Vad tror du? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madelene8

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad ni tror att en sån här fjording kan bära..

Länk borttagen enligt bukefalos regler /moderator

Så skriv vad ni tror! :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror du? ;)

Om det handlar om dagligt bruk och ridning skulle jag säga, ej över 160 cm och 50 kg.

för körning och enstaka (max någon gång vecka och då med goda ridkunskaper och balans, ej heller högre hinder eller längre dressyr pass, utan mer skogsmulle) ridning, 170-175 cm och 70-75 kg.

But thats just me.

I övrigt så finns det en nålad tråd om vikt/längd på ryttare i relation till storleken på hästen. Där kan du nog finna de åsikter du söker.Därför ber jag moderator att låsa denna tråd så kan du fråga vidare där!

Senast ändrad:

Hej!

Fjordingägare själv, dom KAN bära mycket ;)
Men om jag skulle sälja min nu, i liknande storlek skulle jag säga max 85kg.
Men fråga säljaren om den är viktbärande, och vad hom tycker är maxvikt :)
Det gjorde jag när jag köpte min, så det inte skule bli så pinsamt när jag kom och provred :)
...du vet... så man inte blir nekad att få provrida hihi....

Jag har ingen aning om vad en fjording kan bära, men definitvivt över 50 kg ;) det är ju vad en smäckrare d-ponny skulle kunna bära....

Alla har sina egna åsikter.

jag skulle inte sätta upp någon mer än 170 & runt 60kg på min relativt välbyggda anglo på 165. Rent generellt är min åsikt att personer som är längre och tyngre tenderar att försvara en kanske inte helt motiverad vikt & längd på en för liten ponny/häst för att de VILL att det ska vara okej, och inte för att det är i hästen/ponnyns bästa intresse.

varför inte köpa varianten större/grövre om man själv är lite större/grövre? Köp en nordis på 160 om du är 170 och väger 75, så slipper man reflektera över eventualiteter.

men det är bara vad Jag tror :)

Senast ändrad:

Max 50 kg på en grov fjording av D-ponnymått är väl lite! Jag har en D-ponny, visserligen 147cm men connemara (dvs lättare typ även om han är grov). Han är INTE viktbärande, en känslig ponny som kräver en balanserad ryttare. Jag är ca 168 cm och väger 60 kg och rider honom utan problem. Uppskattar att det inte skulle vara nga problem om man vägde uppåt 65 kg heller men det är nog max! Hans nuvarande ryttare är över 170 cm men smal och rider bra.

Jag skulle nog säga ang. fjordingen att 160-165 cm vore lagom långt (men det beror ju mkt på ryttaren) och max ca 70 kg för regelbunden ridning. Då krävs en duktig ryttare som sitter i balans och rider hästen i en korrekt form. Helst kanske man skulle väga 60-65 kg dock.

Jag anser hur som helst att jag utan minsta bekymmer skulle kunna rida hästen själv och jag väger som sagt ca 60 kg. Men alla tycker vi olika :)

Mvh Jate Volim

Om det handlar om dagligt bruk och ridning skulle jag säga, ej över 160 cm och 50 kg.

för körning och enstaka (max någon gång vecka och då med goda ridkunskaper och balans, ej heller högre hinder eller längre dressyr pass, utan mer skogsmulle) ridning, 170-175 cm och 70-75 kg.

Men snälla! en fjording på 142 kan bära mycket mer (både längd och vikt)!
Jag har en liten Connemara, väldigt kompakt, som tar mer än så.
Hon bär inte upp ryttare utöver andra ponnysar men hade en kompis på 175 som satt på henne utan problem. Vikten har jag inte koll på men hon bär mej utan problem

Ja, men du får gärna tycka det :) det finns ingen "sanning" i denna fråga, utan endast åsikter och jag har min! En åsikt - inte mer eller mindre :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 263
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama