Vad tycker ni om denna stam?

smulan87

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er som är kunniga på stamtavlor!
Jag har nämligen köpt ett sto f-05 som i början av oktober kom hit ifrån Tyskland. Jag känner givetvis igen de närmsta släktnamnen men mycket mer än så är det inte..så därför vill jag nu veta vad ni tror och tycker om hennes stam!

Meningen med detta lilla sto är att hon framförallt ska bli min nya dressyrstjärna men då jag tidigare fokuserat på fälttävlan så är jag inte helt främmande för att prova även det lite grann.

Eventuella framtida passande hingsttips vore också kul att få, dock ska hon agera som ridhäst först några år!

Enligt uppgift så ska hon även ha blivit fölpremierad i Tyskland, hur hittar man information och eventuella resultat?

Då jag ännu inte har hunnit registrera henne i Sverige så får ni nöja er med en skriftlig version av stamtavlan:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24580000-24589999/640x480/24583377.jpg

Sv: Vad tycker ni om denna stam?

Ser trevlig ut tycker jag (med min begränsade kunskap om tyska stammar), även om det är tänkt att hon ska dressyra i första hand så skulle det inte förvåna mig om hon hoppar ganska bra ocksa.

Tack för att du tog dig tid! :laugh:
De två gånger som vi har löshoppat henne så har hon inte direkt visat någon superteknik, men mod och vilja verkar finnas iaf. Dessvärre ägnar hon mer koncentration åt att "flasha" omkring och visa upp sig och glömmer då av att hoppa ordentligt. Hindrena ligger dock fortfarande på gräsrotsnivå så vi får hoppas att det blir bättre med mer träning och lite högre höjder.

Det beror väl lite på vilka gener som slagit igenom. Weltmeyer lämnar ju inga hopptalanger precis, men Pik Bube har ju lämnat både hopp och dressyr och Argentan defintivt hopp. F-linjen är ju framförallt dressyr, men har lämnat en del hoppbegåvningar också.

Jag tycker att du har en toppenstam på ditt dressyrsto. Framförallt om du eller någon annan vill avla lite sen. Jag skulle gärna ha den stammen, och dessutom skulle jag gärna vilja se en liten bild, kanske :)

Åhh vad kul att höra, vad glad jag blir! :laugh: Jag är som sagt bara lite bekant med hennes stam men tyckte att hon lät tillräckligt intressant för att att köpa henne osedd (fick endast se bilder) en timme efter att annonsen kom ut! :crazy: Bra pris, trevlig stam och snygg häst...jag kunde inte låta bli! :o
Givetvis besiktigades hon ordentligt och än så länge är jag verkligen JÄTTE nöjd. Enligt säljaren så rörde hon sig bra, var trevlig i all hantering och var iaf. insutten. Nu har jag haft henne i 6 veckor och hon rör sig riktigt, riktigt bra, är underbar i hantering och nu är hon grundriden och bär sig bra i skritt och trav. Galoppen har vi bara provat på ute än så länge och lite bus har vi också fått prova på.....

Jag har aldrig tidigare varit avelsintresserad men nu när man faktiskt har köpt sig ett sto som kanske kan vara värd att avla på så slås man ju lite av tanken. Men än så länge är det inte aktuellt men kanske i samma veva som man själv ska fundera på tillökning? :angel: Först ska jag iaf. försöka matcha henne för 4-årschampionaten, hoppas bara att jag är duktig nog och kan förvalta en så fin häst som jag faktiskt tror att hon kan bli!

Har dessvärre bara kort ifrån då hon precis kom till mig, ska försöka ta några nya nu här i veckan, alltid kul att se förändringen!

Hon är den häst som står närmast, den andra är min andra 05.a som också är importerad från Tyskland.
RockyochFirstImpression011.jpg

RockyochFirstImpression010.jpg

Här är även en film från då hon precis hade kommit, vet inte om det syns något då jag själv inte kan titta på filmer som ligger i photobucket...
http://smg.photobucket.com/albums/v227/smulan87/?action=view&current=bilder016.flv

Åh men shit!!!!
Jag är kär i din häst!!!!

Ja jag är verkligen jätte nöjd hittils, så än så länge håller jag hårt i henne! Men grabben i bakgrunden på korten är däremot innoficiellt till salu....:angel:

Jasså minsan :)
Tyvärr har jag tömt både mina och mina mammas bankkonton på hästköp senaste tiden :)
Finns så mycket fina hästar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka