta för de som känner att de vill ställa frågor men inte riktigt vågar.

Det är alltså meningen att man ska bifoga bilden när man ställer frågor om saker som man är ny eller osäker på så att andra medlemmar vet att de ska ha överseende och att nivån kan vara låg eller formuleringarna eventuellt jobbiga.

Om man använder bilden bifogad med en fråga: gör så gott du kan för att formulera dig på ett schysst sätt, gör ditt bästa utifrån din förmåga, det är okej om det kanske inte är formulerat helt korrekt.

Om man svarar på frågor där bilden är bifogad: du får ha överseende med formuleringar, eventuell felanvändning av begrepp osv, svara på ett trevligt och konstruktivt sätt. Att skälla eller vara elak mot ts i "fråga från en nybörjare" tråd leder till avstängning.

Givetvis så kan man använda bilden även om man har varit medlem länge men känner sig osäker på en viss fråga. Bilden är inte en friskrivning från ansvar och ska inte missbrukas för att få trolla, leka eller bete sig illa.
---------

Vad tycker ni, ska en bild behövas för att markera så att folk har överseende med en? Eller är det de som svarar otrevligt som ska få en påminnelse om att hålla god ton? Här menar en del att om man använder fel termer och klumpiga formuleringar så ses man inte som ett troll om man använder bilden. Skriver man utan att använda bild kan andra gruppmedlemmar bli sårade av det som skrivs och ex. uppfatta en som rasist.
Jag tänker på inkludering och exkludering.

Är man SÅ duktig borde man kunna bemöta alla människor på deras nivå.

Det låter rätt dumt i mina öron. Vad är det för människor i gruppen som inte klarar av att bemöta alla människor med respekt? Vad hände med det där gammelmodiga konceptet att tänka själv? Det påminner lite om en artikel jag läste för ett tag sen om studenter vid universitetet som ville ha en varningsetikett på texter där man kunde förvänta sig att bli provocerad/arg/ledsen.

Skulle jag se det i en grupp skulle jag genast tänka att det är en grupp med ett väldigt dåligt diskussionsklimat. En plats där de som hänger ser sig som lite bättre än alla andra och slår ner på de som inte uppnår samma, vad de anser, höga nivå som de själva. Jag skulle välja att ta min fråga någon annanstans.

Jag är med i samma grupp och kan intyga att debattklimatet inte är det bästa. Det är lågt i tak, elitistiskt och folk använder akademiska termer i syfte att härska - vilket är ironiskt när det är just detta som gruppen säger sig vilja motverka. Att ovan nämnda bild över huvud taget behövs är ett strålande exempel på den attityd som råder. Jag gick med för att läsa, lära mig och diskutera jämställdhet, feminism och antirastism men har endast blivit kvar för freakshowen. Snart har jag tröttnat på den med...

Jag håller med i allt ni skriver. Jag tycker dels att man trycker ner folk som "vet lite" (vem som nu bestämmer vad som är lite kunskap) men också att vissa är så sjukt otrevliga när medlemmar inte använder termer som dessa anser är de rätta. Och då får man otrevliga svar, för att citera en person på sidan: "jag orkar inte utbilda folk". Jag kan tycka att det är i allas intresse att ge svar på hur man tänker och varför om man nu är intresserad av att fler ska ta till sig detta och faktiskt få till en förändring hos folk.

Och som @xfie skriver är klimatet inte alls bra och tycker jag bidrar till en dålig bild av folk som påstår sig vara för jämställdhet. Jag har mest skumläst i gruppen tidigare men har blivit mer aktiv efter den bilden :angel:

Jag tror ändå att jag förstår problemet. Att det är svårt att skilja mellan semitroll som har sin ståndpunkt klar och vill provocera samt folk som faktiskt ärligt undrar saker. Men lösningen är ju helt bakvänd och lägger ansvaret på frågeställaren. Vill de ha en "högre nivå" på diskussionerna så får de väl göra gruppen stängd och sålla bland de som släpps in.

Låter elitistiskt. Retoriken med "fråga från nybörjare" får det att låta som att det handlar om mer eller mindre ren inlärning snarare än en grupp där jämställdhet är en fråga som kan diskuteras från olika håll och perspektiv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har skapa en anonym användare, vad jag skriver om i följande inlägg är det jag skäms för mest av allt, men jag har insett att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 212
Senast: Squie
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka