Vad ska man göra?

L

lillhästen

Hade tidigare en foderponny, som var ganska fet (bara mage), och extremt seg, även om hon kunde tända till någon gång. Ett D-ponny sto som var ca 17 år och haft minst ett föl tidigare. Tyvärr kunde jag inte ge henne mer än ca 0,5 kg havre pga att hon då fick proteinknölar och hon fick kolik om man gav henne aldrig så lite betfor. Så något förslag om vad jag kunde ha gjort, har inte fått något vettigt svar av någon jag tidigare frågat så jag hoppas på svar... :confused:
 
Sv: Vad ska man göra?

Kolik är ju något som får utredas...det kan ju bero på många olika orsaker: stress, för liten grovfodergiva, för långt mellan fodringarna, maskangrepp osv osv...Att ha mage innebär ju inte automatiskt att en häst är fet...mage kan dom ju ha pga proteinbrist...sk uppblåst mage, men ändå vara i underhull. Segheten kan ju bero på: felaktig utfodring, lathet eller bara att hästen har ett sävligt humör. Du ser, det finns ju inget enkelt svar...Skriv mer info så kanske man kan svara lite bättre på dina frågor.
 
Sv: Vad ska man göra?

Kan inte komma på något annat än att det var betforen eftersom hon aldrig tidigare haft det, och fick det precis efter att vi börjat ge betfor (någon dag) och aldrig fick det efter att vi tog bort det. Magen kom sig av att hon haft föl, gått på bete, fått dåligt med motion och sedan gått på bete igen. Och hade jättefin kropp annars förutom hömagen. Hon var ganska lugn men främst seg så det var inte det att hon bara var sävlig.hoppas att du fick lite mer svar nu och fråga gärna mer om du tror att det kan hjälpa mig att få svar...
 
Sv: Vad ska man göra?

Tror inte koloken hängde samman med betfor. Möjligen/snarare kan sambandet finnas att ni inte vande in det nya fodermedlet utan gav full giva från början.
Du berättar inte vad du ger henne för foder och i vilka mängder. Precis som sagts tidigare så behöver mage inte betyda fet -det kan liga gärna betyda att hon inte får t ex sitt proteinbehov täckt.
Berätta mer om vad hoon får för foder idag och i vilka mängder. Hur mycket grovfoder får hon och vad har det förnäringsvärden?
 
Sv: Vad ska man göra?

Hon fick ca 8kg hö, 0,5kg GRUND och 0,5 kg havre. Gick även på bete ibland. Hade tyvärr ingen analys på höet. Gav defenitivt inte full giva betfor från början, även om jag kanske inte kan allt så vet jag ganska mycket om foder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 220
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp