Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Lycanthrope

Trådstartare
Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå brett.

När vi körde dit henne i våras stod hon snällt förutom att hon trampar väldigt mycket i vänstersvängar. (stod smalt) Annars står hon helt stilla hela resan, det är väl balansen som blir dum i vänstersvängar. Högersvängar är inga problem.
När vi hämtade henne igår hade vi samma släp som sist och hon stod smalt, lastade på vänster sida, hon gick på utan problem. Men när hon stod på så lutar hon sig (rejält alltså!) mot ytterväggen,
alltså åt vänster och börjar stampa!
Hårt och rejält och jättesnabbt! Hon stegrar inte, kastar sig inte ut utan bara lutar sig och stampar. Ser inte rädd ut och lugnar ner sig när jag säger till henne. Sedan gör hon så igen och igen.
Jag börjar störtlipa för jag förstår inte vad som är fel.
Hon har ALDRIG gjort så innan! Vi får rulla iväg så hon får koncentrera sig på att stå och då lugnar hon sig, dock trampar hon på i vänstersvängar så hela släpet gungar, annars är det lungt.

När vi kommer hem dryper hon av svett och får torka en stund innan hon går ut i hagen.

Så, varför gör hon såhär helt plötsligt? Vad har hänt med min snälla häst? :( Trampandet i svängarna går nog att åtgärda när jag köper släp och köper med lång bom så hon kan åka brett. Men att hon fick såna ryck vid lastningen där inne? Det går inte att beskriva hur det såg ut, hon verkligen hängde mot väggen och hovarna så långt in mot mellanväggen som möjligt och stampade i full fart.

Hon har tydligen slitit av lite grimmor där borta när han kommit med hingsten, något hon aldrig gjort innan. Vet inte om hon lagt till med några olater, men detta?

Tacksam för tips.

Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

givetvis ska breddåkare köras utan mellanvägg. Inget att börja lipa för...

Vissa ston blir lite rädda om hingsten är för på...

Vi har kört henne smalt innan säkert 100 gånger utan problem. Hon har aldrig rört en fena då.

Vadå inget att lipa för? :crazy: Det såg fruktansvärt ut.

du skrev själv att hästen trampat väldigt mycket tidigare åkruter. uppenbarligen en breddåkare. Till slut eskalerar det.

Vad ska man lipa för? Hjälper det??

Hon trampade när vi körde dit henne och hem henne, aldrig annars.

När jag köper släp blir det givetvis ett stort släp där hon har möjlighet att åka brett.

Jag vet inte varför hon gjorde så, men jag hade säkert oxå lipat. Jag grinar ofta när jag blir orolig för mina pållar, en del gör de andra inte, inge fel me varken de ena eller de andra. Så länge man inte blir hysterisk då & de antar jag att du inte blev.
Tänkte bara säga de. ;)

Tack! Jag höll mig lugn hela tiden och pratade lungt, jag skriker inte och öser runt. Jag tycker inte det är så konstigt att det brister ibland, särskilt när man är orolig för de man älskar, men vissa känner väl ett behov av att vara snäsiga och påpeka att det minsann inte hjälper att gråta :cool:

det som verkligen hjälpt hade varit att plocka bort mellanväggen.
Men nu vet du ju till nästa gång.

Jo det hade det säkert. Konstigt bara att det kommit nu och aldrig tidigare (haft henne i 9 år).

Och släpet var hyrt och fanns ingen lång bom och kör givetvis inte utan bom bakom :( Men ska köpa släp i höst så då blir det nog bättre.

Exakt vad som pågår är ju lite svårt att säga då man inte sett det hela. Viktigast är ju att din häst inte verkar panikslagen och kastar sig ut. Har sett lite liknande saker och i de flesta fall har det handlat just om hästar som vill åka brett.

Ett annat fall med fullständigt galen häst under färd, så pass galen att vi var tvungna att stanna till vid en hästklinik för kontroll under resan, bottnade i smärta i kroppen. Hästen pallade inte att parera svängar och gupp. Vi hade varit i Uppsala för scint. Hästen hade aldrig levt rövare i transport tidigare. Hästen hade varit sövd i Uppsala och hängts upp för att komma till scinten.

Kan ju vara så att din häst var lite öm i kroppen efter att ha tagit emot hingsten ett x-antal ggr. Om du har en häst som inte slänger sig ur transporten kan du ta ur mellanväggen och köra utan bom.

Uppför sig hästen vettigt och inte kastar sig ur tranposrten går det bra att köra utan bakbom.*tipsar*

Jag skulle oxå gissa på att hästen har ont någonstans, eftersom detta har kommit plötsligt.

Få hästen genomgådd på klinik, kanske samtidigt som ni ska ultraljuda?!
Om dom inte hittar något så skulle jag ta ut en duktig massör...

Kolla lite själv, tar hon lika långa steg med alla ben? Startar hon på samma ben? Stannar hon med samma ben under sig osv. Där kan du hitta ledtrådar...
Om du inte kommer fram till något så får du nöja dig med att hon bara var less på att åka trångt, om hon lugnar ner sig med att åka brett!

Tack! Jag höll mig lugn hela tiden och pratade lungt, jag skriker inte och öser runt. Jag tycker inte det är så konstigt att det brister ibland, särskilt när man är orolig för de man älskar, men vissa känner väl ett behov av att vara snäsiga och påpeka att det minsann inte hjälper att gråta :cool:

klart, det HJÄLPER inte att gråta, men det känns iaf bättre så gråt på du bara ;)

Jo det hade det säkert. Konstigt bara att det kommit nu och aldrig tidigare (haft henne i 9 år).

Och släpet var hyrt och fanns ingen lång bom och kör givetvis inte utan bom bakom :( Men ska köpa släp i höst så då blir det nog bättre.

Prova med att låta den står brett så är det säkert inga problem, jag hade en som stått smalt i 10 år, plötsligt en dag så har han bestämt sig för att han vill åka brett, då får han göra det så är det inte mer med det.

Inget att bli hysterisk för.

att hon svettas tyder ju på att hon stressar upp sig..

Det har jag väl inte skrivit något om heller?
Hon såg inte stressad ut när vi stod still och hon stampade. Då såg hon mer bitter ut och bara tyckte att hon skulle få som hon ville, vad det nu var.

Däremot när vi körde så blir det ju lite rondeller och grejer och när det svänger vänster stampar hon litegrann så klart hon blir svettig då.

Jag vet exakt hur du känner dig, och ingen kan berätta för en att man inte ska grina.Har man varit med om något otäckt så sitter de djupt fast. Jag var med om samma sak förra året o jag bröt i hop fullständigt,min käraste varelse blev oxå bredåkare och då fattade jag inget alls,,
Han hade åkt smalt innan men sen en dag så fick han panik och började luta sig mot ytter väggen och kara med benen mot mellan väggen..
Jag blev totalt skräckslagen av att va med om detta och det tog många veckor innan jag vågade testa köra igen. Då satt jag fast mellan väggen helt åt andra sidan så att han kunde stå brett. Det fungerade kanon .inte ett tramp!! Nu har jag en ny transport med 3/4 dels bom och mjuk mellan vägg.
Men bara ör ett par veckor sedan var jag på väg hem från en tävling när han började leva om igen i buren. Jag blev helt stel och kunde knappt andas, så rädd blev jag,,min kompis fick köra hem sista biten för jag blev att må så dåligt.
Vet inte varför han har börjat igen att kliva om, jag har bara kört han en gång efter den händelsen och då va han lite lugnare.
Är oxå inne på att kolla upp honom om något ligger fel och att han får ont när vi åker. För bättre transport kan han inte ha,,

Det har jag väl inte skrivit något om heller?
Hon såg inte stressad ut när vi stod still och hon stampade. Då såg hon mer bitter ut och bara tyckte att hon skulle få som hon ville, vad det nu var.

Däremot när vi körde så blir det ju lite rondeller och grejer och när det svänger vänster stampar hon litegrann så klart hon blir svettig då.

Hon ville åka brett. Kastar inte sig hästen ut ur transporten skulle jag köra utan bakbom, det funkar det också.

Att hon stampar omkring är också ett stresssymptom. Hon stampar omkring för att hon tappar balans och det gör henne stressad. Jag hade kollat upp hästen att den inte har ont någonstans och så kört henne brett i framtiden.

det som verkligen hjälpt hade varit att plocka bort mellanväggen.
Men nu vet du ju till nästa gång.

Nu måste jag verkligen få veta... Har du ägt denna häst?

HUR vet du att det kommer hjälpa???
Är du djurpratare? Sa hästen detta till dig?

Hästar är inte stöpta i en form!

Det kanske inte hjälper att hon gråter men det finns ingen anledning för dig att ge drypande elak kommentar om att hon grät. Önskar du medvetet att få henne att känna sig dum?

TS, klart man blir ledsen när sånt händer!

Min supersnälla äldre hingst är som en klocka att transportera. Han går alltid in (travar in om jag ber om det), står som en sten, och kommer fram utvilad. Men! En gång när jag skulle transportera honom sommartid hade någon skruvat igen ventilationsluckan.
Jag märkte inte detta och trotts att jag lämnade övre bakluckan (den lilla) öppen en bit så blev det en bastu där inne. Max blev hysterisk! Han klarade inte av det. Så fort jag stannat och fixat problemet stod han återigen som en klocka.
Även den mest vana häst kan bli orolig. :)

Vad jag kan gissa på är att din häst har problem med att stå trångt, men det vet du själv. Iom att hon inte varit ute och rest sen förra gången, och den gången var otrevlig, så sitter det i.

Nu har du ett mål för att lösa det hela. Du tänker köpa egen transport. Tills dess så sikta på att ta bort mellanväggen och se om det blir skillnad.

Om du inte kan ta bort mellanväggen?
Vad händer om du ställer henne på höger sida så hon kan luta sig in mot mellanväggen istället för mot transportens vägg? Och kan du binda fast mellanväggen så den är skjuten åt sidan? (om du inte kan ta bort den)

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 838
Senast: tuaphua
·
Hästhantering En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår...
2
Svar
20
· Visningar
3 652
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar