Vad ska jag göra? det här med tränare

F

Frejja

Hej alla,
jag har ett hafflinger sto på 7 år som jag nu utbildar mig med tillsammans.
Jag rider för hopptränare en gång i veckan och dressyrtränare en gång i veckan.

Nu har jag fått chansen att träna för en tränare som alla säger är jätte bra.

Jag har ridit för henne två gånger, en hopp o en dressyr lektion. Visst det gick ju bra, men jag gillar dom andra tränarna bättre.

Mina föreldrar TVINGAR mig att träna för den här tränaren MINST två gånger i veckan...jag säger till dom att jag tycker bätre om dom andra men dom säger bara att om jag inte tränar för denna tränare så kommer jag ingen vart och vi kommer inte få nått för hästen när vi säljer den ?:crazy:....

allt dom tänker på är att TRÄNA å sen börja tävla,.. så med sammarlagt alla dom där träningarna så blir det 4 st i veckan...

så det blir 4 träningar för tränare, sen så ska man ju rida ut två gånger minst, åsså ska ju hästen stå en gång i veckan... så jag hinner inte träna med kompisar, inte ha kul, lr nånting....

ni kanske inte fröstår mitt problem men jag skulle vara glad om någon kunde förklara för mig hur jag ska säga till mina föreldrar att jag inte vill träna så mkt....??? sist jag sa det sluta det med HOT om att sälja hästen....

så jag är väldigt tacksam för hjälp och svar :)

Sv: Vad ska jag göra? det här med tränare

Kom överens med dina föräldrar om en provperiod på en månad, gillar du inte din nya tränare efter den tiden så byt tillbaka till de som du trivs med. 4 dagar träning per vecka är för mycket, precis som du säger, både du och hästen måste hinna ha kul, träna själva hemma och vila! Ingenting fungerar om man inte har kul med sin häst!

Usch va jobbigt det låter:crazy: Jag rider bara för tränare en gång i månaden, om ens det... Och sen brukar jag åka till mina tränare några veckor under sommaren tillsammans med hästen:D Men om du nu tränar nästan varje dag så hinner du ju liksom inte själv utvecklas och testa själv det du lärt dig på träningen! Så jag tror, allvarligt talat, inte att det ger någonting att träna så mycket för tränare... Då hinner man ju själv inte testa och själv hitta den vägen man ska gå tillsammans med hästen. Tränaren ska ju liksom vara en person som hjälper en själv och hästen att utvecklas och kanske lösa de problem man får. Men i huvudsak är det ju ändå ryttaren som måste få rida "själv" och lära känna sin häst och hitta känslan(eller så är det iaf för mig). Och det känner iaf jag att jag inte kan göra på träningarna... Det blir oftast så mycket information och saker som man måste ändra och tänka på ett nytt sätt med, och då är det inte så lätt att liksom bara koncentrera sig på ridningen och harmonin till hästen!(tycker inte jag, men det kan ju va olika för alla)

Om jag vore du skulle jag prata med mina föräldrar, berätta hur jag känner och att det kanske inte ger nånting att rida så mycket för tränare. Ridning ska vara kul, annars är det ingen mening med det! Och jag tror knappast att du kommer att vinna en massa tävlingar och så, om du inte har någon motivation till det och inte tycker att det är kul! Och sen måste man ju faktiskt få göra andra saker ibland, och inte bara pyssla med hästen hela tiden.

Lycka till! (och ursäkta för flummigt inläggg, är lite trött:D)

men vet ni vad dom säger om jag förklarar att JAG tycker det blir jobbigt med träningar och att jag inte kommer tycka det är kul, då säger dom att då kunde vi ju ha köpt en gammal halt travare som din kompis som du kunde luska runt med, !!! och att nu ska vi tänka på vad hästen behöver för utbildning!! :O

Men hallå:eek: Att rida för tränare 4 gånger i veckan tvivlar jag på att det kommer att göra hästen mer utbildad... Det gör det ju bara jobbigt, för både dig och hästen! Ni får ju liksom inte en chans att försöka hitta knapparna själva och hitta ett bra samspel! Det kommer knappast att gå bättre bara för att du har en tränare som står och säger vad du ska göra hela tiden. Då kommer du ju inte att kunna hitta känslan själv och kommer troligen att bli "beroende" av att ha någon som berättar för dig hur du ska rida hela tiden.

Men om dina föräldrar fortfarande inte lyssnar på dig så kan du ju visa dem mina åsikter:idea:

jaa jag hade ju tänkt visa dom vad alla skrivit ;) så alla kan ju få skriva nått liknande som dig då??:) så kanske dom fattar att jag vill ju ha kul också :D

ella_99 : japp, det känns som jag redan är beroende av att ha en tränare ;)... när jag precis fick henne så var det emr att jag kunde göra lite vad som helst, å det gick bra..

ella_99: Du har en sjukt fin häst föresten :) ;)

ella_99: Du har en sjukt fin häst föresten :) ;)

Tack, va glad jag blir:love: Lägger in några bilder på henne som visar hur hon musklat sig och blivit fin i ridningen, trots att jag bara rider för tränare en gång per månad(fast jag säger inte att jag är särskilt duktig på att rida om man jämför med många andra, men jag har blivit mycket bättre och mer samspelt med min häst!)

Och innan jag lägger in bilderna: Jag vill inte att någon kommenterar hur hon utvecklats eftersom det kommer att förstöra tråden, bilderna hör ju liksom inte hit utan var mer mening som ett litet bevis^^)

Såhär såg hon ut när hon kom(1,5 år sedan)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/14070000-14079999/640x480/14070445.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/06050000-06059999/640x480/6053799.jpg

Såhär ser hon ut nu(halsen har blivit bredare, ryggen och rumpan har musklats, även fast det inte syns så jättebra på bilderna tyvärr...)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/12900000-12909999/640x480/12905145.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/13110000-13119999/640x480/13118226.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12960000-12969999/640x480/12960944.jpg

Och ridningen har också utvecklats(såklart, annat skulle hon inte kunnat muska sig så)

I vintras(har tyvärr inga tidigare bilder men såhär har det sett ut ungefär enda fram till dess, alltså hon gick emot bettet och fick inte med sig baken och vissa stunder trampade hon på bra med baken och sökte sig fram till bettet!)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09300000-09309999/640x480/9300088.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07690000-07699999/640x480/7697928.jpg

Och såhär ser det ut nu, hela tiden(nästan^^)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/13250000-13259999/640x480/13257876.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/13250000-13259999/640x480/13257674.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/13250000-13259999/640x480/13257877.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/13210000-13219999/640x480/13215170.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/12620000-12629999/640x480/12622320.jpg

Hon är fortfarande på framdelen, även fast jag tycker att hon lättat en aning^^ Men iaf, meningen med inlägget var att du kanske kunde visa dina föräldrar att det går(och jag tror också att det är lättare) att utvecklas om man inte rider för tränare hela tiden!

Annars är det lätt att det blir som första tiden efter att jag fått min häst(efter att ha ridit på ridskola 8 år innan): Jag visste liksom inte hur jag skulle rida eftersom när jag red på ridskolan så var det ju alltid någon som sa hur jag skulle göra... Om man bara rider för tränare nån gång per månad eller kanske en gång i veckan så tvingas man ju hitta knapparna själv och då blir tränaren som en hjälp om det inte funkar!

Aja, sorry för långt och inlägg och många bilder...

Alla bilderna på Ella och mig finns här: www.Magic-Cinderella.pixbox.se ^^

Lycka till nu!!

Jag tvivlar på att dina föräldrar kommer att ändra sig efter att ha läst tråden. De har ju inga referenser på vad bukefalisterna kan och i vilken ålder och på vilken nivå dom befinner sig. Då undrar jag lite över dina tränare...ta upp det med dom. Är det kloka tränare ser dom det riskabla med det här upplägget.

Jag skulle inte träna så mycket i veckan för tränare. Mitt upplägg för treåringen just nu är t.ex. ridning 1-3 ggr i veckan, tömkörning i corall och tömkörning ute samt även promenad i endast repgrimma. Jag tränar för tränare 1 gång i månaden...och övar sen på det vi gått igenom vid varje ritt ute som på corallen. Nu är jag så pass rutinerad att jag fixar det, har donat med häst i ca 40 år. Du kanske behöver 1-2 ggr i veckan...men 4 låter mycket.

Det gäller att fånga upp glädjen för både hästen och ryttaren, särskilt viktigt på unga individer men även på äldre. När hästen räknas som vuxen rids det på ridbana 1 gång i veckan, sen ute 3-4 ggr i veckan med samma moment som på ridbanan.

Önskar dig lycka till dock;)...

:bow::bow::bow::bow:

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Du är så himla klok. :)

jag tycker att du ska be båda dina tränare att prata med dig och dina föräldrar så att ni tillsammans kan lägga upp ett bra ridschema. Om du tränar för ofta som det är nu är inte möjligt att avgöra såhär över internet, vi vet inget om hur träningarna ser ut. Det är stor skillnad på att rida stenhårt ensam för en krävande tränare så att både häst och ryttare är utmattade efteråt, jämfört med att rida i en grupp på ett sätt som likar vanlig lektionsridning på en ridskola.

Det kanske är så att du behöver mer hjälp ett tag och sedan när det går lite bättre för dig och din häst kan du dra ner lite på träningen. Tänk på att det är ett stort ansvar att ha en så pass ung häst, det är din skydighet att se till att få den hjälp som ni behöver så att hästen mår bra, det är många hästar som blir skadade av felaktig ridning.

Hej Frejja,

Jag tycker att det ar ett "lyxproblem" du har;), foraldrar som vill att du ska agna dig at det du tycker om, hastar och ridning. Men jag forstar att det kan bli mycket ibland, och det ar jatteviktigt att vara motiverad och tycka att det ar kul, speciellt nar man ar ung! Det ar val darfor vi haller pa med den har sporten, eller hur?

Men, det ar ocksa jattemycket jobb att utbilda sin hast samtidigt som man utbildar sig sjalv, det ar en lang vag att ga och massor av misstag att gora, med eller utan tranare. Jag har sjalv varit pa den vagen. Jag red for min tranare en gang i manaden, ibland oftare, ibland mer sallan, och hade nagra veckor om aret da jag var dar och red flera pass om dagen. Jag bodde dar under en period och red varje dag for ridtranare.

Jag tycker att det optimala ar att rida for en tranare varje pass, men det beror ocksa helt pa hur tranaren ar. Jag har forstatt att manga tranare kor pa stenhart under ett pass, hast och ryttare ska svettas, men hu, det ar for mig inte att lara sig rida.

Att lara sig rida och trana hasten innebar ocksa att lara sig lagga upp en traningsplan som utbildar och bygger upp hasten. Min ridtranare inkluderar aven skogsridning i sin undervisning. Sa att rida varje dag for denna tranare innebar inte att sitta och nota pa en ridbana dag ut och dag in, det innebar att lara sig allt runt omkring ocksa, hantering fran marken, tomkorning, skogsridning, hoppning for den som ar intresserad.

Sa, som manga andra har tipsat, jag tror att det basta for dig ar att prata med dina foraldrar, prata med dina ridtranare och se till att dina foraldrar pratar med dina ridtranare.

Om du anvander flera olika ridtranare sa ar det jatteviktigt att de pratar med varandra och kanske kommer fram till en traningsplan tillsammans, annars kommer det med stor sannolikhet att bli rorigt bade for dig och for din hast.

Hoppas att det loser sig! Lycka till med hast, foraldrar och tranare:)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 718
Senast: Badger
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama