Vad skulle DU plantera i denna nya rabatt? (bild)

Kaki

Trådstartare
20150503211234-95.109.53.195.jpg

<---- Norr och Söder ---->
Imorgon är vi nog färdiga med kanten. Sen ska jag "bara" bestämma mig för några större/högre växter som ska "knyta ihop" denna stora rabatt! Så jag behöver tips!

Vår trädgård i övrigt har mycket mormorsblommor. Pioner, rosor, solhatt, blågull, massa aklejor osv...
Jag kommer att gräva upp alla perenner jag har i denna rabatt och sedan sätta ner dom på nytt på sina riktiga platser. Enda jag helst inte flyttar på är pionen som skymtar i sitt stöd då den flyttats några gånger för mycket redan så jag tycker synd om den, den är mörkröd.

Men det behövs en stomme. Något stort. Jag har en stor halvmånformad ca 2m hög spalje som jag kan sätta ner.
Kanske till vänster i bild? Kanske med en kaprifol på? Eller något annat?

Hur skulle DU planterat denna rabatt?

Regler:
1. Inga rosor
2. Inga prydnadsgräs (för modernt)
3. Gärna använda spaljen, för den är snygg och har ingen annan stans att bo

Jag tänkte säga rosor :o men någon lilja då? De kan väl bli rätt höga? :)

Haha ja jag älskar rosor men har redan 10 stycken, därav den regel. :P
Liljor är jättefina, tyvärr verkar min trädgård krylla av liljebaggar så det blir bara kala stammar med bajs på kvar :(

Jag funderar nu på klematis på spaljén? Kanske riddarsporre också?

Haha ja jag älskar rosor men har redan 10 stycken, därav den regel. :P
Liljor är jättefina, tyvärr verkar min trädgård krylla av liljebaggar så det blir bara kala stammar med bajs på kvar :(

Jag funderar nu på klematis på spaljén? Kanske riddarsporre också?
Ja, liljor kräver att man är skapligt dedikerad...
Man får plocka, plocka, plocka. annars blir det som hos dig - bara kletiga stammar.

Men å andra sidan har liljorna så kort säsong att jag betraktar det som ett kärt nöje för att få ha mina liljor kvar.

Vad tror du om dagliljor? Det finns massor av fina och de angrips inte av något vad jag vet? Dessutom är de ätbara (fina som dekorationer på fruktsallad och tårtor...)

Ja, liljor kräver att man är skapligt dedikerad...
Man får plocka, plocka, plocka. annars blir det som hos dig - bara kletiga stammar.

Men å andra sidan har liljorna så kort säsong att jag betraktar det som ett kärt nöje för att få ha mina liljor kvar.

Vad tror du om dagliljor? Det finns massor av fina och de angrips inte av något vad jag vet? Dessutom är de ätbara (fina som dekorationer på fruktsallad och tårtor...)

Dagliljor finns redan i rabatten ;)

Buddleja som stomme?

Sen gillar jag ju nävor, de är tåliga, blommar fint och täcker mark på ett smakfullt vis. Kombinera med hasselört, fler pioner, nepeta och kanske porslinsbräcka.

Det har varit sånt väder så inget mer är gjort i kanten. Men jag har NOG bestämt mig!

Klematis 2 sorter på spaljén. Flytta om dagliljorna lite, grekvädd, vit riddarsporre, vit löjtnantshjärta, vit blåklocka, vit karpaterklocka och primulor i kanten, ev ett fält med lavendel mot "baksidan", och nävor som utfyllnad där det blir tomt :)

Lite sent nu, men:
Jag hade planterat en stammad lagerhägg eller en magnolia i mitten eller på ena kanten, sedan mycket daggkåpa, lite brudslöja, lite lavendel för färg (och några gulliga fairyrosor).

Men då jobbar jag inte så bra med mormorsblommor, utan gillar sånt som är grönt allra bäst. ;)

/Hon som gillar att fylla rabatterna med stenar eftersom de är väldigt lättskötta. :D

Lite sent nu, men:
Jag hade planterat en stammad lagerhägg eller en magnolia i mitten eller på ena kanten, sedan mycket daggkåpa, lite brudslöja, lite lavendel för färg (och några gulliga fairyrosor).

Men då jobbar jag inte så bra med mormorsblommor, utan gillar sånt som är grönt allra bäst. ;)

/Hon som gillar att fylla rabatterna med stenar eftersom de är väldigt lättskötta. :D
Stenar gör ju bara att kvickroten blir svårare att rensa bort :meh:

(och nej - det finns ingen öppen jord utan kvickrot. Förr eller senare dyker den upp)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 329
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 675
Senast: vilse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama