Vad syrsorna luktar illa!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Dottern fick ju en LeopardGecko i julklapp, en jättesöt filur som numera gärna klättrar upp på ens arm när man öppnar terrariedörren! :love:
Men - syrsorna han äter, VAD det luktar i deras låda!!! Jag har en STOR plastback med lock, som jag rengör jättenoga minst en gång i veckan (dvs varje gång jag lägger ner nya syrsor). Vi har cirka 10 syrsor åt gången däri. Inget foder som kan ruttna eller mögla, bara "torrt" syrsafoder och ett litet burklock med lite vatten i. Äggkartonger att krypa in i.
Ändå börjar det lukta jätteilla i lådan redan efter en dag eller två. Man får hålla andan när man öppnar locket!
Ska det vara så?? Dessutom tycker jag dom dör lite för lätt... :eek: Och de andra tycks mer än gärna käka upp sina döda kamrater - eller tar dom livet av varandra?
Jag tycker syrsornas skötsel är sju resor besvärligare än Geckons! Han är ju bara rolig och jättegullig! :love:

Sv: Vad syrsorna luktar illa!!!

Ja dom är för:devil:iga på att lukta.
Men att dom dör låter konstigt. Antingen är det väldigt gamla syrsor du får hem eller så får dom inte ordentligt med mat. Prova att ha någon liten äppel eller apelsinbit hos dom som dom kan smaska på istället för på varandra! Då blir dom lite nyttigare för geckon också :)

Lukten är tyvärr svår att komma ifrån....
Göra rent 2 dagar i veckan kanske? Men då får man köpa syrsa lite oftare.
Vissa reptiler tar ju även döda insekter/möss. Då kan man ha dom nedfrysta och tina innan fodring.
dock är dom flesta vana vid levande föda från zoo,iaf ödlorna.

Att dom dör håller jag med ovanstående att det är skumt? Testa som sagt med apelsinklyfta lr dylikt. Och jag antar att dom har lufthål

Testa ta bort vattnet. Det har aldrig fungerat för mig att ha skål eller lock med vatten med syrsor. Ge enbart grönsaker, och om det finns där du är sån här grön gele som är just vätska till syrsor. Annars bara grönsaker.

Till mina syrsor har jag ett ca tre cm tjockt lager med blomjord i botten på hinken+äggkartonger/toa-rör. Jag byter i princip varannan/tredje MÅNAD och det luktar ändå inte jätte illa. Dom bajsar mest på äggkartongerna, så det tömmer jag bort eller byter kartongerna/toa-rör om dom luktar för mycket. Så fort någon syrsa dör tar jag bort den.
Dom har en skål med vatten och till mat får dom den billigaste fiskmaten jag kan hitta(ju billigare desto mumsigare av nån anledning) och frysta gröna ärtor. Ibland sticker jag till dom en apelsin skiva,äpplen gillar dom inte(konstiga syrsor!).
Mina syrsor mår utmärkt och lever i många månader, om jag inte vill att dom ska föröka sig byter jag jorden oftare,då hinner dom inte kläckas.
Jag har mina syrsor som husdjur! Så simpla att ha och så låter det alltid mysig sen-sommarkväll hemma:)
Oftast är syrsorna man köper på djuraffären alldeles för dåligt matade och dör därför fort, så det bästa är att föda upp själv.

Lycka till!

Att syrsorna dör, har du tillräckligt med gömslen för dem så de kommer undan varandra?

Syrsor dödar gärna varandra om det är för trångt och för lite gömslen. Lägga i lite tillknycklat tidningspapper :)

Lukten går dock inte att komma ifrån.. :(

KL

Tack för alla svar!
Nu försöker jag bara köpa in 10 st åt gången, då hinner det inte bli så mycket lukt och dödsfall innan dom är slut! ;)
Har tagit bort äpplen och ger istället gurka förutom fiskfodret. Bröd gillar dom också, men allt blir väldigt snabbt mögligt och måste bytas dagligen.
Tycker också det är besvärligt när det bara finns jättestora syrsor att köpa på zoobutiken - lilla Geckon äter inte dom där jättarna, och några av dem spelar med extremt högt och genomträngande ljud så man inte kan sova om nätterna! Jag gillar annars syrsornas filande, men en del av dem är öronbedövande!!! En av dem åkte ut genom fönstret häromnatten...
Tycker dock fortfarande att Geckon är betydligt enklare att sköta än syrsorna...! :D

Jag hade spån i min bytta, och en burk med blöt torv. Ett lock med en blöt bomullstuss ist för vatten eftersom de gärna vill dränka sig.. Tomma pappersrullar, tidningspapper och så fick de fiskmat att äta. Ibland gav jag de en gurkbit eller liknande.
När jag köpte syrsor såg jag till att köpa feta honor. De la ägg i torven, så jag behövde inte köpa syrsor så ofta. :)

Hur stor låda hade du till dem? Jag har en rätt stor plastback med lock.

Hade en plastback från ikea med lock. Vet inte riktigt hur stor den var, ca 50 cm lång kanske. Är några år sen.. Borrade massa hål i locket så att det inte skulle bli för fuktigt inuti.

Jag kom inte riktigt på hur leopardgeckos såg ut, så jag googlade. De måste vara bland det sötaste som finns i ödleväg!
geck.jpg

geicobrittney.jpg

Fast det lät onekligen poetiskt att ha tama syrsor för syrsmusikens skull.

Jag bara släpper inn syrsorna i terrariet till våra jag.. Har två geckos där inne, allt från 10 till 30 syrsor har blivit innsläppta.. Då har dom stor plats att leka på och geckon fri tillgång till mat :)

Hur stort är ditt terrarium? Och vad äter syrsorna därinne, lägger du in mat till dem där?

Tja, hur stort kan det va, 40*100 kanske.
Nu är det sambons geckor egentligen så jag bara matar dom jag, har faktisk inte lagt inn mat till syrsorna, dom blir uppätna ganska så fort, men lever som regel till dom blir tagna.
Dricker av vattnet vi har till ödlorna..

Vet inte hur det är med geckos men till skäggagmer som sover ganska djupt rekommenderas det inte att ha alltför många lösspringande syrsor i terrariet.
De är glupska små djur, ett stort antal kan äta på ödlan då den sover.

Vi har oxå syrsor i plastlåda.
Även vi hade problem med att de dog ganska lätt.
Vi har gjort flera lufthål, både i locket och längre ner på sidan,
så att luften kan cirkulera. I vårt fall berodde det på dålig lufttillförsel.
Det kan oxå vara dålig kvalitet/ gamla syrsor i butik när man köper.
Vi brukar passa på att köpa på oss syrsor på mässor.
Där finns alla storlekar, de små/unga lever riktigt länge faktiskt.
Och MYCKET billigare än i butik! Köpte i lördags för 49 öre/st:)

/Jenny.

Oj vad billigt! Jag betalar 3 kr styck och då är det som sagt rätt mycket svinn....! :angel: Jag tycker också det är svårt ibland att få små syrsor, ofta finns det bara stora feta baddare kvar i butiken, såna med långa vingar som spelar hela nätterna så man blir galen (en del spelar HÖGT!!!). Och dom äter inte vår lille gecko.

Ja, det är verkligen billigt på mässor samt att det finns syrsor i alla stl.
I butik betalar vi också 3 :-, törs knappt tänka på hur mkt pengar som har gått iväg till ödlemat...
Nu som vuxna äter de mindre men ibland kommer man
upp i ett antal av ca 20- 25 st som slukas i ett nafs:d (äggläggande hona)

På mässan i helgen passade vi på att köpa på oss 250- 300 syrsor.
+ 50 gräshoppor och ett 150 zoofobas.
Ett tips är också att kolla på internet, man kan beställa hem djur.
Dock så finns det ett minimi antal som man måste komma upp i.

Hör med djuraffären om de inte kan beställa hem syrsor i lagom stl!
Det är ju jätteviktigt att de är lagom:)

Mvh J.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka