vad ska jag välja? :s

A

ArabianGirl

jag har en ponny som är svårfödd men väldigt väldigt pigg, klarar inte av havre alls.
vad ska jag ge henne? hon får en havrefri müsli nu, men hon måste äta så mycket av den för att inte tappa hullet...

är det proteiner man ger om de tappar hull?

Sv: vad ska jag välja? :s

Först så är frågan hur mycket grovfoder (hö/ensilage) hon får och hur näringsinnehållet är på det.
Men om hon tappar mycket så kan det tyda på att hon får för lite protein. Då kan det vara bra att ge henne någon form av lusern. Det inget som direkt gör dem pigga utan det är mer som ett mycket bra grovfoder.

beror på om hon tappar hull (över revbenen) mer enrgi eller om hon tappar muskler i överlinejn och blir bukig (ofta proteinbrist), har den proteinbrist behöver den mer protein...
Om du inte riktigt vet om det är mer hull lr överlinje den behöver skulle jag ge lusern...
Har fått för mej att musli blandningar är dyra överlag, om man jämför dom med pellets foder...

Sen ibland kan det ju räcka med att hästen får något extra kilo grovofder, beror på värderna mm.....

Precis som de andra redan skrivit så beror det mycket på vad hon får för grovfoder och hur mycket? Det är ju A och O i en foderstat.

Hon äter 9 kilo hösilage med relativt "normala" värden, torrsubstansen är 60%

försök ge mer grovfoder....
sen kan det vara olika varför den tappar vissa tappar hull vid pälsfällning mm
om det är hull hon tappar så kan det kanske vara bra o tex lägga på lite korn som jag märkt funkar bra på hästar som tappar hull...
sen är det bra o ha en uträknad foderstat då man vet värdena så kolla upp det o sen kolla efter vad du skall fodra finns många olika foder utan havre i.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund