Vad ska man tänka på vis stallbandage?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge sig ut och promenera honom i stället. Han haltar inte men visar att han är öm när man känner och klämmer. Spolade ordentligt m kallvatten och på med back on tracks stallbandage.
Eftersom han inte brukar ha back on track får han bara ha dom ca 4 h första gången, så jag ska åka ner och skritta honom lite igen och linda vanligt stallbandage över natten.
Så till frågan: eftersom jag aldrig lindat ett nattbandage tidigare undrar jag vad man ska tänka på? Hur hårt? Hur långt ner ( till sporren som med vanliga benlindor)? Osov......
Jag har bara vanliga paddar som jag använder vid ridning, funkar dom eller måste man ha typ filt eller nåt liknande.

Mvh Linn

Jag skulle vilja ställa frågan om varför du ska linda benet?
Anledningen till det är att olika orsaker kommer att ge olika svar på hur du ska linda.
På din beskrivning låter det som om det kan vara ett sår någonstans som gör att benet har svullnat upp. Har du letat ordentligt runt hela benet?

Hej på er!
Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge sig ut och promenera honom i stället. Han haltar inte men visar att han är öm när man känner och klämmer. Spolade ordentligt m kallvatten och på med back on tracks stallbandage.
Eftersom han inte brukar ha back on track får han bara ha dom ca 4 h första gången, så jag ska åka ner och skritta honom lite igen och linda vanligt stallbandage över natten.
Så till frågan: eftersom jag aldrig lindat ett nattbandage tidigare undrar jag vad man ska tänka på? Hur hårt? Hur långt ner ( till sporren som med vanliga benlindor)? Osov......
Jag har bara vanliga paddar som jag använder vid ridning, funkar dom eller måste man ha typ filt eller nåt liknande.

Mvh Linn
Jag skulle inte värma alls de första 2 dygnen. Kyla i 20 min perioder om man inte vet vad det är. Håller med Masse om att det skulle kunna vara ett sår, men om det är tex en senskada är det ödesdigert att linda med värmande bandage då det ökar en blödning istället för att dämpa.

Absolut inte back on track på en ny skada! En ny skada ska kylas, inte värmas. Back on track kan du börja använda om en vecka tidigast. Dessutom är 4 timmar alldeles för lång tid om hästen inte är van. 15-30 minuter kan man ha på back on track och sedan ökar man tiden sakta. Det gör rejält ont i en skadad kroppsdel när blodgenomströmningen ökar så mycket som de gör av back on track produkter om man har på det för länge. Det är därför det är så viktigt att vänja in försiktigt.

I din hästs fall förstår jag inte varför du lindar alls? Vad är din tanke?

Hej! Tack för era svar, svarar alla samtidigt här! Nej det finns inget sår, har letat super noga. Jag fick tipset att först kyla sen linda för att ge värme och stöd av en av ridlärarna där jag står uppstallad. Jag har bara ägt min häst i ett år och det här är första gången något sånt här händer, så jag lyssnade så klart på vad någon som hållit hästar hela sitt liv rekommenderar.

Ops, råkade posta innan jag var klar. Tinywiny, det låter jätte logiskt det du säger om back on track. Synd att jag inte tänkte på det själv bara, dom skydden är inhandlade för att han ibland blir lite gallig bak efter hårde pass.
Lundsbo, jag visste inte att det var farligt att värma en senskada. Ush jag har gjort allt fel känns det som.
Idag är det 3 dagen han är svullen även om svullnaden gått ner liiiiite, han haltar inte men är öm vid beröring ( klämmning) jag jag är ett nervvrak. Han går i sjukhage för att inte kunna busa runt med kompisarna.
Hästfolk runt mig tycker jag ska ha is i magen och ge det ett par dagar till, jag jag tror jag ringer ut veterinären i morgon.
Vad skulle ni gjort?
Mvh Orolig Matte

Ops, råkade posta innan jag var klar. Tinywiny, det låter jätte logiskt det du säger om back on track. Synd att jag inte tänkte på det själv bara, dom skydden är inhandlade för att han ibland blir lite gallig bak efter hårde pass.
Lundsbo, jag visste inte att det var farligt att värma en senskada. Ush jag har gjort allt fel känns det som.
Idag är det 3 dagen han är svullen även om svullnaden gått ner liiiiite, han haltar inte men är öm vid beröring ( klämmning) jag jag är ett nervvrak. Han går i sjukhage för att inte kunna busa runt med kompisarna.
Hästfolk runt mig tycker jag ska ha is i magen och ge det ett par dagar till, jag jag tror jag ringer ut veterinären i morgon.
Vad skulle ni gjort?
Mvh Orolig Matte

Det är säkert ingen fara att du har lindat. Jag tycker att en senskada låter långsökt när hästen bara är svullen i själva kotan. Jag tänker snarare på en vrickning/kotledsinflammation. Jag tycker att du ska låta en veterinär komma och titta på hästen, inte minst för att du ska slippa grubbla och vara orolig.

Uppdatering!
Jag hittade ett sår, ett ihopläkt som bara var som ett litet svullet sträck lite längre upp på benet. Fattar inte hur jag kunnat missa det. Jag fick hjälp att öppna och göra rent, pratade även med min vet som rekommenderade jodopax omslag runt kotan i natt för att få fart på blodcirkulationen.
Har aldrig varit så glad över ett sår! Var så orolig för senorna!
Så nu blir det sjukhage, små promenader vid hand och massa pyssel och gos tills svullnaden är helt borta!
Tack för era svar!

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 269
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Min häst är skadad och behöver lindas för att inte benen ska svullna och för att ge stöd åt det oskadade benet. Jag lindar m padd och...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama