Vad tycker du är ok att en start kostar?

Smuldaisy

Trådstartare
Har en unghäst som jag "miljötävlar". Hon är mycket spänd på tävlingsplatsen så det är träning, träning som gäller. Pga detta blir det många starter nu under våren så nu till frågan: Vad tycker ni är ok att betala för en start? De flesta klubbar ligger på 120-140:- för en lokal start.
Satt och tittade igenom propparna för sommarens tävlingar fö att planera in ett kortare "sommarlov" för pållen. En av landets "storklubbar" ska ha en "sommarcup och kostnad för en LC är satt till 150:- och LB - 170:- :eek:!!! Vill man sedan vara med i cupen kostar det ytterligare 100:-. (420:-:eek:)
Ska bli intressant att se om de verkligen får några ekipage.... Kan tycka det är ok att betala 140-150:- om det är anmälningsavgift tillbaka, rosett, plakett o ev hederspris men 170:- kändes magstarkt!!

Sv: Vad tycker du är ok att en start kostar?

Det beror ju på klassen men jag tycker det låter rimligt, klubben som anordnar tjänar knappast multum på att ha tävling.
Önskar jag också fick betala 170kr, jag anmälde mig till tre klasser på en tävling nu = 760:- sjukt kul lixom... Och då var det ändå ganska billigt för att vara MSVB tyckte jag.

Det tycker jag ändå var ok pris för en start. Här blir klasserna fort fulla än om de kostar 350 kr för en start, iof MVS:C på reg nivå...

MVC är ju regional och då tycker jag 170:- kan vara mer acceptabelt. Är det så att tävlingar i Skåne överlag är billigare och att vi är bortskämda med dessa priser för här har vi ju massor med tävlingar varje helg och det hör till ovanligheter att klasser blir fulla......

Det låter ljuvligt, här hamnar man lätt som 40onde reserv tre minuter efter anmälan öppnat till MSVC/MSVB

Jag har idag anmält mig till en tävling där alla klasser kostar 300:- Ungefär dubbla priset än andra tävlingar.
Men annars brukar regionala MsvC/MsvB starter här i krokarna kosta mellan 110 och 220. Jag tycker att lagom pris skulle vara runt 100-130 kanske, men det är klart att domare och premier till placerade behöver finansieras också...

Har precis anmält mig till några lokala LB-dressyrer där starten kostar typ 230 kr per gång!!! :eek: Den ena är tack och lov på min hemmaklubb så jag får rabatt, annars tycker jag att det är hutlöst. 150 kr för start i lokal dressyr känns mer rimligt.

Har precis anmält mig till några lokala LB-dressyrer där starten kostar typ 230 kr per gång!!! :eek:

:eek::eek::eek:

Om man placerar sig, får man åtminstone pengarna tillbaka (:laugh:) eller får man nån glasvas el ljuslykta (:mad:)

Premier, domare och veterinär är ju inte gratis, liksom att underhålla anläggningen så att man kan hålla tävlingar.

Ett alternativ för miljöträning är ju att åka utan att tävla, om det inte är enbart minutrarna på banan som är problemet.

Jag tävlar i dalarna och gävleborg.... betalar mellan 120-200 för lokala klasser... lite väl mkt att ta ut 200 kr men folk rider ändå

Anmälningsavgifterna skiljer sig uppenbarligen rejält mellan olika delar av landet. Här i Stockholmsdistriktet finns det knappt n tävling som kostar under 200kr och 250 verkar vara lite av standard. I MsvC har jag betalat upp till 350 kr och även anmält till en som kostade 400. Där avanmälde jag mig dock, mycket pga priset, men jag tror att även de hade fullt. Drygt 250 kr reagerar jag inte på att betala men när det kryper upp emot 300 börjar det kännas mycket, men när jag läser här inser jag att det inte bara är stallplatser, bostäder och tränare som är dyrare i denna delen av landet.

Premier, domare och veterinär är ju inte gratis, liksom att underhålla anläggningen så att man kan hålla tävlingar.

Ett alternativ för miljöträning är ju att åka utan att tävla, om det inte är enbart minutrarna på banan som är problemet.

Framridningen är det STÖRSTA problemet!!! Livrädd för andra hästar.... börjar gå bättre på banan :banana:

Veterinären ska ju täckas av veterinäravgiften som vi iof inte har på dressyr. ...och alla klubbar har ju kostnader för domare, anläggning osv.... det är ju inte billigare i Skåne. Undrar om någon här nere hade betalt närmre 300:- för en start?????

Fast jag betalar faktiskt hellre närmare 300 för en start på en välorganiserad tävlingsplats (med tillräckligt med funktionärer, bra ljudanläggning, välplanerad parkering, roliga priser, hyfsat fika/mat osv) än gör en billigare start där arrangören har behövt spara in på allting.
Men om jag åker och tävlar och betalar dyrt för det så förväntar jag mig att det är en viss standard på tävlingsplatsen annars blir jag sur.

Jag tycker det är okej att en start kostar tillräckligt mycket så att det täcker arrangörens kostnader. Det är liksom ingen rättighet att varken ha häst eller tävla, och jag tycker heller inte arrangören har rätt att ta ut en överdrivet dyr avgift, men att betala vad det kostar - det är självklart.

Jag tycker det är okej att en start kostar tillräckligt mycket så att det täcker arrangörens kostnader. Det är liksom ingen rättighet att varken ha häst eller tävla, och jag tycker heller inte arrangören har rätt att ta ut en överdrivet dyr avgift, men att betala vad det kostar - det är självklart.

Att betala vad det kostar, absolut. Tyvärr är det en hel del arrangörer som inte resonerar så. Grannklubben tar X kronor, då kan vi också göra det. Speciellt i områden där klasserna snabbt blir fulla. Och kostnadstäckningen är mer än god. Jag har själv suttit i tävlingssektionen i flera klubbar genom åren och i bland annat en där jag fick kämpa för att hålla startkostnaderna under 200-kronor/klass (och detta är ett antal år sedan) där de andra hade argumentet "men alla andra tar ju lika mycket" och i nästa andetag klaga på att det är så dyrt att tävla...

För att svara ts, runt 150 kr för en lokal start skulle jag tycka var okej, runt 200 för en regional.

Alla dressyrtävlingar här omkring (Stockholm) kostar mellan 200-270kr på lokal nivå (ligger väl oftast på 250kr). Självklart gör det lite ont i plånboken att anmäla sig till tävlingar men det är bara att gilla läget om man vill ut och tävla.

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar