Vad tänka på?? rida okänd häst

T

thatshot27

Ja vad ska man tänka på vid 1 ritten med en ny häst? jag har äntligen hittast en häst att rida/sköta om.
Fast är sååå nervös, då det var ett bra tag sedan man red (8 mån) usch!! Nej lite peppning skulle sitta bra:)

Sv: Vad tänka på?? rida okänd häst

När jag rider nya hästar brukar jag inte vilja veta något om dom, tex om dom "alltid" blir rädda för vattenpölar eller sticker när dom ser rådjur...
Om man inte vet, har man inga förutfattade meningar om hästens beteende och då brukar allt gå finemang!
Hästen märker att jag inte tar mer tag i tyglarna om det kommer en bil eller dylikt och oroar sig därför inte heller.
Sedan brukar jag alltid börja med att rida nya hästar som om dom var väldigt känsliga i munnen, ta försiktigt i dom.
Sist ett bra tips: Låtsas att du e världsbäst! Det går dom flesta hästar på och testar inget dumt!:D

håller med ovanstående. Vill veta så lite som möjligt om hästen. Rider oftast som bäst om jag inte vet nåt om hästen, blir mer noggrann och tydlig i min hjälpgivning av nån anledning.

det har jag aldrig tänkt på. jäkligt smart

Jag brukar bara hoppa upp och rida :)
Jag brukar känna ganska fort hur hästen ska ridas. (brukar ta runt 10 minuter innan vi jobbar bra ihop)
Vissa saker känner man ju redan i skritten, om hästen är lite slö eller om den går fram riktigt bra.
Jag brukar oxå börja känna igenom hästen ordentlig i första skritten, böja, flytta osv för att känna var den står.

Brukar säga att desto mindre man vet om pållen ju bättre är det :D

jag brukar rida okända hästar ganska passivt i början. kollar av rätt försiktigt vad dom kan, testar det mest "basic", hur pass känslig hästen är för gas, broms, vändande hjälper. lägger efter hand in lite andra saker som att flytta och böja, i skritt till att börja med, men funkar det kan man ju öka till nästa gångart, etc.

brukar inte heller vilja veta så mycket om hästen innan jag sitter upp. då brukar det mesta gå bra :D

Se till att du har bra kontakt med hästen från marken innan du sitter upp. Kolla att den t ex stannar när du stannar och inte drar i väg 5 meter till. Se till att "ta komandot" redan då du borstar och sadlar, dvs du bestämmer gränserna. Den ska flytta sig för dig så du kommer åt överallt, den ska inte bitas osv. En tillsägelse (t ex höjd röst) här är guld värd på många hästar, särskilt sådana som gärna testar.
När du sedan suttit upp så börja lite på lång tygel. Känn efter hur känslig hästen är för vikthjälperna innan du tar tyglarna, kan ge en vink om hur känslig den är även för andra hjälper.
Ge försiktiga hjälper, "fråga" först och se om det räcker.
Personligen tycker jag man känner ganska fort om man passar ihop eller inte. Mitt mått är att om hästen känns så trygg och följsam att jag (som är en fegis) vågar mig på en galopp första gången jag sitter på hästen, då är allt bra.

Jag brukar bara hoppa upp och rida :)
Jag brukar känna ganska fort hur hästen ska ridas. (brukar ta runt 10 minuter innan vi jobbar bra ihop)
Vissa saker känner man ju redan i skritten, om hästen är lite slö eller om den går fram riktigt bra.
Jag brukar oxå börja känna igenom hästen ordentlig i första skritten, böja, flytta osv för att känna var den står.

Kan hålla med angående förutfattade meningar om fobier, "den gillar inte ..." men ridmässigt tror jag det kan vara en fördel att veta hur den har blivit riden tidigare och vad ägaren prioriterar.
Visst kan det gå bra ändå, men själv känner jag att "suck, ska det börjas nu igen?" när någon ny börjar sköta/rida en häst utan att ha tagit till sig av förra ryttarens erfarenheter och gör samma misstag ända tills de slutligen hittat rätt själv :p
Typ - "den här hästen ska man INTE skänkla på tydligare på om den står emot, lägg till spöet direkt istället". Är det någon som inte är van att rida på det viset så kan man behöva förbereda sig mentalt på det. Istället för att högst troligt av misstag rida hästen skänkeldöd tills nästa gång ägaren sitter upp :p
Eller - "den här hästen kan man inte rida med mycket stöd i tyglarna, den spänner ihop sig, rid hellre lång och låg länge" gäller det då en häst som man vet triggar ryttare till att vilja rida med stöd, ja då kanske ryttaren lyckas få den börja spänna ihop ryggen igen och ägaren får fullt sjå, och man själv kanske få betydligt svårare att rida om ägaren inte lär tillbaka hästen emellan...

Så nja, jag håller inte riktigt med. Mest för hästägarens skull om det gäller en medryttarhäst, alla hästägare är ju inte superryttare utan kanske har fått kämpa i år för att komma dit de är med hästen :crazy: och som sagt, onödigt att samma misstag ska behöva upprepas om och om igen när en ny ryttare sitter upp. Även om det känns "bra" för ryttaren ifråga som rider så märker ju ägaren om man håller på att avlära hästen det den kan.

Jag måste ge rådet att vara försiktig med att ta strid med hästen i början. Det är inte så att du ska låta hästen bestämma, undvik att komma i sådana situationer istället. Det är lätt att skada sig (av egen erfarenhet) när man inte vet hur hästen reagerar vid lite press.

När jag rider olika hästar så handlkar det oftast om olika former av tillridning. Så oftast brukar jag inte ens lyssna på ägaren om jag ska va helt ärlig. Jag bygger snabbt en egen uppfattning och känner hur hästen ska ridas.
En god ryttare kan anpassa sig ganska bra efter hästen.

När folk rider mina hästar brukar jaginte lägga mig i, jag låter dom hållas en stund antingen till det börjar gå riktigt dåligt eller tills jag ser att det lossnat.:)

Är det något som retar mig så är det galna hästägare som springer och säger ditt och datt "gör så" "gör så" speciellt om det börjar så fort man kommit upp på hästen *burr*

Det enda som jag glömde skriva i förra inlägget är att jag nästan alltid frågar om hästen varit skadad. Så man vet hur man ska jobba den.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 639
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama