Vad ska jag välja?

L

lill_flesky

Ska flytta hästen till ett nytt stall i slutet av februari, och har inte möjlighet till att ta med mig spec. mkt hö från det gamla stallet.

Såvitt jag vet så har det nya stallet inte ngn foderanalys (inte spec troligt, men jag ska fråga) så jag har haft funderingar på att köpa eget hö, med analys. Hittade en lämplig annons med lagom "hämt-avstånd" med hö som var analyserat, och jag fick veta värdena idag.

Typiskt nog så var det riktigt usla värden, med en kvot på 3,2 :( och ingen mineralanalys (om jag fattade det hela rätt).

Vad tycker ni jag ska göra? Fodra med det oanlyserade höet, eller köpa det analyserade höet (kan tillägga att det var rätt billigt, 1,6 kr/kg) ??

Känner mig så rådvill nu, vill absolut inte att hästen ska falla ur, inte för att hon har spec. svårt för att hålla vikten, utan mer för att hon kan ha lite svårt för att sätta muskler.
 
Sv: Vad ska jag välja?

Kan ni inte gå ihop idet nya stallet och analysera det befintliga höet? Verkar ju onödigt att köpa ett hö med mindre bra näringsvärden om det finns ett potentiellt bra hö hemma redan.
 
Sv: Vad ska jag välja?

Jag har ännu inte träffat de som står i det nya stallet och jag vet inte hur de ställer sig till en foderanalys. Känns vell lite sent att göra analys nu, dom ska ju ut på bete om bara några månader... är lite kluven. Jag har inte möjlighet att göra analysen själv iaf, men jag ska prata med dom andra och höra vad som säger. Fast risken är ju ganska stor att höet där visar sig vara lika dåligt som det jag har möjlighet att köpa, eftersom det är taget på liknande marker och ungefär liknande väderförhållanden.
 
Sv: Vad ska jag välja?

Skulle ta det höet som "tillhör" det nya stallet.
Skulle hon falla ur så kan du ju leta efter ett annant hö.
Betala för ett hö med "usla" värden och veta om det... :crazy:
 
Sv: Vad ska jag välja?

Jovisst, men då vet jag ju att det är dåliga värden och beräkna en foderstat därefter! Det nya stallets hö kan ju ha lika dåliga värden utan att man vet om det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 454
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp