vad tror ni (Stallfråga)..

LinnK

Trådstartare
... det kan tänkas hamna på för slutsumma om man gör allt själv på ett sånt här stall?

Vi funderar lite inför framtiden, inte aktuellt idag precis..
Men kul att fundera och se om det skulle gå ihop :)

Vi kan göra det allra, allra mesta själv,
Dvs grund (vi har egen entreprenadfirma med gräv etc)
allt byggarbeta själv inklusive boxarna.

Det som måste lejjas bort är vvs och el, samt eventuellt takstolarna.

Stallet är 9x 14 meter och boxar på 9kvm räcker då vi har islandshästar som knappt står inne utan helst är ute.

Det skulle isåfall bli med höloft med spån uppe, lucka till spånrum och hökanal nere.

Foderskåpar/bänk el dyl.

Diskbänk och garderober, sadelkammare med trapp upp utanför den.

Fem boxar samt spolspilta.

Så här ser det ut i våra huvuden

13540491.jpg
[/url][/IMG]

Sv: vad tror ni (Stallfråga)..

Ingen som har nån tanke om ritningen eller så heller?

Hej!
Jag tycker att det på det hela taget är en fin och realistiskt ritning. Men dörren till fikarummet kanske borde gå inåt i och med att trappen är precis brevid till höger. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men är det en dörr till trappan strax under den? Hur som helst är det lättast med så många inåtgående dörrar som möjligt. Det sparar plats i stallgången.

Dessutom tycker jag att du borde ha någon/några nödutgångar. Extra utgångar är alltid praktiskt också. T. ex. i sadelkammare/fikarummet. Längst upp i höger hörn finns det möjlighet att bygga en utgång.

En annan utgång skulle du kunna ha i väggen mellan skottkärrorna och spånrummet. Gör dörren till spånrummet inåtgående bara. :bump:

Tycker ni har gjort en jättebra ritning med en bra och realistisk planering. :bump:
Lycka till:D

Hej!
Jag tycker att det på det hela taget är en fin och realistiskt ritning. Men dörren till fikarummet kanske borde gå inåt i och med att trappen är precis brevid till höger. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men är det en dörr till trappan strax under den? Hur som helst är det lättast med så många inåtgående dörrar som möjligt. Det sparar plats i stallgången.

Dessutom tycker jag att du borde ha någon/några nödutgångar. Extra utgångar är alltid praktiskt också. T. ex. i sadelkammare/fikarummet. Längst upp i höger hörn finns det möjlighet att bygga en utgång.

En annan utgång skulle du kunna ha i väggen mellan skottkärrorna och spånrummet. Gör dörren till spånrummet inåtgående bara. :bump:

Tycker ni har gjort en jättebra ritning med en bra och realistisk planering. :bump:
Lycka till:D

Vad kul att du tycker det! :) :bow:
Ja precis, dörren till sadel o fika rum är egentligen åt fel håll,
den ska gå åt andra hållet, inåt alltså.

Nej där under trappen är det ett streck som råkat bli kvar bara,
det är ingen dörr
(även om vi tänkte bygga in utdragbar förvaring under trappen eventuellt)

Ja precis, nödutgångar är bra att ha, vi hade först tänkt ha en längst ner på vänster kortsida av stallgången, men å andra sidan så är det bättre att ha förvaring till transportbenskydd etc där tyckte vi,
men precis som du säger, mellan spånrum(om man vänder dörrn inåt)
och skottkärror så kan man klämma in en nöd-dörr.

Vi hade även fundering om att ha den där spånnedkast-rummet är, men det går ju inte om vi ska ha en brygga upp på loftet.

Vi har inte så stor gård så vi vill bevara gamla traditionen med att ha höloft, då det sparar plats, så länge man ser till att ha brandsäkert material mellan loft och stall, så borde det inte höja försäkringspremien heller tror jag.

Vi har gjort massor av ritningar på skoj- på uteboxar och allt möjligt,
men till sist så kom vi fram till denna, då det inte är tok-stort,
relativt användarvänligt och rätt bra utnyttjade ytor tycker jag.

För att torka täcken har vi inte bestämt om vi ska göra ett litet utrymme i sadelkammaren eller om vi ska ta ut torkskåpet.
Vi använder ju knappt täcken mer än fleece så det beror ju på om det känns "lönt" med ett värmerum för det.

Jag tror att du kan få problem med förprövningen om du inte får till en nödutgång som även hästarna kan gå igenom. Tycker det verkar så när jag har mina reglbunda kontroller, vart tredje år här. Då kommenteras alltid att det finns bra med nödutgångar. Det är en av de första sakerna de tittar på, där efter kommer takhöjden. Så tänk på den med.

Fast på "skottekärreparkeringen" mot lo-bryggan kan man ju ha en dörr ut som är minst 150 cm bred.

Alternativt att man ställer garderoberna från vänstra kortsidan av stallet där istället och har nödutgången där så blir det nära för iaf fyra av 5 hästar.

Eller att ena väggen i spolspiltan också kan öppnas upp utåt,
men då hamnar de båda utgångarna bredvid varandra och det kanske inte är bra?

Tror inte att det blir bra. De brukar gilla mina som är på olika sidor av stallet.

Hej! Jag tycker din spolspilta ser smal ut (om varje ruta är 1 m så är den bara 2 m bred vilket kan bli trångt. Jag skulle ha gjort ingången där du har garderoberna på kortsidan och en nödutgång i spolspiltan (vilket kan vara bra om du ska skölja av skitiga hästben när de kommer utifrån). Skulle helst placera alla garderoberna i sadelkammaren då det oftast är uppvärmt där och då möglar inte utrustningen samt att de är varma på vintern. Du har heller ingen foderkammare inritad; den skulle jag placera där du nu har garderoberna vid ingången. Lite tankar och tips bara! :)

Hej! Jag tycker din spolspilta ser smal ut (om varje ruta är 1 m så är den bara 2 m bred vilket kan bli trångt. Jag skulle ha gjort ingången där du har garderoberna på kortsidan och en nödutgång i spolspiltan (vilket kan vara bra om du ska skölja av skitiga hästben när de kommer utifrån). Skulle helst placera alla garderoberna i sadelkammaren då det oftast är uppvärmt där och då möglar inte utrustningen samt att de är varma på vintern. Du har heller ingen foderkammare inritad; den skulle jag placera där du nu har garderoberna vid ingången. Lite tankar och tips bara! :)

Jag använder spolspilta typ 4 gånger per år och alla mina hästar kan sno på den ytan utan problem.
Då de är som en c-ponny i strl ungefär.

Spolspilta känns dock skönt att ha om det nu blir av att man bygger nytt, då det är lättare att få en häst ren o fin om man har spolmöjlighet.

Sen så hade jag inte tänkt ha läder i garderoberna på kortsidan,
utan sånt som jag använder väldigt sällan, transportbenskydd, hönät,
extra hinkar o sånt som inte behöver värme.

Fast finns det tillräckligt med plats i sadelkammaren och i de 2 ½
inbyggda golv-tak garderoberna på 1x1 meter i ingången så kan jag nog fundera på att ha en ingång där nere i kortändan.

(nackdelen med det, är isåfall att det hamnar så himla nära en annan byggnad att det "känns bakvänt" att ha en öppning åt det hållet)

Nej, foderkammare behöver jag väl inte när jag har ritat in foderskåp som är från golv till tak på andra sidan spolspiltan? :p

Jag använder mig mest utav kraftfoder, betfor och nåt enstaka tillskott så jag har ingen använding av ett helt foderrum.

Tror inte att det blir bra. De brukar gilla mina som är på olika sidor av stallet.

Ja men vad menar du då? :confused:

Jag gav de enda (i dagsläget) två alternativen till var man kunde ha en extra utgång förutom i spolspiltan
(el som tidigare nämts i sadelkammaren)
och BÅDA de alternativen jag sa var på varsin sida av stallet bortsett från ingången, dvs brevid spånnedkastet eller på vänster kortsida av stallgången längst ner på kortsidan av stallet.
men en 3 meter bred dörr känns liiiiite väl stort.

Oj fel av mig,
jag skrev att jag ritat in foderskåp, men vi kom på att det skulle vi lämna öppet vart vi ville ha dem
(uppe eller i sadelkammaren tex tills vi har funderat mera, vi tänker ju inte bygga iår..)

Jag använder spolspilta typ 4 gånger per år och alla mina hästar kan sno på den ytan utan problem.
Då de är som en c-ponny i strl ungefär.

Spolspilta känns dock skönt att ha om det nu blir av att man bygger nytt, då det är lättare att få en häst ren o fin om man har spolmöjlighet.

Sen så hade jag inte tänkt ha läder i garderoberna på kortsidan,
utan sånt som jag använder väldigt sällan, transportbenskydd, hönät,
extra hinkar o sånt som inte behöver värme.

Fast finns det tillräckligt med plats i sadelkammaren och i de 2 ½
inbyggda golv-tak garderoberna på 1x1 meter i ingången så kan jag nog fundera på att ha en ingång där nere i kortändan.

(nackdelen med det, är isåfall att det hamnar så himla nära en annan byggnad att det "känns bakvänt" att ha en öppning åt det hållet)

Nej, foderkammare behöver jag väl inte när jag har ritat in foderskåp som är från golv till tak på andra sidan spolspiltan? :p

Jag använder mig mest utav kraftfoder, betfor och nåt enstaka tillskott så jag har ingen använding av ett helt foderrum.

När du nu ändå bygger nytt så tycker jag att du ska tänka längre i framtiden: tänk om du vill ha en större häst än C-ponnystorlek? du ska även ha i tankarna att du en gång kanske säljer gården och är allt klart även för andra häststorlekar finns det fler köpare. Likadant med foderkammare. vad händer OM en häst kommer lös på natten? Det är inte kul att hitta en häst på morgonen som har stått och ätit kraftfoder så den nästan spricker. Visst kan man låsa garderobsdörrarna men det är lätt att glömma. Hur är det att ha öppningen åt andra hållet på stallbyggnaden? Är det friare åt det hållet? kan det fungera att spegelvända ritningen?

Såg en till sak; fönster i sadelkammaren kanske vore något. Elförbrukningen kommer att bli mycket lägre då. Kanske t o m två fönster i ett så stort utrymme.

Vi har också islandshästar och ska börja bygga i höst. Vi bygger allt efter "storhäst" eftersom det ökar värdet på gården. Det är bättre med tre stora boxar än fem mindre för våra hästar går ändå ute året om. Boxar är bara för sjuka djur. 12 kvm eller större boxar blir bra fölboxar (visserligen fölar våra ute men det finns och ju andra sorters hästar) våra kan stå två i en sådan stor box om de måste vara inne. Håller med de andra att nödutgångar går före allt annat.

Vild gissning utefter vårat eget stallbygge:
Kostnad upp emot 400000:- om ni köper allt material och inte har eget virkesförråd.

Bort med garderoberna på gaveln och gör en extra utgång där! Det är väl tom krav på flera utgångar om man bygger nytt och har mer än nåt antal hästar (kommer inte ihåg hur många)

Och så tänk igenom hur vattenledningarna ska gå. Kanske flytta spolspiltan till box 5 (så att den hamnar vid fikarummet), box 5 bredvid 1 och så ingången vid skottkärrorna nånstans? Men om ni ska ha vattenkoppar i alla boxar så måste man väl iofs dra rör överallt ändå...

Hur ska ni brandsektionera mellan stall och loge? (Kanske jag kan få några tips till vårat (om)bygge!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka