Sv: Vad tränar du på precis innan tävling?
Tja, jag får svara i imperfekt. Men ändå.
Vad brukar ni träna på innan hopp tävling?
Jag brukade göra det som kändes rätt. Den sista hästen jag tävlade (1.30) behövde gå ganska krävande markarbete dagen innan ganska ofta. Ibland även på morgonen tävlingsdagen (bara vid meeting). D-ponnyn (msv b) innan dess tog jag det lugnare med, men även den behövde arbeta lite. Checka av att allting fungerade.
C-ponnyerna (la, msv b) var det lite olika med. Den ena var krävde att man arbetade den rätt mycket medan den andra kunde man göra vad som helst med i princip. Den tredje behövde lite lydnad och kontroll.
B-ponnyn (msv b) slappades det rätt mycket med. Han behövde vara på tårna ordentligt på tävlingsdagen.
Brukar ni hoppa?
Ja, med sista hästen blev det lite småhinder på max en meter dagen innan ibland om det känndes nödvändigt. Hopptränade oftast på onsdagar så då passade det bra att checka av att allting fungerade som det skulle dagen innan. (Lördag)
Vad hoppar ni för övningar isåfall?
Som sagt, lite småhinder. Inget komplicerat. Bara för att känna att allting fungerade. Snälla hinder, inga direkta övningar.
Hur högt?
Max en meter. (Men då skulle ju hästen också gå 1.30, startar du lägre klasser är det nog lämpligt att hoppa lite lägre. Tanken är inte att det ska vara träning utan bara för att man ska bli varm i kläderna.)
Tänk på att alla hästar har ett begränsat antal språng i sig. Gör inte slut på dom i onödan.