Vad ska jag tänka på när min katt är med ungar?

verrdogan

Trådstartare
Idag har vi vart hos veterinären med min kesse och knstateat att hon iaf haf två sm ungar i magen.

Nu vill jag ha lite sråd och stödå detta är min första kattkull.
Vad behöver jag tänka på nu innan kattungarna föds?
Och sen när dom väl är födda?

Ska jag byta något foder på honan nu innan hon ska ha? Äter royal canin indoor nu.

Gemej alla tips ni kan:)

Finns det ingen Få kattunge manual?:idea:

Sv: Vad ska jag tänka på när min katt är med ungar?

RC Indoor innehåller för lite fett och protein till en dräktig hona. Hon ska ha ordentlig mat. Mycket fett och mycket protein. Jag tror du kan hitta mycket läsvärt här.

Tack så jätte mycket för den sidan!! Mycket läsvärt och hjälpande.

Bra mat och att hon har en plats där hon kan vara ifred och känna sig trygg är det allra viktigaste, sen får du ju hålla koll på att hon inte får flytningar eller feber etc för det kan tyda på att något är fel, men det ser du rätt snabbt på katten så ta inte tempern och håll på och vrid och vänd på henne för mycket om du inte misstänker något, dom brukar klara det utan problem. Var försiktig när du lyfter henne så du inte klämmer för hårt på magen.

Tänkte att jag lite meri slutet av dräktighetn skulle låta henne vara ensam i ett rum. Kan det vara dumt att stäng in henne? Tänktemest på att hon får lugn och ro och att man kan ha mer uppsikt påhenne. Men ja kanske tänker dumt?

Jag fick stänga in min hona sist men det var bara för att hon bråkade med hankatten hela tiden, hon blev lugnare när hon fick vara själv. Men trivs hon som det är så tycker jag det är dumt att ändra på det, vill hon inte vara instängd så kan hon ju bli stressad av det ist. Låt henne vara inomhus den sista veckan iaf (om hon nu är utekatt) så hon inte föder ute och du inte hittar dom sen.

Jag fick stänga in min hona sist men det var bara för att hon bråkade med hankatten hela tiden, hon blev lugnare när hon fick vara själv. Men trivs hon som det är så tycker jag det är dumt att ändra på det, vill hon inte vara instängd så kan hon ju bli stressad av det ist. Låt henne vara inomhus den sista veckan iaf (om hon nu är utekatt) så hon inte föder ute och du inte hittar dom sen.

Har märkt av lite redan nu att hon går och surar och morrar åt dom andra katterna.
Hon är en väldigt cool att, så att ja tror inte hon stresar pp sej av att vara instängd. Men hon kanske känner sej ensam.

Så länge det bara är sur och morr så gör det inget, men börjar dom slåss så mår hon säkerligen bättre av att vara själv.

Tack så jätte mycket för alla tips oc råd:bow:
Antar att jag komemr att komma med massa fler funderingar med tiden:D

Min hona brukar vara sur och bråka med hankatten (kastrat) men dessemellan vara extragullig och pussas. Han blir helt förvirrad av humörsvängningarna...

Det är inte värre än att de får hållas, hanen vill gå ut en extrasväng om hon är alltför sur och det får han ju.

Tycker jag känner igen det där från egen graviditet... :angel:

Är det nått speciellt tillskott som jag ska ge henne?
Hon är ganska slö. Fast de kanske bara är jag som inbillar mej nu när jag vet att hon är med ungar.

Ska hon få mer kletmat nu än förut? Katterna har bara fått klet lite extra förut.

Dom sover mycket när dom är dräktiga, det är helt normalt. Ger du henne ett foder för dräktiga och digivande katter så behöver du inte ge henne något tillskott, det innehåller allt hon behöver.

Dom sover mycket när dom är dräktiga, det är helt normalt. Ger du henne ett foder för dräktiga och digivande katter så behöver du inte ge henne något tillskott, det innehåller allt hon behöver.

ok, så bra. Sove gör hon massa:)

Tänkte att jag skulle försöka hålla denna tråden vid liv, om ja kommer behöva ställa mer frågor under dräktigheten. Så slipper jag starta nya trådar hela tiden:idea:

Är de fler som väntar kissebäbisar i slutet av nov början av dec?

Här kommer en bild på den trötta blivande mamman
DSC00205.jpg

Nu är de snart bara 2veckor kvar till dom små liven kommer ut:)

Börjar bli lite nervös och spänd och springer och kollar katten många gånger om dagen.

Funderar fortfarande på om jag ska stänga in henne så hon får vara själv i ett rum, eller om hon ska få gå fritt här.

DSC00127.jpg

DSC00124.jpg

Låt henne gå som hon vill. Du kan ha henne i ett eget rum under och efter förlossningen men fram tills dess kan hon gå fritt. Min senaste kattförlossning hade jag i soffan. Jag satte upp bolådan i soffan och all action skedde där. Efteråt flytta jag in bolådan, mamma katt och kattungarna till ett eget rum.

Ett eget rum efteråt är bra för en del mammor tenderar att vilja bära runt på kattungarna och det är inte så roligt. Det är även väldigt praktiskt när kattungarna ska börja rumsrenhetstränas.

Kommer jag att märka när det är dax för henne att börja föda?

Kommer jag att märka när det är dax för henne att börja föda?

Det brukar vara rätt så tydligt när det är på gång. Mina hona kommer och lägger sig hos mig när hon börjar få kraftiga värkar. Hon kan lägga sig och sova några timmar och magen guppar utav bara tusan. Stora vågor går över hela magen när värkarna börjar sätta igång. Det är inget man kan missa.

Okey, känns lite tryggare om man kommer att märka när det är dax. Så jag får det lugnt och stillsamt åt henne under födseln.

Ja, det gör du om du håller koll på en del saker. Min erfarenhet:

När det börjar närma sig ändrar magen form och man känner rätt kraftiga sparkar. Bakbenen får en underlig vinkel. Hon bäddar, ska in i garderober osv. Kattan är trött, vilar mycket, äter som en häst. Håll henne inne från och med nu.

När det är dags tappar hon aptiten, slutar äta. Blir irriterad blandat med kelsjuk, orolig. Har till och med bitit mig och klöst sonen, nåt hon aldrig annars skulle göra. Ungarna kommer inom ett dygn.

Krystvärkarna syns tydligt, pälsen krusar sig och man ser hur hon kämpar. Håll henne sällskap, klappa lite om hon verkar gilla det, lugna. Var lugn och säker själv, så smittar det av sig på katten. Snart kommer första ungen.

Jag brukar låta henne gå fritt. Hon vill helst föda under sängen, men det vill inte jag. Garderoben har hon accepterat efter viss övertalning och det tycker jag är okej. Födslolåda har hon inte gillat alls, men jag har fått flytta dem till en bolåda i mitt sovrum efter några dagar.

Vet du när hon blev parad?

Mjau våtfoder är prisvärt och bra, det kan hon få äta fritt av. Kanske lite äggula, fett fläsk, nöthjärta. Ladda upp hemma med rejält med mat, det kommer att gå åt massor.

En fin kisse, vackra ögon! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Liten
·
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 814
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar