Vad skulle du göra?

I

IrishCobTinker

Jag hade varit och kollat på en häst, och bestämt mej för att köpa henne. Igår när vi skulle hämta henne, så höll vi på och lastade i över 3 timmar, men hon vägrade gå på, så vi fick åka hem utan häst! Jag vill fortfarande ha hästen och ägarna vill att jag ska köpa henne. Men hur ska jag få hem henne? Jag har 20 mil dit enkel resa. Är det lättare att få in en häst i en lastbil och anlita ett transport bolag? Andra ideer om hur man kan få hem hästen? Ägarna prata om att man kunde droga hästen, men jag vet inte, någon som varit med om detta? Har det funkat?

TAcksam för hjälp!

Sv: Vad skulle du göra?

Anlita ett transportbolag. Dom pular in pållen effektivt i lastbilen och sen när den väl är hemma så han du lastträna i lugn och ro.

Hur gör dom när dom lastar? Vad änvänder dom för metod?

Anlita ett företag som använder hästbuss. Svårlastade hästar kan gå in lättare i en sån och precis som föregående talare kan du sen lastträna i lugn och ro hemma.

Jag har haft en som tvärlåste sig när det handlade om vanliga 2-hästars transporter men gick raka vägen in i en hästbuss.;)

Tycker också du ska leja en hästbuss. Förvånansvärt många är mkt lättare att få in i en sån om de är trassliga.
Lycka till !!!:)
Är det en tinker ? TÄnkte på ditt namn. Har haft en underbar sådan....

Ja det är en tinker, eller egentligen en irish cob! Vart hittar man dessa transportbolag?

KOlla i ridsport, brukar var mkt annonser för såna firmor där.
Eller på Hästnet tror jag det finns massa länkar till sådana bolag.

Är det någon skillnad om hästen åker hästlastbil eller hästbuss? Verkar vara mest lastbil..

Hej.
När du beställer resa så säg till att hästen är svårlastad o att den inte bör stå längst ut i bilen. Är den ovan att åka kan den ha svårt att vända sig när den ska in vilket gör att det är ännu svårare att lasta.

Vet en häst som skulle åka hästbuss för första gången. Hennes plats var längst ut o hon ville inte gå in, fick panik när hon inte förstod hur hon skulle göra. Dessutom var det grisar som var lastade innanför henne vilket inte gjorde det lättare.. var riktigt synd om henne. :mad: :cry:

Så mitt tips är att kolla upp att hästen får en plats längst in eller i mitten. Mitten brukar vara lättast eftersom de ser en annan häst inne o känner sig nyfiken o tryggare då.. ;) Kolla även att det inte åker andra djur med på transporten som hästen kan tänkas vara rädd för.

Okeym ska tänka på det!

Men skillnad på buss eller lastbil?

För många år sedan köpte jag en häst som inte gick att få in i transporten (tvåhästars). Vi fick ge upp första dagen. Andra dagen fick hon lugnande och gick på. När jag väl fick hem henne sen så hade vi aldrig några problem med lastningen. Hästen är idag över 20 år och har aldrig varit svår att få på varken hästtransport eller lastbil.

Jag har vid andra tillfällen upplevt att hästar som inte vill gå på en tvåhästarstransport hellre går på en lastbil.

Lycka till med att få hem hästen!

Okeym ska tänka på det!

Men skillnad på buss eller lastbil?

Det är lättare ofta att gå ini en lastbil (om det inte är en liten lastbil)
De större bialrna är högre och ser inte lika trånga ut.

Jag köpte ett fullblod som enbart åkt lastbil i sitt liv och han gick snällt in en gång i transport men sen inte mer för han tyckte nog det var trångt och lågt i tak. Vi skulle köpa ny transport så det blev en som var lite högre i tak särskilt längst bak, sen hade vi en liten dust han och jag :angel: innan han gick in och uppptäckte att det var ok. Sen hade vi aldrig problem.

Men för att få hem hästen skulle jag välja lastbil. Om du alls vill ha en så svårlastad häst förstås:confused:

Anlita inte ett transportföretag! Dom slår ofta in hästen och då har du en häst som är ännu värre att lasta än förut. Ta reda på en människa som är duktig på att lastträna hästar! Det gjorde jag. Min häst gick in själv i transporten efter en timme med egen vilja. Sedan dess har det inte varit några problem.

Jag har anlitat flera olika transportbolag till flera olika hästar och ibland har jag haft synpunkter på hur hästen fått åka och så men aldrig att de har slagit hästen.

Ullis

Hejsan!! Tycker du ska anlita häst buss!! Det gjorde jag när jag köpte min precis,vissligen var han alldrig lastad innan.. Han gick in med en gång sa chaffören,dom kan det mkt bra!! Min hästs ägare hade velat gett han lugnande,men de ville inte chaffören,vilket jag tycker e bra,dom kan juh bli vingliga.. Min häst åkte ca 40 mil.. Lycka till:)

Anlita inte ett transportföretag! Dom slår ofta in hästen och då har du en häst som är ännu värre att lasta än förut. Ta reda på en människa som är duktig på att lastträna hästar! Det gjorde jag. Min häst gick in själv i transporten efter en timme med egen vilja. Sedan dess har det inte varit några problem.

men snälla det gör dom inte alls...

Yeess!! Hon gick på lastbilen, det tog en timma, men nu är hon på väg hem till mej!!

Jag har skickat hästar kors och tvärs både i sverige och utomlands och kan bara säga att chaufförerna är GULD!!!!!! Lastar alla sorters hästar lugnt och säkert.
De gånger det har varit strul beror det oftast på att det är någon ägare som ska lägga sig i hanteringen..............

Igår lastträna vi denna häst som jag har skrivit om tidigare i detta inlägg.. det tog ca en halvtimma sen gick hon på!! Ååå vad skönt det känns, nu kan man börja planera hennes betäckning och så! Efter hon hade gått på första gången så gick hon på nästan direkt dom andra gångerna!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka