Vad ska jag säga till 13åring?

I

Ilandra

Jag är en smula orolig för min snart 13-åriga lillasysters ridning. Hon är upplärd av kompisar och har "ridit" i flera par år, det vill säga flängt runt på skogsvägar i trav och galopp.

Nu har hon börjat rida med en ny kompis som är lite duktigare, och insett att ridning är så mycket mer och är eld och lågor över det! Jättekul tycker jag! Men som alltid finns det ett men...

Hon tror såklart att hon är jätteduktig och erfaren i ridningen, och litar på att hennes jämngamla ridskoleskolade kompisar kan allt och lär ut rätt till henne. Hon har bl.a börjat lära sig att få hästen att "gå på tygeln" genom att "plocka lite med tyglarna". Det här skriker ju så klart sågning för mig och jag har försökt att prata med henne om det, men själv har jag kortare ridvana än hon har, och i hennes öron är min kunskap inte värd ett smack (fast att jag är dubbelt så gammal som henne :p).

Jag har inte sett min syster rida den senaste tiden, så jag vet inte riktigt på vilken nivå hon ligger, men hennes sits har ganska grova fel, och jag är osäker på om hon känner till begreppen ställa, böja, lösgjorhet osv.

Vad ska jag säga när jag förklarar att det är dåligt att få hästen i form genom tyglarna, förutom att hon inte får bakbenen med sig? Skav kan jag inte använda som argument för det bortförklarar hon genom att det är så milda tag. Finns det någon bra och lättförstådd bok som jag kan låna åt henne? Hon har dålig läsuthållighet så får inte vara för tung, men måste ändå kännas seriös för hon har bra mycket bättre källkritik till literatur än människor i verkliga livet ;) "men de kan ju skriva vad som hälst i böcker".

Vore ju såklart bäst om hon kunde börja på ridskola, men det har hon inte råd med som det ser ut idag tyvärr.

Jag ska troligtvis följa med och titta på henne när hon rider om någon vecka, så vill gärna ha lite mer att stå på, särkillt i form problemet, utan att låta nerklankande och som en torr, tråkig vuxen, hon är ju trotts allt "min bästa kompis" :)

Eller ska jag kanske bara sluta oroa mig och inse att hon är precis likadan som de flesta andra 13-åringar och bara vänta ut henne tills hon är äldre och (förhoppningsvis) förståndigare?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag säga till 13åring?

Sålänge hon inte skadar hästen och vill lära sig hade jag låtit henne vara! Föreslå tränare? :D

Det där med att du säger att hon borde lyssna för att du är äldre är galet tröttsamt! Jag vet många ponnyryttare som förmodligen rider sin B-ponny supermycket bättre än vad jag rider min häst, men jag vet också många äldre ryttare som dessutom ridit längre än jag som rent ut sagt rider skitkasst, trots massor med år i sadeln och 25 hästar genom åren! :angel: :laugh:

Det där med att du säger att hon borde lyssna för att du är äldre är galet tröttsamt!

Det beror väl helt på vad för kunskap man försöker dela med sig av enligt min åsikt. Att man inte ska lita på att folk vet bara för att de säger att de gör det utan man måste se saker ur flera vinklar och bilda sig en egen uppfattning är ju en typisk sak man lär sig med åren... Var annars ganska ironiskt i min parantes, därav parantesen + :p.

Tränare är oftast dyrare än ridskola så det funkar inte heller är jag rädd för :(

jag har försökt att prata med henne om det, men själv har jag kortare ridvana än hon har, och i hennes öron är min kunskap inte värd ett smack (fast att jag är dubbelt så gammal som henne :p).

Det var det här jag syftade på!
Hon kanske kan mer om hästar än dig, fast att du är dubbelt så gammal? :)
Och alla lär sig inte rida hästen rätt med en gång, det tar ju ett tag att lära sig känna rätt! :)

Du kan inte hjälpa henne att betala tränare eller lektioner då? :laugh:

Och jag kanske kan mer om hästar fast att jag har kortare ridvana ;) Det går ju som sagt inte att måtta erfarenhet i tid!

Jag påstår dock inte att jag vet mer än henne, tycker att vi är ganska jämna faktiskt, jag kan mer om vissa saker och hon om andra, men det hör väl inte hit? Jag förväntar mig inte heller att hon ska lära sig på en gång, jag vill bara att hon inte ska lita så fullkomligt blint på att hennes kompisar är proffs, utan att det finns fler sidor av det hela. Men jag har inte tillräckligt bra argument i vissa saker för att få henne att ens bry sig.

Det är frustrerande att bli avfärdad bara för att jag råkar ha nått års kortare erfarenhet än hennes kompisar. Vad jag ville med den här tråden var att ha tipps på bra argument och förklaringar som en 12-13årig nybörjare förstår, alternativt få litteraturtipps! Jag är inte ute efter att föreläsa eller läxa upp henne, utan bara att ha något att stå på när samtalet bär iväg åt det hållet, vilket det garanterat kommer göra after att jag följt med henne till stallet.

Jag har tyvärr knappt råd med min egna ridning, så kan inte betala hennes också. Tycker det är grymt själviskt av mina föräldrar att de "inte har råd" att låta min syster gå på ridskola när de själva har ganska dyra vanor som de lätt skulle kunna dra in på... Men de är oförmögna att hålla i slantarna, så att spara nån hundring här och där till ridlektioner är väl omöjligt... (Ja, bitterhet som sitter i sen JAG inte fick gå på ridskola ;) Fast på den tiden hade de inte råd på riktigt) Men jag kan kanske få ihop till någon privatlektion till henne, om jag hittar en passande tränare/ridskola att vända mig till :)

"jag har försökt att prata med henne om det, men själv har jag kortare ridvana än hon har, och i hennes öron är min kunskap inte värd ett smack (fast att jag är dubbelt så gammal :p)"

Tror du läser in mycket mer i meningen än vad som står där. Kanske är du själv ung med en massa gamlingar som försöker packa på dig deras "visdom" och läser in din irritation i min text? För jag menar inte att min ålder automatiskt gör mig mer kunnig om hästar/ridning, förstår inte vad du får det ifrån!

Det är fruktansvärt tråkigt att som första bemötande på ett forum bli ifrågasatt och kallad galet tröttsam pga en smått ironiskt, skämtsamt skriven parantes i ett större samanhang!

sov gott :bump:

Hej!
Jag föreslår några filmer (DVD): Rida dressyr / Lär dig hoppa / Börja tävla. Dessa innehåller en massa saker för folk på olika nivåer.

Hej!

Jag skulle rekommendera boken Utbidning av den unga hästen av Jens fredricson och Ingrid Anderssson:idea:, (Jens Fredricson har ju lyckats med sin hästar:bow: och är en ganska känd person inom ridsporten, det är nog lättare för henne att ta till sig om hon "vet" vem som skrivit boken).

Om du slår upp ordet samling i registret får du upp tre stycken sidor som förklara vad samling är och inte är.

Det står bland annat att man ska lära hästen vara fribärig i munnen vilket den inte kan bli om hon får den att "gå på tygeln" enbart med händerna.

Det står även att hästen ska gå på tygeln med god ryggverksamhet. Hur ska den kunna göra det om hon bara rider med händerna?

Sen tycker jag som alla andra att en tränare är fruktansvärt bra och att hon kommer att "mogna" med tiden.:)

Hej!
Jag föreslår några filmer (DVD): Rida dressyr / Lär dig hoppa / Börja tävla. Dessa innehåller en massa saker för folk på olika nivåer.

Den tycker jag var bra!

Till TS: Jag skulle nog inte bry mig så mycket, så länge inte någon häst rentutav far illa. För att bättra på självinsikten kan ni filma varandra, då ser man hur eländigt det ser ut.

Tack allihopa jag ska titta efter filmerna och boken, och filma låter både nyttig och roligt! :laugh:

Till TS: Jag skulle nog inte bry mig så mycket, så länge inte någon häst rentutav far illa. För att bättra på självinsikten kan ni filma varandra, då ser man hur eländigt det ser ut.

Jag tycker nog att du ska bry dig, ingen häst mår bra av att bli fel riden, och vill du och din syster att hon ska få vidareutvecklas så :) Räkna dock med att hon kan bli arg på dig i början, så ta det på ett shysst sätt utan att hacka sönder, ta en sak i taget. Lär ni er att kommunicera utan att bli irriterade är en hästintresserad syster det absolut bästa man kan ha. Tro mig, jag vet :D

Men jag tror som tidigare sagt att ge böcker, filmer och att filma er själva kan vara bra. Gör allt detta tillsammans, så visar du engagemang och att du också vill lära dig, sedan kan du liksom utgå lite därifrån ifall du förstår hur jag menar. Lyssnar hon inte på dig sedan får du väl avgöra själv hur din syster är, ifall hon kan ta (eller komma över och till förståelse) om du säger till på skarpen.

Vad bra att du engagerar dej i din lillasyster:laugh:

Alltid när man ska tillrättavisa någon eller om man vill framföra lite kritik så börjar man med något possitivt, du talar om hur duktig lillasyster är på något inom ridning!

Sedan talar du om att hästar och människor har samma muskeluppbyggnad, rent anatomiskt är det väldigt svårt att bära någon på ryggen om man går med sänkt rygg, visa henne själv genom att stå på alla fyra och visa rent praktiskt hur man kan underlätta för hästen! Om hästen får kraft från bakdelen, bakbenen blir det lättare att bära något på ryggen. Och för att få hästen att göra det hjälper man hästen i form!

Lycka till! Jag vet hur svårt det är att nå fram till tonåringar och barn och få dom att inte stänga öronen så fort man som vuxen öppnar munnen:D

Lycka till!

Jag håller med Hoppsan! Den boken är superbra! :) Fast om hon är lite otålig vad gälla läsning så kanske den inte är perfekt. Den innehåller ett ganska komplicerat språk och om hon ska läsa hela boken så är den ganska lång.

Argumentet för att få bakbenen med sig när man ska rida hästen i form är ju att hästen sätter muskler som är nödvändiga för att den skall kunna orka med ridningen. Om man inte rider fram hästen till bettet utan gör tvärtom - försöker bromsa sig in i "form" så kommer formen att bli en häst som går långt bak med bakbenen, inte bär upp sig med ryggen och förvisso kanske går och kröker på nacken...

Det blir inte bra rent muskelmässigt för hästen och hästen får inte heller den där fantastiska gångarten som din syster säkert drömmer om att uppnå! Min häst och jag håller just på och börjar komma till att rida i form, korta stunder och än så länge endast på böjt spår för på rakt spår orkar han inte. Men jag känner ju verkligen hur jag kan jobba med hästen när han börjar jobba med ryggen, minsta lilla rörelse får honom att göra det jag ber om och jag kan korrigera riktning etc med nästan inga hjälper alls.

Det är väl det de flesta ryttare strävar mot - en häst som kan ridas på små fina hjälper och som bär sig bra.

Säg åt henne att folk som kan kommer att "skratta åt henne" om hon inte rider hästen rätt, det syns ju... det argumentet biter säkert på en 13 åring... :devil:

Filma varandra och betala för en riktig instruktör (du kan ju lägga fram det som en kul grej) var bra tips, tycker jag!

Eller ska jag kanske bara sluta oroa mig och inse att hon är precis likadan som de flesta andra 13-åringar och bara vänta ut henne tills hon är äldre och (förhoppningsvis) förståndigare?

Jag är 13 men verkar inte alls vara som henne... Jag vet att man inte sågar ner hästen i form. Och om någon sa till mig att jag red "fel" så skulle jag såklart lyssna, för hästens bästa åtminstone.

Heja dej - bra rutet!

Förhoppningsvis menade TS att en 13-åring kanske inte jättegärna tar råd av sin storasyster som dessutom ridit kortare tid utan bara skulle bli irriterad. När man blir äldre förstår man bättre att påpekanden ofta beror på omtanke och inte ett behov av att "lägga sig i".

då jag var 13 så hade jag ridit på ridskola i 9år och inte lärt mig ett smack, sågade som bara den och hade en hemsk sits(och en ridlärare som inte rättade mig). jag lärde mig mer efter hand att jobba fram hästen så att den fick med sig bakdelen och sitsen blev bättre genom att titta på dressyr/hopptävlingar på tv och härma. men det största klivet framåt i min ridning kom när jag fick chansen att motions rida vår nya grannes tävlings hästar, jag fick konstruktiv kritik och lärde mig mer av grannarna på ett halvår än vad jag lärt mig på ridskolan under 2år. jag antar att din syster kan ungefär lika mycket som jag kunde då om inte mer(hennes kompisar försöker ju i alla fall att lära henne).

det hade ju varit super bra om både du och din lillasyster kunde t ex rida för tränare eller bara en duktig ryttare varannan vecka.
tränare är dyra och om ni har en duktig ryttare i närheten som ni känner och som är villig att lära ut lite ridning så kan det vara ett stort steg för er ridning.

men hur har ni det med hästar egentligen? lillasystern rider väll hos en kompis? men har du egen, är medryttare eller rider på ridskola?
har ni möjlighet att ta lektioner nån gång i månaden med de hästar ni rider nu?

Läs http://www.sustainabledressage.com så hittar du ganska mycket bra information om hur hästen behöver arbeta, samla sig osv. Den är på engelska och antagligen ingenting för din syster om hon nu inte gillar att läsa. Men om du själv ser det i ord och bild är det kanske lättare att förklara och argumentera? Du känner ju själv din syster bäst och kan gissa hur du bäst lägger orden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama