Vad skulle ni sagt?

Qosack

Trådstartare
Hamnade bakom en äldre dam med en kraftigt haltande hund. Damen gick mycket sakta men hunden gick ännu saktare bakom henne.

När jag kom ikapp så hejade hon trevligt och frågade vad min hund var för ras vilket jag berättade. Jag sa åh vilken fin hund du har men den haltar väldigt kraftigt.

Ja hon har lite problem med det svarade hon, hon är gammal snart 13 år.

Jag kom bara av mig....Jag hann tänka ja visst gammal hund men den ska ju inte behöva promenera här i det långa motionsspåret så halt men fegade ur :( Damen verkade så snäll, ni vet så där lite skör.

Kan inte sluta tänka på den stackars hunden som verkade så trött så trött. Hur skulle ni sagt? Jag är inte en person som så gärna vill smälla folk på fingrarna men hunden var tokhalt, säkert på fler än ett ben :(

Tycker det är ett vanligt fenomen just att folk skyller på åldern på hunden då är det ok att halta på något sätt :banghead:

Sv: Vad skulle ni sagt?

Jag hade nog snällt frågat men har du inte varit till veterinären?
Och sen berättat att det brukar finnas bra hjälp att få så dem slipper halta.
Berättat att det kan hjälpa med lite smärtstillande varje dag så hunden slipper ha ont och berättat att en hund som haltar har ont någonstans.
Dra det som en liknelse med äldre människor behöver ju ofta olika sorters mediciner och det kan även hundar behöva.

Min förra hund behövde lite smärtstillande på slutet och det var inte dyrt heller.

Liksom inte anklaga utan bara berätta att det brukar finnas hjälp att få och att det inte alltid är jättedyrt.
Många verkar ha fått för sig att det alltid är superdyrt att gå till veterinären och köpa lite medicin.
Visst kan det vara dyrt men långt ifrån alltid vilket kan vara bra att upplysa om.

Nä, hundar ska inte halta oavsett ålder. Fast en konvalescent kan ju göra det ett tag. Men det var tydligen inte detta. Jag hade nog helt kallt undrat vad vetten sagt till att börja med. Och sen vid behov förklarat på samma sätt som pulkaskurk.

Jag tycker att jag allt för ofta får tillfälle att prata med hundägare med haltande hundar... Min metod har varit att ställa massa intresserade frågor om hur länge hunden har haltat, vad veterinären har sagt, om det syntes något på röntgen osv. och när dom svarar något undvikande med att hunden ju är gammal berättar jag på en liten historia om min gamla hund som var så halt men som var hos den jättebra veterinären och fick medicin som inte alls var så dyr och blev frisk... ;)

Känns som det är störst chans att folk verkligen kommer iväg till veterinären om de inte känner sig anklagade eller förelästa för. Många vet nog innerst inne om att hunden inte mår helt bra men är kanske lite rädda för att gå till veterinären och få skäll för att de inte kommit tidigare...

Jag tänker att du faktiskt inte vet varför hunden haltade, det kan ju vara så att den är undersökt och under behandling. Den kanske har fått order från veterinären att röra på sig även om den haltar.

Kanske. Vem vet.
Jag tycker att man ska vara försiktig med att döma innan man vet mer än att man ser en halt hund.

Personligen hade jag nog tyckt att det vore ganska konstigt om en vilt främmande människa började fråga ut mig om min hunds hälsa.

Tänker exakt detsamma.

Om man sedan ser samma ekipage flera gånger under en längre period och hunden fortfarande haltar kan man ju fråga vad som felas hunden.

Är det en gammal hund kan det ju även handla om den sista promenaden. I det läget vill man som hundägare antagligen inte ha några frågor eller få goda råd om hur man kan avhjälpa hundens hälta.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka