Vad ska man göra?

H

horse_tjej

Hej hej :)

Vad ska man göra om hästen är lite sur och hotar att bitas och så när man kommer in i boxen? :confused: Alla säger också, så det är lite svårt att förstå :o

En del säger att man inte ska ta "bithästar" på så stort allvar, medan andra säger att man ska slå den lite lätt på mulen och säga "Nej!!" Vad är rätt egentligen??

Ska man busa, kela och leka lite med dem, så att de känner sig trygg tillsammans med dig? Eller ska man säga till på skarpen och sedan ignorera den?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra!! :crazy:

En fråga till :smirk: på min ridskola säger en ridlärare att jag inte kan rida på en häst som är 158 cm i manken. Hästen heter Karamell och är hur söör som helst!

jag är ca 167-68 cm lång och väger ca 54-55 kg. Jag är väl inte för lång och för tung för honom? Kanske lite lång?
Hej då

:rofl: :idea:

jag älskar hästar jätte mycket, de är toppen!! :love: :love: :love: :love: :love:

Sv: Vad ska man göra?

Hästen är ju alltid sur av en anledning, och som jag och många skrivit här förut så är hästar mästare på att läsa av ditt kroppsspråk och hur du känner dig.

Ett bra sätt att tänka är att du själv är en häst på en ridskola (för jag antar att det är mest ridskolehästar det gäller här?), med folk som vill ta på dig, prata med dig, rida osv hela dagarna. Det blir lite tröttsamt i längden, och till sist vill du bara vara ifred.

När nån vill hälsa på dig så vänder du dig bort och säger att du vill vara ensam,(hästen vänder bort huvudet med bakåtlagda öron) men personen går ändå fram och börjar prata med dig och ta på dig. Du fortsätter att tala om att du vill vara ifred,(hästen börjar hota med huvudet mort dig) men han fattar fortfarande inte. Till sist SKRIKER du att du vill vara ensam, (hästen börjar slå med huvudet och blotta tänderna) men får inget gehör. Till sist ser du ingen annan utväg än att klippa till människan! (Hästen nafsar/biter)

Set är betydligt trevligare om personen antingen följer dina önskemål från början och går därifrån, eller börjar diskutera med dig om hur ni ska mötas på ett trevligt sätt som ni båda kan vara överens om.

Så börja med att tänka ut vad du vill när du går in til hästen. Ska du göra iordning den till en lektion eller vill du gosa med den för din egen skull?
Om du ska sadla hästen måste du ju såklart få göra det, men tänk på att inte tvinga dig på hästen, utan uppträd lugnt och säkert och var lyhörd för vad hästen "säger". Markera tydligt med ditt kroppspråk att du menar allvar och att du inte låter dig skrämmas, och börja inte gorma eller slå åt hästen om den surar. Ibland kan det hjälpa att sätta på en grimma och binda upp hästen direkt när man kommer in i boxen, då brukar de veta vad som är på gång.

Och ta såklart hjälp av någon vuxen ur personalen som kan hjälpa dig med de värsta hästarna.

(Hoppas att jag inte svamlat bort mig för mycket nu... :D )

horse_tjej skrev:
Hej

En fråga till :smirk: på min ridskola säger en ridlärare att jag inte kan rida på en häst som är 158 cm i manken. Hästen heter Karamell och är hur söör som helst!

jag är ca 167-68 cm lång och väger ca 54-55 kg. Jag är väl inte för lång och för tung för honom? Kanske lite lång?
Hej då

:

Du är absolut inte för stor!!! Det var det mest befängda jag hört!!

Sa ridläraren att du var för stor? Eller kanske det är så att Karamell är lite för svårriden för dig, helt enkelt? För det skulle låta mer logiskt..

Har nästan samma problem fast de uppkommer bara vid fodring.. Du måste vara sträng och berätta att detta tillåter inte jag.. ett tips är att du slår till den på mulen, hotar den då med att vända rumpan till så hämtar du spöet och du ska INTE slå utan om hästen nu står och hugger på dig så lägger du spöet på sidan och trycker samtidigt som du ser bestämd ut och säger NEJ! (Dressyrspö) skulle hästan sen vända baknelen till dig så du inte får komma nära så ställ dig vid dären så du kan komma i säkerhet o så slår du til1 gång ordentligt! inte små fjutande för då kommer den ALDRIG att sluta med det..

min syster som handlar mkt med hästar fick en gång hem en häst som var såå elak i boxen det räkte att man öppna boxen så börja den hugga och hota om att den skulle sparka.. Då hämtade hon en kvast smälde till hästen ordentligt och gick sedan (utan några hotelser från varken hästen eller henne) in och klappade hästen..sen gjorde den inte det mer..

Oftast handlar det om vem det är som bestämmer och det måste man visa det för annars tar dem över när du ler den, sadlar, tränsar och rider.. och när det kommer så långt är det inte lätt att få rätt på det..

-
= vikigaste!! visa aldrig räddsla för hästen..den ser sånt..

Jag tycker inte ditt svar är särskilt bra. Jag skulle ALDRIG acceptera en ridskola där eleverna gick omkring och slog hästarna med spön, till råga på allt i boxen som jag betraktar som hästens fristad. Såg jag någon använda kvast vete :devil: om jag skulle klara av att inte bli aggresiv jag också! (Även om jag VET att det är ett dåligt sätt att hantera både folk och hästar.)

Att lämna hästen när den hotar, för att hämta ett dressyrspö kan vara ett bra sätt att lära hästen "hot-hon sticker" så att den när du återvänder är styrkt av sin "seger" och beredd att trappa upp kampen när du återvänder. Jag funderar dessutom på om alltid ett dressyrspö liggande bra till hands om någon häst skulle sura? På min ridskola skulle du förmodligen få springa iväg till manegen och ev störa en lektion för att se om det ligger något på sargen någonstans...

Att rekommendra en osäker person att göra det som en mer erfaren person, som tydligen handlar en del med hästar med problem, klarar av är inte särskilt välbetänkt.

Att gå på en häst med diverse verktyg kräver att man verkligen har timing och är helt hundra på vad man gör, så det var där inte ett så väldigt bra råd till en osäker nybörjare!! :mad:

Till att börja med, verkar din ridskola "trevlig"? Jag förstår att det är väldigt svårt att avgöra om man är lite oerfaren, men är det oftast en trevlig ton mellan hästar och elever och mellan ridlärare och elever, eller är alla hästar sura och är det accepterat att gå omkring och daska och slå på hästarna?

En seriös ridskola skulle knappast VÅGA ha kvar en häst som de tror skulle kunna skada en elev, i alla fall inte utan regler att "Putte får endast sadlas/skötas av ridskolans personal" eller liknade. Så om du litar på din ridskola så kan du nog utgå från att chansen att hästen gör verkligt allvar av sitt hot ( tex sparkar in skallen eller bryter några revben på dig) är väldigt liten, däremot så är det förmodligen så att det trots allt finns en risk att den ger dig ett blåmärke om ni inte hittar rätt sätt att umgås. Egentligen inte farlig, men heller inte särskilt trevligt att råka ut för.

De elever som förespråkar "daskmetoder" brukar ofta vara rätt osäkra själva, men inte modiga nog att erkänna det. Samtidigt får jag väl erkänna att jag själv absolut inte hör till de där absoluta icke-våld-förespråkarna, jag kan mycket väl ge en häst en rejäl smäll om jag tycker jag har anledning till det, men ständigt daskande i synnerhet för småsaker är något helt annat...

Mitt förslag är att du, när du är i stallet, är uppmärksam på hur olika personer umgås med hästarna. Fundera på vilka som umgås med hästarna på ett sätt som du gillar, och försök att bara be dem om hjälp. Varför BÖRJA med att testa de metoder du inte gillar, de kan du väl spara tills du vet att de andra faktiskt inte fungerade för dig? Försök undvika att de gör hela jobbet utan att de i sället förklarar hur du ska göra. Ibland räcker det att någon man litar på bara står vid sidan av och talar om att man gör rätt för att man genast ska känna sig mycket mera säker.

En detalj som nog mest är en fråga om ordval, men att leka eller busa med någon som är så mycket större kan ha sina sidor. Att leka och busa med en häst som "jobbar med barn" och riskerar att skrämma eller tom skada ett annat barn som den får för sig att leka/busa med är ingen bra idé.

Tycker inte du kan sitta och säga att man ska slå till hästen med tillhyggen utan att veta VARFÖR hästen beter sig som den gör.
Den kanske anser att boxen är dens plats - då får man ta ut den.
Hästen kanske är väldigt ranglåg och osäker - och då jävlar hjälper inte stryk för att bote det betendet! :mad:
Och man ger absolut inte råd om att spöa hästen till en nybörjare - många har svårt att skilja på tillrättavisning och misshandel.

Till trådskaparen:
Testa att ta ut hästen i gången, spendera tid med den och säg ifrån när den hotar - på ett milt och bestämt sätt.
Kom ihåg att det är en häst - hästar förstår inte vårat språk i den mån som många vill tro, försök att tänka häst! Se hur hästarna beter sig i hagen - En ranghög häst jagar och slår inte de andra hästarna. Däremot kan en ranglåg häst med allt för hög poss i hagen bli smått agressiv och retlig mot de andra hästarna.

Lär känna hästen, visa att du är ledare på ett milt sätt, använd rösten och ett milt men Tydligt kropps språk som talar om vad du vill.

De elever som förespråkar "daskmetoder" brukar ofta vara rätt osäkra själva, men inte modiga nog att erkänna det. Samtidigt får jag väl erkänna att jag själv absolut inte hör till de där absoluta icke-våld-förespråkarna, jag kan mycket väl ge en häst en rejäl smäll om jag tycker jag har anledning till det, men ständigt daskande i synnerhet för småsaker är något helt annat...

:bow:

Tio tio tio

horse_tjej skrev:
Hej hej :)

Vad ska man göra om hästen är lite sur och hotar att bitas och så när man kommer in i boxen? :confused: Alla säger också, så det är lite svårt att förstå :o

En del säger att man inte ska ta "bithästar" på så stort allvar, medan andra säger att man ska slå den lite lätt på mulen och säga "Nej!!" Vad är rätt egentligen??

Ska man busa, kela och leka lite med dem, så att de känner sig trygg tillsammans med dig? Eller ska man säga till på skarpen och sedan ignorera den?
Händer ska associeras med något bra, alltså klappar etc, inte med ett slag på nosen. Det sista du vill är att göra hästen huvudskygg. Försök istället att bete dig som en häst skulle göra. T.ex. stampa ordentligt i marken/golvet samtidigt som du ryter NEJ! Funkar för mig iaf...
Viktigt är också att du inte tittar hästen rakt i ögonen, precis som de flesta andra djur upplever hästar det som ett hot. En bra idé kan också vara att tvätta stalljackan i såpa, och inte skölja så noga. Jag gjorde det och pållen nafsade aldrig mer. Jag har aldrig tidigare (eller senare) sett en häst spotta... :smirk:

horse_tjej skrev:

Struntprat!! Jag är knappt 170 och rider en häst som är ca 155 i mankhöjd. Inga problem.

SessCa skrev:
Lär känna hästen, visa att du är ledare på ett milt sätt, använd rösten och ett milt men Tydligt kropps språk som talar om vad du vill.

Är det inte just den biten som är så VÄLDIGT svår att lära sig utan bra förebilder som praktiskt, genom att hantera hästar på ett bra sätt, visar hur man gör? Eller, föralldel, även genom att studera exempel på hur man inte gör...

Självklart är det lättare om man har medhjälp av någon som visar hur man gör /inte gör - men då det är på en ridskola så tar jag för givet att det finns kunniga människor runt om att studera. Kanske dumt att tänka så. :smirk:
Det absolut bästa är att studera hästarna i hagen - och försöka efterapa deras beteende.

Aranel skrev:
Struntprat!! Jag är knappt 170 och rider en häst som är ca 155 i mankhöjd. Inga problem.

Jag är 174 och har sedan jag blev vuxen ridit hästar från D-ponnyhöjd upp till ca 180 cm, och jag kan inte ärligt påsta att jag inte vid något tillfälle stött på mer eller mindre allvarliga problem med någon av dem ;)

Om en ridinstruktör sa att jag inte fick rida en speciell häst skulle jag nog utgå från att det fanns någon rimlig förklaring till detta. Det behöver ju inte vara konstigare än att hästen och jag har samma svagheter och alltså riskerar att förstärka varandras problem.

Jag tror inte vi tycker så olika, utan mer uttrycker oss olika! Det jag vill trycka på är att det kan vara bra att studera hur olika månniskor gör INNAN men börjar göra en massa helt på egen hand- i alla fall med de hästar som på något sätt är "svåra".

Jag tror också att man behöver lite baskunskaper i hur det fungerar mellan människa och häst innan man riktigt kan tillämpa det man ser i umgänget mellan hästar. Vi gör dessutom en massa saker som inte sker i hästvärden, tex att kratsa hovar och liknande.

Jag tror att en nybörjare kan ha nytta av en del rätt handfasta råd om att titta på specifika saker, som tex mun, svans öron och huvudhållning hos hästarna och gärna vissa speciella situationer som säger rätt mycket. Hur gör en häst som flyttar en annan, tex för att ta över en hö-hög? Hur gör den som blir flyttad på? Hur gör en häst som vill leka med en annan? Hur signalerar en häst att någon annan kommer för nära? Hur ser en häst ut just innan den verkligen delar ut ett bett eller en spark och vad är det som fått den till att göra det?

Jag tror också att man behöver lite baskunskaper i hur det fungerar mellan människa och häst innan man riktigt kan tillämpa det man ser i umgänget mellan hästar.

Självklart, men egentligen är det lättare att lära sig detta genom att umgås med hästar och kunniga människor - lättare än att sitta poå ett forum och läsa sig till hur man ska bete sig, eftersom alla hästar/människor fungerar olika så är det nästan omöjligt att säga vad som är rätt och vad som är fel.
Jag har en nybörjare med mig i stallet då och då, och jag vill inte hänga henne över axeln och säga gör si och gör så. Jag låter henne prova sig fram och kolla på oss andra - då lär man sig mer än att bara stå och glo och rätta sig efter vad andra säger.

Jag tycker Pinkys svar är bra. Tänk på att ridskolehästar har folk omkring sig hela tiden och det är lätt att de visar upp en aggresiv fasad för att de helt enkelt vill vara ifred. Om du inte har något ärende till boxen så tycker jag att du ska låta den vara. Om du ska göra i ordning hästen så tycker jag att du ska ignorerar att den ser hotfull ut, sätt på den en grimma och ställ den i gången om möjligt. Boxen är hästens hem och jag tycker man ska undvika att grejja med den i boxen.

Slå en häst på nosen eller i huvudet är det absolut sista du ska göra, den hästen kan du aldrig bli kompis med. Jag har en häst som var huvudskygg och ganska ascocial när jag fick henne på grund av dåliga erfarenheter. Då jag inte har boxar i stallet utan hästen bor i hela stallet så finns det ingen stallgång att binda upp i och inte heller någonstans att ta skydd. I början så accepterade hon bara grimmpåtagning men ingen annan beröring så jag började krama henne så smått utan att hon hade en möjlighet att fly. Gosemys med huvudet på axeln och ingen flyktmöjlighet, det var bara för henne att "gilla läget" och stå kvar. Och visst, öronen låg på halsen i början men står man så nära så kommer dom inte åt att bitas. I dag har jag en häst som inte skulle göra en fluga förnär men som hotar att äta upp mig till frukost varje morgon när jag ska ta på henne täcke och grimma, det är liksom hennes grej. Får hon dessutom tag i jackan och börjar ruska om mig och jag "tänder till" och kramar henne runt magen samt ruskar om täcket så är bus-slagsmålet i full gång. Buset slutar lika snabbt som det börjar med att hon flinat mig rätt upp i ansiktet. När föregående ägare hälsade på för massor med år sen fick han fly ur hagen för då stog det "mord" i ögonen på madam.

Ride on skrev:
I dag har jag en häst som inte skulle göra en fluga förnär men som hotar att äta upp mig till frukost varje morgon när jag ska ta på henne täcke och grimma, det är liksom hennes grej. Får hon dessutom tag i jackan och börjar ruska om mig och jag "tänder till" och kramar henne runt magen samt ruskar om täcket så är bus-slagsmålet i full gång. Buset slutar lika snabbt som det börjar med att hon flinat mig rätt upp i ansiktet. När föregående ägare hälsade på för massor med år sen fick han fly ur hagen för då stog det "mord" i ögonen på madam.

Jag håller med i det att det absolut inte är ngn lösning att slå en "box sur" häst, det befäster bara det dåliga beteendet ytterligare. Däremot tror jag att dina "bus slagsmål" nog är lite åt det mer extrema hållet för mig personligen. trots allt är det djur vi håller på med, och jag anser att det är nödvändigt att man är väldigt tydlig i sitt ledarskap inför hästen, även om ledarskapet inte består i våld. Jag skulle aldrig nånsin ge mig in i "jämbördiga" bus slagsmål med en häst. Men alla blir vi saliga på vår egen tro.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar