Vad skall man tänka på när man klipper en häst.

Sv: Vad skall man tänka på när man klipper en häst.

Mothårs. Olja maskinen ofta så att den inte blir för varm. Varm noga med att ta det försdiktigt vid hudveck och liknande, det är inte uppskattat när man klipper dem i skinnet...

Pass på at hesten virkelig er ren før du setter i gang. Skit i pelsen gjør bladene på maskinen sløve, og det blir vanskelig å få et bra resultat.

... Om du skal klippe hele hesten er det en idé å bandasjere haleroten og sette gummistrikker i manen, så du ikke klipper bort noe du ikke vil klippe bort :smirk:

klippa mothårs, lättast att du kanske tar en vilodag på hästen, för den måste vara torr, min häst brukar alltid få 2 dagars vila när jag klipper honom det för att skona klippmaskinen så den inte måste jobba så hårt. man måste låta den svalna. o sen när du är färdig kommer du att få en häst som är pigg utav bara f*n:D

jag brukar alltid tvätta dagen innan jag ska klippa. då sliter det mindre på maskinen och ger ett jämnare resultat. om hästen kan gå utan täcke innan underlättar också, då pälsen inte blir "tillplattad". men det beror väl på hur mycket päls hästen har innan.
jag klipper alltid mothårs.
börja på något lätt ställe, som bogen eller på magen. det kan ju blir lite randigt när man klipper, har märkt att vissa blir mer randiga när man tar långa tag, andra blir mer när man tar korta..
olja maskinen då och då, och kolla så inte skären är för varma.
är hästen lugn och van vid att bli klippt så brukar det vara ganska kul! lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat