Vad ska jag göra???!!!

lovehorses

Trådstartare
Jag har mina hästar inhyrda på ett litet stall, vi är bara tre ägare.
Ena tjejen som är lite äldre än mig, vi brukar fara och rida tillsammans nästan varje dag. så vi har ju nära kontakt i stallet.
Nu till problemet:
När hon rider på banan bråkar hennes häst ->hon blir arg -> och slutar rida. Detta vet ju hästen om, han gör det nästan varje gång.
Enligt min uppfattning har ju hästen vunnit om man tänker ur hästens synvinkel.
Jag skulle vilja säga det till henne, men jag vill inte att hon ska uppfatta det som någe negativt, utan mera som ett råd.

Vad tycker ni ska jag säga något eller ska jag hålla mun. Jag blir ju frustrerad när jag tänker på det.
Hon ska nu ta en häst på foder nu, men tänk om den gör likadant, hon kommer ju att gå i bitar.
Jag tänker ju för hennes del.

Hjälp mig!!!!!

Sv: Vad ska jag göra???!!!

- .....har du provat att löslongera när h*n gör så och sedan ta ett varv till på ridbanan efteråt, och om det går bra, sluta för idag??..medan det går bra....bara en tanke....

Kanske man kunde säga, sen får man ju givetvis ta hänsyn till personen i fråga och anpassa pedagogiken efter det ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Inte helt lätt, men prova att vinkla problemet till hennes egen fördel som;
"-Tror du inte att du skulle tycka att det var roligare om...."

Då kan du märka om hon vill ha hjälp eller om hon tycker att du ska sköta ditt, och du kan anpassa dig därefter.

Jag kan bara se till mej själv i vissa situationer...

Blir jag arg på hästen å det hela barkar åt fel håll är det lika bra att jag slutar rida för den gången med. Med mitt humör kan det annars bara sluta på ett sätt annars...

Dock om det slutade så VARJE ridpass så skulle jag nog själv börja undra varför. Kolla igenom hästen så att den inte har ont nånstanns, be någon annan prova mm...
Men säg att de händer kanske (i värsta fall) så ofta som en gång i veckan så får man ju helt enkelt inse att man behöver en tränare som kollar en och kan se när de "barkar" åt fel håll å i tid rätta till "felet"...

Tack för de svar jag fått! :)
Jag pratade med henne lite försiktigt, sa att jag ville att hon inte skulle tolka det fel. Jag trackade inte ner henne.
Honn sa att varje gång hon försöker ta galopp på bana blir han sur, eller jävlas lite. Hon kände sig också dålig på allt som har inom hästar. :(
Jag funderar på om jag skulle prova att sätta mig upp. Inte för att jag säger att jag är bättre men att en annan provar. Är rädd bara att hon ska tycka att jag skryter eller vill visa vad jag kan, vilket inte är meningen.
Det är svårt man vill inte att hon ska bli sårad när man har så bra kontakt och har någon att rida ut med... Tåls att fundera på... :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 287
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar