Vad ska jag ge mitt föl vid avvänjningen?

Tuvalisan

Trådstartare
I oktober ska mitt stoföl vänjas av nattetid och jag har börjat klura på vad som är bra att ge som även är ekonomiskt. Just nu är jag inne på att ge havre, men ska jag köpa hel eller krossad? Hö/hösilage kommer hon få fri tillgång till nattetid, ska jag även ge lusern, kli el ngt annat tycker ni förutom mineraler såklart? Ngn av er som räknat på vad som är mest kostnadseffektivt färdigt pellets el havre/mineraler? tacksam för svar!

Sv: Vad ska jag ge mitt föl vid avvänjningen?

Jag tycker inte att du ska ge ditt föl havre alls.
Havre innehåller marginellt mer protein än ett bra hö/hösilage och innehåller dessutom mycket stärkelse och fosfor. Föltarmar är inte riktigt färdigutvecklade än och kan ha svårt att hantera stora mängder stärkelse. Dessutom måste du komplettera med kalcium för att inte ställa till det med Ca/P-kvoten om du inte har ett väldigt kalciumrikt grovfoder.

Börja med grovfoder och uppskatta hur mycket hon orkar äta och vad det ger i energi, protein och mineraler. Lucern tycker jag är bra att komplettera med till unghästar, det är grovfoder som är bra för magen, det innehåller mycket protein och kalcium och även hyggliga mängder andra mineraler. Och eftersom det är grovfoder så är det bara att öka på mängden om fölet skulle behöva det. Komplettera vid behov med mineraler.
Vet inte vad som är mest ekonomiskt men det spelar mindre roll för mig, huvudsaken är att det är det som är bäst för hästen. Det är ju nu man har chansen att påverka och bygga en häst som ska hålla länge.

Det finns fölfoder med stomjölk i som man kan ge.

Varför vill du ge ett föl som är gammalt nog att vänjas av pellets med stomjölk i?

*TS*

Jag brukar köra betfor och lucern om det bara passar ihop med höet jag har, och sedan hade jag sett till att ge selen utöver det. Brukar visserligen ha bra mineralnivåer på höet, men selenen fattas ju i stort sett alltid i foder från svenska marker.

/Camilla

Du ska redan nu börja tillskottsfodra fölet. Tillskottsfodra gör man inte bara vid avvänjning. Hur gammalt är fölet ?

Det kan vara ganska svårt att att själv blanda ett foder med lämplig sammansättning åt föl, därför finns foder anpassade för föl/unghästar. Dessa kan i mångt om mycket vara bättre då föl är kräsna med vad de äter.

hon föddes 17 mars och får lite kraftfoderpellets då jag tar in henne när jag rider hennes mamma. just nu är det mustang proteinfoder jag ger, det var det stoet fick under sista delen av dräktigheten,

funderar på mineraler, om man ger ett kg av ett färdigt kraftfoder får de i sej de mineraler de ska då? el måste jag ge extra? Har tyvärr ingen analys på grovfodret.

Om du börjar med en analys av grovfodret så kan man sedan kolla vad som blir både bäst och kostnadseffektivast att tillskottsfodra efter det .

Nu går det överhuvudtaget inte ge några svar eftersom man inte vet vad fodret innehåller mineralmässigt eller prot/kvot

Mia

Grovfoderanalys är ju alltid nödvändigt om man vill veta vad man petar i sina hästar, men i synnerhet för ett växande föl som ska vänjas av. Det skulle jag verkligen sätta som prio nummer ett i ditt läge.
Som någon sa, havre är knappast lämpat för föl. Proteinfoder finns det gott om på marknaden. Jag har bra erfarenhet av Kr***t Föl, som är proteinrikt och dessa pellets är mindre än de andra fodren av det märket. Har gett det till många föl och det verkar smaka bra, och se verkar må bra av det.
Vet en relativt stor uppfödare som ger mjölkpulver i fodret till sina föl från avvänjning och några månader (halvår?) framåt. Kan inte svara på varför, eller om det spelar in på resultatet, men hästarna är kanonfina. Men man kan ju tycka att det känns onödigt.

Men som sagt jag skulle absolut se till att analysera fodret, att fodra ett föl i blindo känns riskabelt. De kan lätt tappa lite i hull efter avvänjningen beroende på hur ängsliga de blir, men vet man att de faktiskt har tillgång till den mat dom bör behöva så slipper man oroa sig. Känns också viktigt att hålla koll på mineralernas kvoter så skelettet får sitt nödvändiga.

Foalcreep från dodson&horrel.Kanonfoder för föl som ska vänjas av från mamma då det innehåller stomjölk och fodret är dessutom mycket smakligt.

Foalcreep från dodson&horrel.Kanonfoder för föl som ska vänjas av från mamma då det innehåller stomjölk och fodret är dessutom mycket smakligt.

Men eftersom hon bara avvänjs om nätterna så får hon ju mjölk på dagarna? Ett proteinrikt hö borde väl räcka om nätterna och lite smakportioner av kraftfoder. Men som sagt, höanalys måste man nog ha så man vet hur man ligger till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama