Vad ska jag göra!? Det går inte att leda han ensam

B

Butterfly

Hej!
Jag får panik!:cry:
Jag har fått nått i stil med ett jobb på en gård med hästar varav fyra åringar jag ska ta hand om tills vidare (3 hingstar, 1 sto) ägaren har inte hanterat dom så mycket och dom hade inte blivit ledda mer än några gånger när jag "tog över". Problemet är nu att en av hingstarna inte kan bli ledd utan att stoet är bredvid honom då brukar det oftast gå bra men om han stannar och hon går och han hamnar bakom henne så vill han betäcka henne och då blir det knepigt. Men leder jag in honom ensam sluter det med att jag har blåmärken efter hans hovar och bitmärken efter hans tänder. jag är rent av lite rädd för han. Hur ska jag lära han att inte vara beroende av stoet?

Sv: Vad ska jag göra!? Det går inte att leda han ensam

Oj, det där låter verkligen farligt och är inget att leka med. ÄR det ett jobb du har fått och vad säger ägaren? Är det din uppgift att fostra hästarna så bör du också ha tillräcklig utbildning för det. Har du inte det så tycker jag att hästägaren bör stå för din utbildning och ta dit någon som kan hjälpa dig, alternativt ta hand om hästarna själv. Dessutom bör hästägaren stå för din personskadeförsäkring, för det där kan sluta olyckligt om ni har otur. Så se till att du har det juridiska och ansvarsbiten klart för dig innan du tar itu med att uppfostra en unghäst som beter sig på det där viset.

Så här skulle jag gjort tror jag (men det är svårt att säga utan att ha sett hästen och dess beteende):

Först skulle jag känt av hästen - hotar han, leker han eller testar han gränser mer allmänt eller förstår han inte vad som väntas av honom?

Sedan skulle jag försöka hitta ett sätt att få honom att respektera min zon (min kropp och ett avstånd omkring den) utan att utsätta mig själv för skada.

I vilka situationer är det du leder hästarna? Är det i "träning" eller till och från hage osv? Om det var till hagen så skulle jag om möjligt bygga en löpgång från stall till hage så att jag slapp situationen helt och kunde arbeta med hästen utanför den specifika situationen. Skulle jag var tvungen att leda dem så är hjälm, handskar, säkerhetsväst och en pisk ett måste för mig. Sedan får jag beväpna mig med tålamod och säkerhetstänkande och påminna hästen om var jag vill att de skall gå hela tiden. De får inte tränga sig på, stanna oförhappandes eller stolla sig i lina.

Det är typ ett jobb jag får betalt.
Jag har ingen utbildning alls utan har bara gått på ridskola i sju år och har egen häst sen nåra år tillbaka Jag har "uppfostrat" ett föl förut och hon blev en av stallets mysigaste hästar. Men jag tycker att jag får mycket bra kontakt med dom flesta det är just bara denna hingst som är knepig. Ägaren har häst avel som en hobby och har inte heller någon vidare utbildning. Jag vet vad du tänker att det är jätte oansvarigt och så vidare och det tycker jag också. Det kom som en överaskning för mej när han frågade om jag kunde ta hand om hästarna.

Efter som jag är ensam på gården så tränar jag inte hästarna så mycket. Jag leder dom alltid till och från hagen och vänjer dom vid bett träns sele m.m inne i boxen.
Jag tror att en del av problemet med denna hästen ligger i att det inte var någon som "jobbade" med honom när han var en liten fölunge. Ägaren började inte förrän vid sex månaders ålder i brist på tid. Jag är jätte tacksam för att du svarade på min fråga.

Får jag fråga hur gammal du är?

Jag har själv en ponny just nu på tillridning/tävling osv. Han är gudasnäll. MEN han har fått för sig att det är okej att sticka när man leder. Han vänder sig om och drar, och då får man ingen som helst kraft att hålla tillbaka. Jag leder honom med kedja och pisk. Jag stannar honom i vartannat steg ungeär för att "checka av" att han fattar att det är JAG som bestämmer vart, hur och när vi ska gå. Drar han, ställer jag mig vid honom och ber honom backa, sen går vi framåt och gör samma sak igen. Hästen måste acceptera att det är DU som bestämmer vad som ska hända. Hästen får under inga omständigheter ta kontrollen, den måste som Pallas skrev, hålla sig utanför din "zon". Det är du som ska bestämma om han får gå nära eller inte.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Snurre
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Jag har några tränare jag ska prata med live också, men tänkte kolla vad buke säger också :) Vi har en islandskorsning på 12 år som vi...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama