Vad ska jag ge min häst

Ewha

Trådstartare
Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig, jag har en pigg 19 årigt danskt varmblodsvalack med mycket motor , som går på ett bete med dåligt med gräs nu. Han är 164 i mankhöjd och väger 450 kilo. kan jag ge honom kornkross och lusernpellets och isåfall hur mycket?? Tacksam för all hjälp

Sv: Vad ska jag ge min häst

Har han börjat tunna ut?

Det bästa är att ge hö/grovfoder. Behöver det vara mer koncentrerat så rekommenderar jag lusern med eventuellt tillsatt linfröolja. Spannmål är det absolut sista alternativet.

Låter lite underviktig.
Få han inte tillräcklig med matt på bete då för du stöd fodra med hö.
Han behöva "minst" 8-10kg matt.

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig, jag har en pigg 19 årigt danskt varmblodsvalack med mycket motor , som går på ett bete med dåligt med gräs nu. Han är 164 i mankhöjd och väger 450 kilo. kan jag ge honom kornkross och lusernpellets och isåfall hur mycket?? Tacksam för all hjälp

Han låter underviktig, eller är han en nätt typ?
Min häst på knappt 160 väger ca 510, säkert 520-530 nu under betet :p

Men jag skulle tipsa om lusern! Det räknas nog som grovfoder, finns som både hack och pellets. :)

hur mycket lusernpellets bör jag ge och ska man trappa upp det??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama