Vad ska man göra?

sockerdricka

Trådstartare
Inte ska jag behöva bada min kanin heller!?

Jag har en dvärgvädurs hona som fyller 6 år i juni. För 1-2 år sen (minns inte exakt) började hon få problem med magen och bli väldigt lös i magen och hon fick liksom en bajsklumpsom hängde i baken :crazy: :( Tyckte synd om henne och tvättade hennes rumpa och tog henne till veterinären.

De såg inget större fel utan trodde hon var känslig mot grönsaker så vi skulle prova ge henne proviva yoghurt,hö,vatten och pellets. Inga grönsaker. Sagt och gjort. Detta funkade över våren/sommaren.

Men nu är det tillbaka! Vi testade göra samma procedur under en längre tid men det funkar inte. Hon får fortfarande inga grönsaker. Vad är det för fel?

Ska vi uppsöka veterinär igen?
Eller vad tror ni kan vara problemet?

Det hon får nu är:

- Fri tillgång till hö
-Vatten
- En slags pelletsblanding från "Vitakraft" (kan det vara något i blandningen hon är känslig emot?)
- Saltsten (som hon knappt rör..)

Hon får i bland någon knäckebrödsbit

Vi har slutat helt med grönsakerna i säkert 2-3månader men ingen skillnad, idag fick vi tvätta hennes rumpaigen.. :crazy: :(

Vet att man inte ska tvätta kaniner men hon kan ju inte springa runt med en boll mellan bakbenen, eller vad tycker ni?

/Orolig

Hej! När jag hade kanin brukade vi bada dem ibland i handfatet med ljummet vatten om dom var smutsiga. Det gick rätt bra :). Är det pellets i fodret? Tror ( :confused: rätta mig om jag har fel) att vissa kaniner kan vara lite känslig mot det & bli lös i magen. En av våra kaniner bajsade iaf löst när han åt det..

Ojoj sluta genast med vitakraft blandningen! Det är för ,ycket fett inte grönsaker som gör magen lös!!
Köp zoomans el el annan pellets med bara pellets inga fröer i fast zoomans är bäst då den innehåller 17 %bfiber, sedan går du till en välsorterad nmatbutik o på bakhyllan eller diethyllan finns FIBREX som är till för att göra tex matbröd fiberrikare o mustigare, kostar 15 kr o innehåller 67% fiber, ge 1-2 msk utöver pelletsen varje dag och :

Hur stor är din kanin, utför hon ngt "jobb" hur gammal är din kanin? Så jag kan säga hur mycket pellets hon bör få, formodligen får hon för mycket protein den vägen oxå nämligen. Morötter är snällt mot magen oxå.
Har du ett BRA hö?

Tack tack!
Skall prata med mamma så vi kan handla det tillsammans i morgon!

Hon är 6 år.
Hon gör väl inget 'hårt arbete' hon får springa runt på trädgården och busa bäst hon vill =) vilket hon gärna gör. Men jag hoppar inget med henne.

Hon är dvärgvädurshona.
Vet faktiskt inte hur mycket hon väger, men när vi var hos veterinären sa de att hon var i normalhull. Jag tror inte hon ändrats särskilt sen dess.

hade samma problem med min kanin. hon får hö, vatten och ibland något mer som en grönsak och lite pellets. hr ni släppt ut den och låtit den tugga på vårgräset? det är dom ju väldigt känsliga för också. annars vet jag faktiskt inte. men lycka till iallafall! :(

Har en kanin som är väldigt känslig.
Han äter dock grönsaker, fast bara gurka, äpple och morot. (Hö och pellets)
När han blir kladdig i rumpan brukar jag torka bort det mesta med ett papper. Är han riktigt kladdig så blir det ett rump-bad i badkaret och ordentligt torkande efteråt så han inte blir kall!

Usch det vet jag faktiskt inte så säkert :crazy:
Hon brukar få det när hon ätit upp det som redan finns.
Jag brukar inte ge så mkt eftersom jag varit osäker på om vad det var hon inte tålde :crazy: :o

Om det är pelletset som är problemet så finns det att köpa (iaf på den djuraffär jag brukar vara ;)) mat som är utan pellets men med all annan frö blandning. :)

Jag tror inte det är pelletsen det är fel på utan som nr 1: för mycket mat o för fet mat och som nr 2: för llite fiber pga alla ´saker i pelletsen.

Så börja du att mäta upp hur mycket din kanin får från o med nu och ge 3 msk pellets o 1 msk fibrex =½ dl sammanlagt. MIna dvv honor får 1½ msk pellets var och varanann dag lika mycekt till, varannan dag grönskaer oxå-så det är inte för lite!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 021
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama