Vad ska jag göra?

LillaMuffin

Trådstartare
Jag rider ibland en ponny som när man börjar jobba med henne sänker huvudet och börjar tunga på bettet men då och då tungar hon liksom ner huvudet och slänger med det. Och om man bara lossar pytte lite på tyglarna drar hon snabbt upp det igen. Hon stannar därför aldrig nere, vad ska jag göra hjälp tack! Min förra tränare sa att jag bara skulle röra lite på betet men det funkar inte!

Sen undrar jag lite om hur jag ska få henne att jobba upp bakbenen under sig, och hur jag vet att jag gör rätt?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Du har ponnyn inte framför dig, du måste få den till att ta stöd på betet samt att få henne mer eftergiven. Det låter som om hon bara "knäpper av". Ett tips är att du måste "lära" henne att söka sig ner och få en ärlig eftergift. Det kan göra genom att hjälpa henne med att ta ett lätt stöd (tyglen ska var sträckt, så som ett gummiband) och få enne att (precis som du skriver) sänka sig. Börjar hon dra, så lyft upp händerna och snällt och lätt banka till henne med skänklarna. Du kan testa om hon verkligen är eftergiven, genom att länga tyglen en aning, då ska hon sänka huvudet ännu mer så att tyglen blir stärkt. Börja i skritt.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag hoppas att det hjälper dig. Det verkar inte som om någon annan har något att tillägga :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ja det hjälpt tack! :) Vet nu dessutom hur jag ska göra för att ta in bakbenen under henne :D ! Tack!

Hon gick så fint på förra träningen, tack till dig :)
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp