vad tränar ni på med 1,5 åringar

Rotterö

Trådstartare
Vad har ni börjat träna era 1,5åringar med
Vad gör ni
hur gör ni
skulle vara kul att höra . :bump:

Sv: vad tränar ni på med 1,5 åringar

Vi har inte hunnit med så mycket som jag skulle önskat ännu. :o Än så länge är det bara att gå fint när man blir ledd, stå uppställd i gången, pillas överallt, få fossingarna ompysslade och trassla ut alla :devil: kardborrar ur man och svans. Nu är det tömkörning som står på schemat, efter en liten repetitionskurs i lastning inför ridhusövningar och miljöträningar senare i vinter. :idea:

Vad gör du själv?

Några bekanta har en som är mycket van vid transport, åkt mycket tidigt. Han är också inkörd. Verkar som det gått jättesnabbt med honom eller är detta normalt?

Han kan grund regler.
Stå kvar i boxen utan att springa på bara. Gå fint i grimma på gården, inte på vägen.
Pillas på över allt . Lite rädd om en hov som han skadade på betet. Men är man lögn och försiktig går det bra. Badat har vi gjort , ett par gånger efter betet. Täcke har inte varit några problem att prova.
Träns har vi provat inga problem . Tranporten var problem innan betet. Men när vi skulle hem gick han på utan att blinka. Så vi har inte tränat mer nu.
I går gick vi en promenad på vägen, hade stot med och vår hund. Detgick ganska bra. Men det finns idoter som kör som galningar. Ett par gånger då vi mötte lastbilar då dansade han en stund.
Vi tränar med repgrimma och långt rep.
Det som är tänkt nu är att sätta på tömmkörar gjorden. Testa lite. Han är otroligt lugn i psyket. Nyfiken , backar inte för nya saker.

jag vet inte vad en 1,5åring skall kunna.??

Min är inte riktigt 1,5 men jag skriver ändå :smirk: .

Min kan det jag tycker han ska kunna.
Gå ut och in ifrån hagen utan att försöka springa över en eller ha bråtom.
Vara ensam ute (Utan något problem).
Van med bilar. (Inte riktigt säker än men på god väg)
Lytfa och bli verkt i alla fyra hovarna.
Haft träns (Bett)
Varit i transport utan problem (inte åkt än)
haft inspänning runt magen.
Gått små promenader.
Och spolat benen och rykt manen.

Har tagit lite i hand, får jag tid över så tas han. Annars går han ute och leker dagarna i ände med bästisen.
Jag tycker det jag gjort funkar bra på honom, tagit det sakta och fått riktigt bra resultat.. :D
(Han är hingst fortfarade)

*Följer på slakt grimskaft vid framåt, stopp, sväng och back. Mao fullt ledbar, som vilken vuxen häst som helst.

*Står still och väntar när grimman tas av/på.

*Lyfter fötter för mig, vet, hovslagaren etc prickfritt.

*Accepterar att man tar på henne överallt.

*Transportvan, lätt att lasta, även om jag är själv, åker bra

*Spolad med slang

*Haft benlindor och benskydd (och täcke, men det kan vi tala tyst om hur bra det gick *s*). Haft flughuva

*Står fint och still uppbunden på gången och i boxen

*Står lös på gången

*Sprayad med sprayflaska

*Lärt sig vad longering går ut på (dvs att man ska gå fint runt matte i en cirkel)

*Trafiksäkerhetstränat

*Går inte in i eller ut ur boxen utan tillåtelse, öppen dörr betyder inte fritt fram. backar undan och buffas och trängs inte om man fyller på mat, vatten eller mockar när hon är i boxen.

*Respektera att man inte kan gå över folk och att man inte kan klia sig mot folk eller buffa på dem.

*Acceptera det ovanstående även när andra gör det

*STårr bredvid henne med armen över ryggen och hoppat upp och ner bredvid henne.

*haft träns med bett.

Allt utom longeringsgrunden och spolad med slang kunde hon dock redan som halvårsgammal, sen har vi bara underhållit och finslipat. Och jag tänker inte göra nåt 'nytt' med henne förrän till våren. Det som ska sitta sitter, hon är lika lätthanterad som en vuxen häst och alltså sitter grunden, då behöver jag inte hålla på och joxa nu.

Hej
När ni rafiktränat hur har ni gjort då ??

Jag skall nog sätta gjord på min i morgon. Får se om det lyckas. Tror det skall gå bra.

Rotterö skrev:
Hej
När ni trafiktränat hur har ni gjort då ??

Jag bor ju på landet så hon har ju sett en hel del traktorer och grejer från hagen, och liite personbilar. Sen så har jag helt enkelt gått med henne och 'tittat på bilarna'. Dels har vi gått runt lite i byn när grannarna lekt med traktorerna, dels så har vi gått upp till 'stora vägen' och ställt oss och tittat på bilarna som åker förbi där. När det har fungerat så har jag gått med henne på vår lilla grusväg när jag vetat att det ska komma bilar (när folk kommit hem från jobbet t ex). Här kör ju bilarna sakta (30 - 40 km/h) och alla har sånt vett att de vet att om en häst börjar dansa runt så stannar man och slår av motorn ;) Det har dock aldrig behövts, hon har tittat på dem bara och inte brytt sig (det är en tuff och orädd dam).

När vi varit på klinik har vi passat på att gå runt lite på parkeringen och tittat på bilar, bilar med hästtransporter och lastbilar som kommit och åkt.

Nästa steg är att gå med henne I trafik, dvs längs 'stora vägen'. Men det väntar jag med tills hon är fullt bettvan, ifall hon skulle få fnatt. Hitills har hon dock inte visat minsta rädsla för fordon alls. Nu sist när vi lastade på klinik kom det en stor lastbil som körde grus och åkte förbi 5 meter bakom hennes bak, och hon vände bara på huvudet och tittade på den.

Nästa steg efter att ha gått på stora vägen är att ha henne som handhäst när jag rider valacken. Han är bombsäker i trafik, och den yngre hästen brukar göra som den större gör då =)

Nej, det är inte speciellt ovanligt. De flesta av alla tusentals travare som är i den åldern körs in nu under hösten. Det har även gjorts med de halvblod som passerat den här gården, det har fungerat likadant med dom.

Nora skrev:
Några bekanta har en som är mycket van vid transport, åkt mycket tidigt. Han är också inkörd. Verkar som det gått jättesnabbt med honom eller är detta normalt?

Unghästar kännetecknas ju av att de har lätt att lära och saknar referenser för vad som är konstig och inte konstigt. Således så brukar det mesta gå alldeles utmärkt med dem när de är små. Ev protester brukar komma efter ett tag när de börjar tänka på vad de gör och ifrågasätta VARFÖR.. Så nästan alla unghästar är lätta att lasta, det är först efter ett tag (olika länge för olika hästar) som de ev ifrågasätter VARFÖR de ska gå in i det där släpet för. Ger man dem ett tillräckligt bra svar, och det inte är otrevligt att resa, brukar de förbli lättlastade livet ut. Samma sak gäller med allt annat.

Min erfarenhet är att det är många gånger LÄTTARE att t ex köra in en unghäst, än att köra in en vuxen häst. den vuxna hästen har skaffat sig en massa referensramar om vad som är konstigt och inte konstigt utefter vad den utsatts för.

Tipps till bra trafikträning har ni det.

Han står i hagar bredvid vägen. Bryr sig inte något.
Men om man går ut på vägen och det kommer en lastbil , blir han orolig. Är det bara att träna vidare?
Eller skall vi vänta till han är helt räns van.
Han är lugn förövrigt med nya saker.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 136
Senast: cherie
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Det är dags att börja fundera på en julklapp till min tränare. De senaste åren har jag fyllt på hennes schabrakförråd...
Svar
8
· Visningar
713
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama