Vad tycker du?

Blomskan

Trådstartare
Jag vet att det redan finns liknande inlägg i ämnet men jag skulle vilja ha en lite annan vinkling på det hela.

Jag ska alltså köpa en hästtransport och vill höra vad ni tycker.
Lite att ta hänsyn till; jag kommer alltid bara att köra en ridhäst, som just nu är lite svårlastad i mellanåt.
Transporten kommer att användas för att köra på träningar eller tävlingar kanske ett par gånger i månaden. Jag har en V70 eller en stor pickup som jag kommer att dra med.
Jag kan tänka mig antingen en begagnad eller en ny, det spelar ingen roll.

Så vad hade ni valt av följande, motivera gärna så att jag vet hur ni tänker.

1; Med eller utan sadelkammare?

1a; Om sadelkammare, inbyggt, dörrhängt eller ett sadelskåp på utsidan av transporten?

2; Helt i glasfiber eller en som är både glasfiber och plyfa?

3; Aluminiumgolv eller marinplyfa?

4; Lucka i glasfiber eller rullgardin?

5; Boggie elle enkelaxlad?

6; Köpa eller långtidshyra?

Otroligt tacksam för att få ta del av era funderingar!

Sv: Vad tycker du?

Min personliga åsikt om jag ska skulle köpa/leasa transport idag.....

priset/månad är likvärdigt för båda ovanstående alternativ (ja, beroende på vilken prisklass man håller sig kring).

Har gett svar från olika vinklar att se saker och ting :)

Utan sadelkammare då jag vill se hästen genonom "frontfönstret". Är den lugn?, Äter den? osv
Med sadelkammare om jag vet att jag alltid tar med mig "massor med saker" som har svårt att få plats med i bilen.

Annars finns det sadelskåp att köpa för ca 3500-4000 där alla saker kan packas in och det är bara att rulla in och rulla ut allt där det står på den tommar sidan av transporten.
1a; Om sadelkammare, inbyggt, dörrhängt eller ett sadelskåp på utsidan av transporten?

Inbyggd sadelkammare - snyggast så

Fråga 2, 3 och 4 låter jag mer kunnig svara på

Helt klart Boogie - speciellt om hästen inte uppskattar åkturer. Ger mer stabilitet. Har du bara två hjul och får punktering är det ganska kört att åka vidare - har du fyra hjul och ett får punktering kan du fortfarande ta dig framåt.

Har jag svarat på i inledningen, beror helt på hur mycket den kommer att användas och om det är användning hela året eller enbart under sommarmånaderna

Lycka till med transportköpet - jag vet att UMEsläpet har fått bäst i test av totalt 8 transporter men hittar tyvärr inte det testet på internet.

Jättetack för dina svar!

Tycker att det är bra att få en annan människas syn på det.

Om man långtidshyr Värmlandsvagen så uppmuntrar ju dom till att hyra ut i andra hand.

Tänkte att jag skulle slå en signal till dom och diskutera vad det finns för möjligheter.

Med, men se till att den är tillräckligt stor och att det är lätt att få ut sadeln.

Jag har bara erfarenhet av inbyggt, ska du ha inbyggt så se till att det inte blir för trångt inne i transporten. Det kanske inte är något stort problem när du bara ska köra en häst men skulle man vilja köra två är det en fördel att ha gott om plats.

Helt i glasfiber, det håller bättre.

Aluminiumgolv då det är helt underhållsfritt, håller i en evighet.

Glasfiber, tyst och mer säkert.

Boggie - komfort för hästen och mer lättkört.

Jag har ingen erfarenhet av att långtidshyra.

sadelkammare helt klart!!

inbyggd sadelkammare. Jag har umea60, sadelkammren är stor så att man även kan stå i den och klä om, samt att du får plats med hur mycket som helst i den. kanon!

glasfiber

glasfiber. jag tycker rullgardin är lite läskigt. Känns inte lika tryggt.

helt klart Boggie. jag ser inga fördelar med enaxlat.Boggi är mkt stadigare.

köpa. det tjänar du på i längden.

Mina preferenser;

Med. Fantastiskt lättsamt och det går ju bra att packa hö därframme också.
Vill man se hästen finns det ju möjlighet att sätta dit en kamera.

[
Inbyggd, helst med skjutdörr till hästavdelningen vid tränsning före urlastning etc.

[
Där har jag ingen bestämt åsikt annat än att transporten bör vara välisolerad både p.g.a ljudvolymen samt att den blir varmare för hästen i kallt väder och svalare i heta sommardagar.

[

Aluminium. Man bör dock vara medveten om att det enda sättet att se urtunning/förslitning är genom röntgen. Med en någorlunda sen årsmodell bör det inte vara ett problem.

[

Lucka i trä eller glasfiber, inte rullgardin.

[

Självklart boggie

[

Där beror det ju på ens egen ekonomi vad som är bäst. Köper man bör man ta en vagn med högt andrahandsvärde.

Smaksak helt och hållet. Jag har haft utan, nu har jag med.

Inbyggd.

Plyfa med glasfibertak. Glasfibersläpen har haft stora problem med fukt i väggarna som gör att de murknar/ruttnar sönder snabbt. Dessutom är plyfan ett tåligare material iom att det inte är lika "hårt". Plyfasläp håller betydligt längre

Plyfa, lättare att se om/när det börjar bli dåligt. Aluminium kan mattas utan att man märker det

Helst lucka i plyfa, men definitivt hellre glasfiber än rullgardin

Har haft enaxlat och boggie, och aldrig mer enaxlat. Boggie ger sååååå mkt bättre åkkomfort för hästen, och ligger stadigare bakom bilen (vilket ger bättre åkkomfort även för bilens förare + passagerare)

Köpa, helt klart billigare i längden även om man måste finansiera med lån.

Tackar för alla svar!

Tror att jag börjar få klarhet i vad jag ska köpa nu.
Blir med största säkerhet en Christ, väljer just nu mellan Corona, Comet XL och Concorde.

Några synpunkter på dessa?

Så vad hade ni valt av följande, motivera gärna så att jag vet hur ni tänker.

Utan, jag vill gärna se min häst när jag kör. Han har en vit lång bläs så jag ser att han står som han ska. Jag har kombi så jag lägger hellre sadeln i bakluckan.

Glasfiber! Och kolla hur många mm tjocka väggarna är! Endel märken snålar ner till bara några mm. Vill inte köra ett sådant släp vid ev en krock...

Aluminiumgolv, aldrig plyfa!

Jag föredrar lucka, men det är för att min häst är så känslig för ljud, han skulle dö av en rullgardin som ev. låter.

Eh. Hellre går jag med min häst än att köra enkelaxlat. Har fått punka på motorvägen med enaxlad. Det blev polisinstans och avlastning på åker brevid motorvägen. Tack o lov var hästen en av de mindre nerväsa samt otroligt lättlastad. Men de blev tvungna att stänga av motorvägen i en timme. Stressig situation? Neeeej då. Har du ett boogie kan du alltid halta av motorväg el dyl för att åtgärda situationen då du har 3 däck till.

Jag bytte till Boj från Thule och ville känna på hur det släpet var. Jag hyrde det i några månader och när jag sedan köpte det, drog de av hälften av månadshyran på priset.

Lycka till!

Tackar för synpunkterna och kan meddela att jag numera är glad ägare till en Christ Concord..
:bump::banana:

Oj, sorry såg att jag var lite sen men svarar iaf :D

Jag tkr att man ska ha sadelkammare men en inbyggd, såpass inbyggd så att hästen kan se igenom det lilla fönstret fram.

Inbyggt (läs ovanstående)

Glasfiber känns bäst, men det beror väll lite på.

Aluminium, det känns lättast att underhålla.

Lucka i glasfiber, det känns också lättare att underhålla och håller längre.

Boggie, helt klart, enaxlad kan bli ganska stum.

Köpa, men det kan också bero på.

Känner du att du av ngn andledning MÅSTE ha sadelkammare så får man ju köpa de men annars är min uppfattning så att de flesta sadelkammare i transporter tar väldigt mycket plats fråmför hästen, de blir trångt och svårt att tex tränsa hästen om den är lite ivrig eller inte vill vara still m huvudet. Oftast fungerar de lika bra med ett sadelskåp på hjul som man bara rullar in, de flesta transporter har utrymme til ett extra sadelskåp även om man har 2 hästar, dock kan de blir trångt nu me. MEN 2:ahandsvärdet är högre m sadelkammare. De flesta transporer har detta problemet m att sadelkammaren själ mkt utrymme, dock har Boj och Thule (excelent? + premium) gott om utrymme fast att de har inbyggd sadelkammare vilket är superbra!!! Hade aldrig köpt med sadelkammare om de inte hade varit så gott om utrymme iaf som de är i vårt Bojsläp!

Du har svaret i föregående inlägg! Dock tycke jag dörrhängt så som IW har verkar lite halvfarligt...

Både glasfiber och plyfa (sandwich) blir transporterna väldigt tunga med. Glasfiber är bra då du kan köra m högtryckstvätten, men vissa är lite skeptiska till de.. vet inte riktigt varför med de är starkare än vad många tror.

-

Endel hästar som är bakskygga kan bli väldigt skrämda m rullgardin, hade satsat på glasfiberlucka!

Boggie!!! Ligger bättre på vägen, mer stabilitet och om de skulle få punktering går de att köra i nödfall iaf!

-

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 968
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 731
Senast: Jesna
·
P
Utrustning Jag är i tagen att köpa hästtransport. Men vet inte vad jag ska ha, det är ju verkligen en djungel! Har en volvo V70 som drar 1530 på...
Svar
16
· Visningar
1 628
Senast: physalis
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka