Sv: Vad ska jag ge mitt föl vid avvänjningen?
Grovfoderanalys är ju alltid nödvändigt om man vill veta vad man petar i sina hästar, men i synnerhet för ett växande föl som ska vänjas av. Det skulle jag verkligen sätta som prio nummer ett i ditt läge.
Som någon sa, havre är knappast lämpat för föl. Proteinfoder finns det gott om på marknaden. Jag har bra erfarenhet av Kr***t Föl, som är proteinrikt och dessa pellets är mindre än de andra fodren av det märket. Har gett det till många föl och det verkar smaka bra, och se verkar må bra av det.
Vet en relativt stor uppfödare som ger mjölkpulver i fodret till sina föl från avvänjning och några månader (halvår?) framåt. Kan inte svara på varför, eller om det spelar in på resultatet, men hästarna är kanonfina. Men man kan ju tycka att det känns onödigt.
Men som sagt jag skulle absolut se till att analysera fodret, att fodra ett föl i blindo känns riskabelt. De kan lätt tappa lite i hull efter avvänjningen beroende på hur ängsliga de blir, men vet man att de faktiskt har tillgång till den mat dom bör behöva så slipper man oroa sig. Känns också viktigt att hålla koll på mineralernas kvoter så skelettet får sitt nödvändiga.