Vad tror ni..

lillamy73

Trådstartare
Kommer i morgon att ringa veterinären. Då de har telefon tid 7.30-9.00.

Har en schäfer tik som om och om igen får urinvägsinfektioner vid löp.
Hon löpte sist i slutet av oktober. Resulterade i en UVI. Veterinären tror att det beror på att hon slickar sig ren och på så vis får upp bakterier.

Nu har jag märkt att hon börjat löpa igen???
Hon är pigg och glad äter,dricker, kissar som vanligt men hon droppar som vid ett löp?

Är det möjligt att en tik kan ha ett löp igen efter två månader?
Hur beter sig en hund med livmoder inflammation?
Kan det vara det som är på gång?

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Vad tror ni..

Exact vad som hande med min tik for en manad sedan. Jag petade fortfarande i henne "cranberry" piller (for att forandra PH vardet i urinen) da jag trodde att det var UVI igen. Min vet forsakrade mig att det var ett lop ... "Split cycle" kallas det har och vissa tikar har tydligen en tendens att fa ett extra lop mellan de vanliga. Min ar 41/2 ar och jag valde att kastrera henne da hon blir skendracktig efter varje lop och om hon loper 3-4 ganger om aret kommer hon alltid att vara paverkad av lop.

Går tyvärr inte att tempa denna tjej. Hon skriker högt bara man tar tag i svansen på henne.
Flytningarna luktar inget och än så länge inga förändringar i allmän tillståndet.

Har senaste löpen funderat på att sterilisera henne? Kan det gå på försäkring eftersom det alltid resulterar i en UVI?

Du ska kastrera henne isf, inte sterilisera. Diskutera försäkringsbiten med din veterinär, jag vet inte var gränserna går.

Men du kan väl tempa utan att ta henne i svansen? Lägg henne på sidan eller något sånt så borde du komma åt.

Låter jobbigt med UVI efter varje löp... Ett skäl så gott som något till att kastrera men vad försäkringsbolaget säger är ju en annan femma. Om du räknar bort självrisken borde det inte bli så många tusenlappar dyrare att göra det på egen bekostnad om försäkringsbolaget vägrar. Det beror ju iofs på vilket bolag du har, och hur hög självrisk du valt.

Eftersom du skriver att det inte går att ta i svansen på henne; är du säker på att hon inte har problem med analsäckarna? Det brukar resultera i att de ogillar beröring av svansroten, och framför allt att man för svansen uppåt. Jag menar inte att detta skulle ha samband med de täta löpen eller UVI:n, men kanske kan vara värt att kolla upp som ett separat problem?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassina
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 677
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka