Vad tror ni om det här?

majola

Trådstartare
Min gamling har kommit på att grusmineraler är *äckliga*. Han tänker inte äta dem längre.

Matte tycker att pelleterade mineraler är *dyra* och räknar febrilt på ett annat alternativ. Vad tror ni om följande?

(Hö: 8,3 MJ, 61 g smb rp, 2,9 g ca, 2,5 g p, 0,9 g mg)

8 kg hö
0,3 kg fibergi müsli
0,1 kg betfor
20 g basic e (pulver)
ca 5-10 g kalk

ger:
73 MJ, smb rp/MJ: 7,4, ca/p:1,6, ca/mg: 3,0

Då kan jag också lägga på t ex 0,4 kg havre om det behövs och får följande värden:

76 MJ, smb rp/MJ: 7,5, ca/p: 1,6, ca/mg: 2,9

Vad tror ni? Fibergin är ju tydligen extremt dyr, men om han bara får 300 gram om dagen så blir det väl ca 5 kr, och en dos pelleterade mineraler går ju lös på nästan 3 kr...

Hästen är 23 år, vill inte äta mer hö, promenadrids 3-4 gånger i veckan. Väger ca 500 kg.
 
Även pelleterade mineraler verkar bestå av grus. Hästen får sina i betforen och de brukar återfinnas i vattenhinken och vattenkoppen i grusform... Han silar alltså betforen i vattnet för få bort mineralerna.
 
Min äter pelleterade utan att blinka, men jag tycker att de är så hutlöst dyra. Då ger jag hellre ett färdigfoder som bara är minimalt dyrare. Det enkalste vore ju om han kunde slicka i sig gruset. :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp