Vad ska jag köpa för häst?

D

Denizelofgren

Hej! Jag har planer på att skaffa egen häst, men hur ska man veta vilken ras man ska köpa? Någon som kan komma med råd...?
Jag har tänkt mig iaf mellan 155-160 i mankhöjd. En lugn men ändå pigg häst.
Tacksam för svar.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Jag tror inte rasen är viktigast. Åk och titta på individer som verkar passa dig och strunta i rasen.

Bestäm dig för vilken prisklass och vilken användning du tänker dig, titta fördomsfritt på annonser i rätt område och titta.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Bry dej inte om rasen utan gå på mankhöjden. Det finns ju korsningar som är helt underbara!
Så bara prova dej fram och LYCKA TILL!! :bow:
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Tänk efter vad du själv kan, vad du vill få ut av din häst, vad du har för budget och vilka egenskaper du prioriterar över andra. Sen är det bara att titta på de olika individerna som passar in. Rasen är oviktig så länge du inte har ett specifikt avelsintresse eller ska köpa ett föl. Köper man ett föl så kan hästens ras och blodslinjer ge viktig information om hur hästen troligtvis kommer att utvecklas men köper man en äldre häst så är det individen, dess temperament och utbildning som styr.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Jag säger som de andra, stirra dig inte blind på ngn ras.

Bestäm dig för vad du vill ha ut av hästen, ett hett tips är att köpa en lite mer utbildad häst än vad du egentligen tänkt dig.
Har du tex tänkt dig att bara rida i skogen och kanske rida ngn gång på banan så skulle jag välja en häst som går LA hopp och dressyr med godkända resultat. För om du kommer på att du vill träna och/eller tävla mer är det mkt roligare att ha en häst att växa i än att växa ur.

Jag har vuxit ur min häst, på det sättet att han aldrig kommer att klara av det jag vill och det är INTE kul.
Jag älskar min häst och vill inte skiljas från honom men samtidigt vill jag träna/tävla mer och utvecklas ännu mer och det går inte med honom och jag har som de flesta inte råd att köpa hur många fina hästar som helst :mad:

Så bestäm dig för hur mkt hästen får kosta i inköp och sen letar du efter hästen med stort H. Rätt individ är såå mycket viktigare än en ras.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Har du tex tänkt dig att bara rida i skogen och kanske rida ngn gång på banan så skulle jag välja en häst som går LA hopp och dressyr med godkända resultat.

Så bestäm dig för hur mkt hästen får kosta i inköp och sen letar du efter hästen med stort H. Rätt individ är såå mycket viktigare än en ras.

Med de aspirationerna utgår du från att TS har en ganska stor budget...
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Tack för alla svar! Blir min första häst, så det är så svårt att veta vad man ska ha för häst... Man vill ju helst inte ha någon, eller jag vill i varje fall inte ha någon häst med allt för mycket motor.

:)
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Med de aspirationerna utgår du från att TS har en ganska stor budget...

Allt är ju relativt.

En bekant köpte en häst 15-16år går LA hopp och dressyr med godkända resultat för 15000:-
Någon gatukorsning från Danmark, inte vacker men snäll, trevlig och hel.
En perfekt första häst till i mitt tycke liten peng.

Så är man inte ute efter ngn speciell ras som står högt i pris kan man hitta riktigt trevliga hästar för småpengar.
Framförallt om man kan erbjuda ett gott och förhoppningsvis livslångt hem till hästen när säljarna hamnat i mer eller mindre ekonomisk knipa och behöver bli av med utgifterna en häst ändå medför.

Tycker det finns rätt gott om såna annonser.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

För första hästen så skulle jag satsa på att försöka hitta någon som är snäll att rida ut på och som är lydig för hjälperna. Jag skulle även lägga fokus på att den ska var väluppfostrad i stallet. Den ska vara snäll att leda och snäll att lasta och sko.

Beroende på vart du ska ha hästen uppstallad och hur det ser ut där med hagar och hagkompisar så skulle jag också tänka på att fråga hur hästen är ihop med andra hästar. Om den är ovanligt rang-låg eller en sån som försöker bestämma så kan man som ny hästägare få onödiga problem med att den skadar sig onödigt i hagen eller blir hack-kyckling.

Nu har du inte skrivit vad du har för bakgrund och vad du vill ha hästen till men jag tycker att ovanstående bitar är sådana som underlättar stort innan man blir varm i kläderna med alla bitar som hör hästägandet till. Beroende på hur begränsad budgeten är så skulle jag vara beredd att titta på äldre hästar. En häst som är väl grundutbildad och utan olater kan vara väldigt dyr i inköp så om man inte har de pengarna att köpa en 10-årig sådan häst så skulle jag satsa på en som är 16-20 just för att få råd att köpa en utbildad trygg häst som ändå kan ge många trevliga år. Som pulkaskurk skriver så finns det en hel del äldre fina hästar till salu.
 
Sv: Vad ska jag köpa för häst?

Kolla massa hästannonser och hitta något som passar dig! Åk o provrid o se ifall det är rätt häst för dig eller inte. Rasen spelar ju ingen större roll så länge själva hästen är rätt. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 691
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 199
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 049
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp