Vad tror ni? Först kotledsinfl.sen knäledsinfl.

ullass

Trådstartare
Min ponny har haft kotledsinflammation på båda fram och ett bakben. Har behandlats och blivit försiktigt igångsatt. Nu efter 3 månader var vi på kliniken för en ny koll och då upptäckte man knäledsinflammation på båda fram + lite kotled vf.
Min fråga är har knäledsinflammationen kommit under igångsättningen eller fanns den där tidigare?
Jag tror att den tidigare vetrinären inte såg den då utan koncentrerade sig på kotlederna. Jag kan inte förstå hur hästen skulle kunna få knäledsproblem av den igångsättning som den fått. Den har inte hoppat eller gått på bana och endast tidits rakt fram och i lagom tempo.

Sv: Vad tror ni? Först kotledsinfl.sen knäledsinfl.

Jag tror att inflammationerna är symptom på att något annat är fel, och så länge detta inte upptäcks kommer det att uppstå fler inflammationer. Det finns många potentiella orsaker.

Håller med :bow:
Skulle kunna vara saker som skoning/verkning, sadel, ridning tex.

Vi har bytt hovslagare, satt på sulor,bytit sadel,kiropraktor har varit ute, haft hästen hos en proffisionell ryttare som hjälp oss med igångsättningen pga att få hästen mer bärig och arbeta i rätt form. Vi har varit mer än försiktiga och gjort enligt konstens alla regler, men ändå gick det inte bra-

Sådär kan det vara. När kotlederna behandlas och slutar göra ont belastar hästen annorlunda och nya inflammationer uppdagas. Det kan vara så att knäledsinflammationen är det ursprungliga problemet och att kotlederna drabbats av inflammation pga kompensatorisk överbelastning. Svårt att säga om inflammationen fanns där "från början" eller inte.

Det är lätt hänt att det kommer att komma fram nya problem när man börjar behandla. Troligtvis hade hästen mest ont i kotorna tidigare och då syntes inte knäna lika tydligt.

Dettar också ett tag för hästen att anpassa sig till en ny hovslagare och att bära sig i en annan form etc, men det verkar som om ni har gjort allt rätt så här långt. Om inte veterinären tycker att det är lönlöst så skulle jag behandla knäna och fortsätta med samma "tänk". Jag tycker också att ni gör helt rätt som är inne på återbesök, bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!
Lycka till!

Jag undrar nu oxå hur nästa igångsättning ska se ut eftersom den förra inte fungerade som vi tänkt oss?

Prata med din veterinär! Jag tror nog att ni gjorde helt rätt men att hästen inte var fullständigt behandlad (missade knän)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 804
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 373
Senast: elfi
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka