Vad tränar du på precis innan tävling?

H

hon_med_skäcken

Jag ska tävla på söndag! Min fösta tävling i år!:) Ville ha lite tips vad man kan träna på innan tävling..;)

Vad brukar ni träna på innan hopp tävling?
Brukar ni hoppa?
Vad hoppar ni för övningar isåfall?
Hur högt?
Berätta!!:idea:

Sv: Vad tränar du på precis innan tävling?

dagen innan då menar du? eller?

Dagen innan rider jag endast lite lösgörande dressyr eller rider ut, beroendå på hur veckan har sett ut=)

Men veckan innan ser ut ungefär som vanligt, hoppar lite på torsdagen men inte så högt som jag ska tävla, de är ju olika övningar varje vecka. Det blir mkt galoppträning och uteritter. :)

Beror helt på hästen, nu på vintern kan dom ju lätt bli jätte pigga när dom kommer till inomhus tävling. Då kan en del behöva ett rejält markarbetes pass dagen innan med lydnads träning. Sen när tävling säsongen dragit igån brukar det oftas bli uteritt dagen innan.

jag gör olika saker, beroende på vad jag känner för.
ibland blir det dressyr, ibland galopp i skogen, ibland bara en skrittur - huvudsaken är att hästen är glad :D

inför dressyrtävling däremot trimmar jag dressyr dagen före.

Jag har upplägg på 5 dagar innan tävlingen:

Onsdag: Dressyrpass, öppna sluta, skänkelvikningar, galoppfattmningar och galoppombyten.

Torsdag: Uteritt, mycket galopp

Fredag: Ordentlig hoppträning helst för tränare, vad hon säger att vi behöver träna på.

Lördag: Vila ev. lite skritt

Söndag: Tävling

Antingen brukar jag rida ut eller "hoppa".
Om jag hoppar dagen innan brukar hon oftast bli lugnare inne på banan (vilket behövs!!!) och hon e mycket noggrannare.
Jag brukar hoppa en övning med markbom - hinder - markbom.
brukar bara hoppa på låg höjd kanske 50-60 cm. i slutet kanske jag tar nått språng på tävlingshöjden bara för att checka av..

beror på vilken typ av häst du har!! Om man har den lungare typen så brukar jag bara rida ut på åkrarna och leka "ha kul" ska fortfarande vara pigga efter passet.
Har man den pigga hästen brukar jag, träna markarbete sen "hoppa upp" henne lite så jag vet att hon funkar.

MVH Kikki

Om det e hopptävling på typ lör så hoppdressyrar jag ons,tors:)

Vad brukar ni träna på innan hopp tävling? om jag ska tävla på söndagen (hoppning) hoppar jag på torsdagen, rider dressyr fredag och leder lördag.
Brukar ni hoppa? 3 dagar innan då ;)
Vad hoppar ni för övningar isåfall? studs, lite kombinationer och serier
Hur högt? inte alls högt. max 80 cm.

lösgörande dressyr och lydnadsarbete. Jogga av i riktigt låg form. Skritta ut.

precis innan en tävling tränar jag inget speciellt, hopptränar på onsdagar, om jag då ska tävla på lördan brukar jag rida ca en timme i skogen på torsdan och skritt ( lite trav ) på fredan. det bror på hur hästen också är. vill du att den ska va luga på tävlingen kan du ju rida markarbete/ lydnad dagen innan.
för att förbreda tävlingsterminen brukar jag hoppa mkt studs, lydnad mm. på vintern för att bygga upp muskler.

Tja, jag får svara i imperfekt. Men ändå.
Vad brukar ni träna på innan hopp tävling?

Jag brukade göra det som kändes rätt. Den sista hästen jag tävlade (1.30) behövde gå ganska krävande markarbete dagen innan ganska ofta. Ibland även på morgonen tävlingsdagen (bara vid meeting). D-ponnyn (msv b) innan dess tog jag det lugnare med, men även den behövde arbeta lite. Checka av att allting fungerade.
C-ponnyerna (la, msv b) var det lite olika med. Den ena var krävde att man arbetade den rätt mycket medan den andra kunde man göra vad som helst med i princip. Den tredje behövde lite lydnad och kontroll.
B-ponnyn (msv b) slappades det rätt mycket med. Han behövde vara på tårna ordentligt på tävlingsdagen.

Brukar ni hoppa?

Ja, med sista hästen blev det lite småhinder på max en meter dagen innan ibland om det känndes nödvändigt. Hopptränade oftast på onsdagar så då passade det bra att checka av att allting fungerade som det skulle dagen innan. (Lördag)

Vad hoppar ni för övningar isåfall?

Som sagt, lite småhinder. Inget komplicerat. Bara för att känna att allting fungerade. Snälla hinder, inga direkta övningar.

Hur högt?
Max en meter. (Men då skulle ju hästen också gå 1.30, startar du lägre klasser är det nog lämpligt att hoppa lite lägre. Tanken är inte att det ska vara träning utan bara för att man ska bli varm i kläderna.)

Tänk på att alla hästar har ett begränsat antal språng i sig. Gör inte slut på dom i onödan.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: shebeen
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
683
Senast: skogaliten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka