Vad ska jag ge min sköthäst?

G

guzzi my love

Jag rider inte min sköthäst så mycket på vintern pga han är ganska vild ute i naturen och jag kan inte rida i padocken nu.När det är så halt så vill jag inte rida ut på honom.Men nu när han inte blir riden undrara jag hur mycket mat han ska ha?:confused:

Sv: Vad ska jag ge min sköthäst?

Så mycket att det täcker hans behov.
Ge så mycket hö så att tuggbehovet tillfredsställs och hästen är fin i hull och muskler. Komplettera eventuellt med mineral- och kraftfoder om höet har låga värden.

Hur mycket av varje fodermedel, och vilka fodermedel beror på vad ditt hö har för värden.

Det man kan säga är att en häst som rids "normalt" och kanske tävlas i lätta klasserna i hoppning eller dressyr knappast tränas speciellt hårt och bör klara sig på ungefär samma foderstat som om den bara gick i hagen. Inte förrän man kommer upp på högre nivåer, eller tränar för fälttävlan eller distans behöver man göra tillägg i foderstaten.

Så, om din häst inte är en medel- eller hårdtränande häst när den rids kan du nog ge samma foder nu när den inte rids.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama