Vad ska jag göra med min hund?

Blandrastik

Trådstartare
Jag har världens i-landsproblem. För ett halvår sedan så köpte jag en Stabyhoun, men tanken att jag ville ha en spaniel med lite ös i. Det fick jag, minst sagt. Vid 10-veckors ålder så började jag spåra med hunden. Idag vid sex månaders ålder så går han spår över 1000m, spår som legat 5-6 timmar, spår som går med återgång, hit och dit över vägar, vilt eller person, spelar ingen roll. Han är proffs i spåret.

Men säg ”sitt” till hunden och han tittar på dig och ser ut som ”Varför då?”
Alla lydnadsmoment går trögt som s*tan, jag sliter med inkallningen så jag får gråa hår.
Till saken hör också att han älskar människor.

Min fråga, vad kan jag tävla/göra med hunden där han får visa hur duktig han är på spår, men som inte kräver för mycket lydnad? Alt. att han kanske kan få leta folk?

Finns det fler liknande hundar här på Buke? Alltså nån som är hiskeligt bra på en grej.

Sv: Vad ska jag göra med min hund?

Dels skulle du behöva hitta det som motiverar honom, för att han inte skulle fatta verkar inte troligt, utan det är motivationen som saknas.

Men i tex viltspår behövs det ju inte så särskilt mycket lydnad, får du bara med dig hunden till spårstarten så är ju allt bra. Ja han ska inte bita domaren heller men om han älskar människor så är det inga problem. Där kan du ju dels tävla, och dels ställa upp som eftersöks ekipage både på viltolyckor och vid jakt.

Viltspår är nog det enda du kan tävla utan lydnad.

Jag tycker det är konstigt att "ge upp" en sex månader gammal hund och förklara den otränbar.
Du måste kunna hitta NÅGOT som motiverar hunden att lära sig nya saker. Kanske har du lagt för mycket krut på spårandet och lite lite på relationen? Spår nyttjar ju hundens självständighet och förutom att hunden ser dig som en chafför till och från spåret främjar det inte er relation.

Nu kommer jag vara jäkligt ärlig, ta inte illa upp för det är mina 10 år i fågelhundsvärlden som talar.

En fågelhund är generellt lobotomerad fram till 3-4 års ålder. Det är därför det finns så få bruks/lydnadschampinjoner bland de raserna. Startar du prov kan du få pris i unghundsklass trots att hunden driver både rådjur och typ käkar upp fasanen- bara den gör nåt rätt och visar rätt (dvs jaktgalning) inställning.

Så jag förstår inte varför du inte gör vad hunden är skapt till? Det är där du kommer få förståelse och det är där din hund kommer få utlopp för allt.

Jag tycker också att det är jättesynd att det inte går att tävla i personspår utan att behöva hålla på med lydnad och andra delar av brukset.

Jag är sugen på att gå SWDIs spårutmaning nån gång. Ingen lydnad, men ett spårprov som heter duga!

http://www.swdi.se/styled-3/

Fast jag har inte gett upp, det är bara tanken på brukslydnaden (t ex) känns som utopi. Och han lär sig nya saker, det är bara att apellplan inte är hans (och kanske inte hans mattes) grej.

Får nog köra på viltspårsdelen.

Så jag förstår inte varför du inte gör vad hunden är skapt till? Det är där du kommer få förståelse och det är där din hund kommer få utlopp för allt.

Jag vill jättegärna använda honom till det han är skapt för, jag försöker hänga på alla tänkbara träningsgrupper jag hittar, då jag själv är helt grön i sammanhanget. Kontaktade en träningsgrupp för spanniel direkt när jag köpte honom och frågade om kurser, men de hölls bara på våren. Hittade en annan på FB som "avslutat för säsongen". Men det kommer säkert fler.

Jag vill jättegärna använda honom till det han är skapt för, jag försöker hänga på alla tänkbara träningsgrupper jag hittar, då jag själv är helt grön i sammanhanget. Kontaktade en träningsgrupp för spanniel direkt när jag köpte honom och frågade om kurser, men de hölls bara på våren. Hittade en annan på FB som "avslutat för säsongen". Men det kommer säkert fler.

Fast det är väl inte så konstigt? Hösten är ju jaktsäsong för oss med jakthundar, då har man ju inte tid att gå kurs.
Träna apportering kan du ju börja med lite på egen hand, och även släpspår brukar kunna motivera dem till att göra det man ber dem om. Och som det gäller att hitta rätt sak som motiverar dem, våran förra som var en Eng springer spaniel gjorde första åren inte så mycket så snabbt om man inte motiverade honom med ostbågar... Framåt två års åldern hade han insett fördelen av att jobba ihop och även göra tråkiga saker och man kunde belöna med sånt som var mindre värt i hans ögon.
Fördelen med våran nuvarande wachtel är att han äter allt, han är fullt motiverad av leversnittar om det inte finns annat som är mer intressant. Nackdelen är att han verkligen äter allt med vissa katastrofala risker som följd... Kompisen med en wachteltik har varit inne och magpumpat henne tre gånger på ett år, strumpor, koppel, plastfolie från rulle...:crazy:

Rått kött brukar kunna motivera även den mest omotiverade hunden, men det är inte så smidigt att ha med sig, torkat kött fungerade på min dagtax som annars brukar strunta i det mesta...

Later som en typisk staby. De ar totalt omojliga och ar inte ett dugg kul att ha att gora med innan de blir fyra-fem. Det ar bara att sta ut och vanta.

Folk som snackar om att hitta hans motivation och hit och dit har ingen aning om vad de snackar om forren de sjalva haft en. Tjockskalligare hundar finns inte.

Det positiva ar att det bara ar att traggla pa. De ar skitsmarta. Trots att han ger sjalva fan i dig nar det inte passar honom sjalv sa kommer han nar han mognat att komma ihag allt du larde honom som han fullkomligt sket i nar han var liten. Det blir battre sen.

Senast ändrad:

Men vadå för spaniels? Det är ju en kontinental fågelhund..? De jagar ju som mina hundar? Vi har träningar hela tiden även på hösten så det är bara att hänga på:)

Nä, det är inte konstigt.

Egentligen handlar det mest om att jag inte vill höra: "Meeen det borde du har gjort/börjat träna för länge sen!" Jag vill inte göra fel. Jag har börjat lite med apportering och en del släpsspår. Jag fortsätter med det. :)

Later som en typisk staby. De ar totalt omojliga och ar inte ett dugg kul att ha att gora med innan de blir fyra-fem. Det ar bara att sta ut och vanta.

Folk som snackar om att hitta hans motivation och hit och dit har ingen aning om vad de snackar om forren de sjalva haft en. Tjockskalligare hundar finns inte.

Det positiva ar att det bara ar att traggla pa. De ar skitsmarta. Trots att han ger sjalva fan i dig nar det inte passar honom sjalv sa kommer han nar han mognat att komma ihag allt du larde honom som han fullkomligt sket i nar han var liten. Det blir battre sen.

Haha, jag tar dig på orden och hoppas du har rätt! :D

Det är bara att det är min första Staby, skulle jag ha lagt ner lika mycket tid på min Aussie hade han haft 10:or på varenda inkallning. Den här kommer lite om han har tid över och då har det gått åt massor med kyckling.
Men han är värd att vänta på.

Det går visst men du måste acceptera att det går trögt och att det som står i de flesta hundträningsböcker, inte är applicerbart. Jag kör lydnad med min 7-månaders weimvalp. So what att det tar dem fyra veckor extra att greppa att vänsterhanden inte är något man ska gripa tag om och gå utanför när man ska göra linförighet? Jag har lekt in det, 7 dagar i veckan i fyra veckor. Nu kan vi gå 10 steg utan att attackera handen.

Ska man träna lydnad med den här typen av hundar, är det bara att inse en sak. Det är bara att rensa skrivbordet, ta fram ett blankt papper och glömma allt man trodde man kunde om hundträning. Jag har kämpat i 5 år med min gamle weim och jag har lärt mig massor i processen.

En sak är definitivt klar, det har inte funnits en enda traditionell hundinstruktör som har begripit sig på hur man ska träna så egensinniga hundar som de kontinentala, finns det en så är det mer lyckliga sammanträffanden. Majoriteten lämnar en att kämpa på egen hand i ett mörkt hörn på appellplanen.

Sedan köper jag inte konceptet att man ska vänta tills hunden är 3-5år, det sade alla om den gamle och han är 6år gammal, precis oförändrad. Man får däremot söka nya vägar och vara extremt konsekvent för är det något de kontinentala kan så är det att titta på dig med blicken "Varför och vad får jag för att jag gör det?"

Senast ändrad:

En sak är definitivt klar, det har inte funnits en enda traditionell hundinstruktör som har begripit sig på hur man ska träna så egensinniga hundar som de kontinentala, finns det en så är det mer lyckliga sammanträffanden. Majoriteten lämnar en att kämpa på egen hand i ett mörkt hörn på appellplanen.

Inte för att jag har lämnat någon hundägare i ett mörkt hörn av appellplanen, men det ligger nog lite i det du säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka