Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Marie_K

Trådstartare
Har en 2 åring som fått en chipfraktur, OP av denna är redan godkänd av försäkringsb (Folks*m). Så tid för det är bokat! Vet positiv att det ska läka bra. Men, nu har jag upptäckt genomgående hasgallor i båda benen. Värre på ena dock. Ringde kliniken & OP vetten sa att han inte varit med om att detta inte ersätts om hästen har gallor = inflammation i leden.

Vi bestämde att vi kollar upp bakbenen direkt innan operation. Vet sa att det är inga problem att operera alla 3 benen samtidigt (chipfrakturen är i karpus fram) ej i leden vilket väl är positivt? Vet sa också att med gallor, & om röntgen visar lösa benbitar, & han skriver att dessa troligtvis kommer bli problem & bör tas bort inte borde bli problem med ersättning. Han har som sagt gallor & ska ändå opereras & den skadan täcks av försäkringen, kan dom ersätta dom lösa benbitarna då också?

Känns ju väldigt onödigt om han har såna, att behöva söva honom ytterligare en gång senare & riskera att han skadas i lederna:(

Någon med erfarenhet? Han har varit försäkrad i detta bolag sedan födseln & utan avbrott. Det är en A1 försäkring. Jag har ringt & frågat & fått till svar att dom inte ersätter att ta bort ocd i förebyggande syfte. Frågan är om gallor (& ev reaktion på böjprov) räcker som "besvär"?

Ursäkta om det blev långt! Jätteglad om någon har en tanke kring detta:)
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

har ni konstaterat att det finns lösa benbitar i haserna?
OM så är fallet - stora gallor är tecken på att hästen är påverkad av benbitarna och DÅ ser man det (oftast) inte som en förebyggande operation (täcks inte) utan som en behandling (försäkringen går in).

Men jag kan ju tala om att de KAN ha stora genomgående hasgallor utan att det behöver finnas något på röntgen. Min första uppfödning hade det, även veterinären höll med om att det såg klart misstänkt ut. Men hon var klockren på röntgen och gallorna försvann av sig själva....
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Har hästen varit i samma bolag sedan den var föl så tar de flesta försäkringarna även lösabenbitar utan vidare.
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Tack för svaren!

Svarar båda! Nej jag vet ej om han har lösa bb. Utan undrar bara om ni vet hur föresäkringsb brukar ställa sej till detta. Han ska på operationsdagen undersökas i haserna, frågan är om jag kan få svar då på en gång från försäkringsb om dom ersätter ifall han har lösa benbitar?
Känns ju väldigt onödigt om jag ska behöva avboka OP på plats för att invänta ett svar och sedan få en ny tid?

Marie
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Han ska på operationsdagen undersökas i haserna, frågan är om jag kan få svar då på en gång från försäkringsb om dom ersätter ifall han har lösa benbitar?

Det vet nog Folksam bättre än buke.
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Jag har försökt få svar! Jag ställde min fråga generellt, om man kan få ett svar samma dag man står där med sin häst på kliniken & ska operera?

Nu ikväll hade hästen knappt kännbara gallor! Jag har inte misstagit mej då jag hade Distriktsvet ute häromdagen & passade på att be henne kika på gaserna & hon sa också att det är en typisk ledgalla som skulle kunna bero på lösa bb. Men som sagt nu ikväll hittade jag dom knappt.

Får väl försöka få svar igen då från Folksam, tycker det är olika svar beroende på handläggare.
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Oj såg att det blev lite fel, hasorna tittade vet på naturligtvis & inte gaserna:)
 
Sv: Vad tror ni, ersätter försäkringsbolaget...

Du får väll åka och undersöka haserna innan opdagen så du vet besked och har de inte tid till det innan op får du väll skjuta på optiden så haserna är undersäkta innan .

Mia
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 121
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ När jag var 4-6 år var jag med om en olycka med armbrott som följd. Efter detta har jag ibland haft problem med min armbågsled. 2016...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Miaa
·
Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp