vad ska jag fodra med?? HJÄLP!

Western_Ivy

Trådstartare
har en paint på 2½år, med väldigt mycket energi.
hon har lite problem med att bli dålig i magen under vintern, lite lös från och till.
just nu får hon betfor, lucernpellets och solvalla(kraftfoder), mineraler och biotin.
och fri tillgång på hö, som visserligen är fjolårets, men det är väldigt fint inte dammigt eller så. men har ingen analys och finns heller inte möjlighet till det.
kom att tänka på att kraftfodret innhåller havre vilket kanske inte är så bra eftersom hon redan har massor med energi...

funderade därför på om jag skulle ge krossad korn istället för solvalla...

vad tror ni om detta?

eller har ni några andra förslag?

några förslag ang. magen?

tacksam för all hjälp...:confused:

Sv: vad ska jag fodra med?? HJÄLP!

jag har hö från olika ställen och måste köpa nytt nu efter nyår då det tar slut då...

hon är avmaskad i september med bimectin(stavning:confused:)

undrar om krossad korn skulle kunna fungera lika bra som annat kraftfoder, just ur synpunkt att hon fortfarande växer?

undrar om krossad korn skulle kunna fungera lika bra som annat kraftfoder, just ur synpunkt att hon fortfarande växer?

Jag kan tycka att det är bättre att fortsätta med lusern och betfor om hon har problem med magen. Då är kanske inte korn det bästa alternativet.

jo, det ska jag oxå...
men kornet var tänkt att ersätta solvalla som jag fodrar med nu som innehåller ganska mycket energi och det har hon i överflöd redan.

Jag såg nu att du inte har analyserat grovfodret. Då är det svårt att veta och dessutom ännu mer lämpligt att hellre ge lusern än kraftfoder.
Vad menar du med att hästen har massor av energi? Är den tjock eller pigg? Energiöverskott från fodret omvandlas till fett. Om den är pigg tror i alla fall jag att det nog mest beror på att den har ett livligt temperament. Det är ju inte säkert att det blir annorlunda med ett annat foder.

Jag skulle ta bort betfor med. Har en lösmagad som inte tål betfor och inte stärkelse. Så hon får havrefri musli, lucernpellets, mineraler, linfröpellets, biomag och nästintill fri tillgång på hösilage.

hon är väldigt pigg och studsar gärna fram om hon får:angel:
tänkte bara att kraftfodret innehåller havre som jag hört att dessa raser kan bli lite extra pigga av.
vill ju att hon ska vara lite mera hanterbar iom att vi ska påbörja inridning framöver.;)
vet att en analys är det bästa, får se vad jag kan få tag i för hö..
vågar nämligen inte ge något annat då uppfödaren sa att hon blivit dålig på hösilage första vintern.
annars ser hon fin ut i hull.
andra förslag på fodring?

hon har fått betfor sedan förra hösten och det är inga problem.
hon har varit fin i magen hela hösten/vintern fram till förra veckan.
blir dock lös fort när hon blir nervös eller uppspelt om vi ska iväg eller så.;)

Det här Solvallafoderet, vad exakt innehåller det ? Jag vet bara att det inte för så länge sedan var någon skandal med detta foder då det innehöll både koffein och teofyllin. Verkar vara svårt att få någon info om det.

jo, det har varit problem med det.
men det var en viss komponent som innehöll dessa medel, den komponenten är nu nytt recept på.
jag ska kolla exakt vad det innehåller när jag är i stallet ikväll.

Varför inte bara ge mkt lusern och hö? Får du i hästen mkt lusern är ju det bra, milt för magen och så till skillnad från korn som innehåller mkt stärkelse. Brukar inte göra dem så heta heller. :)

Korn funkar nog bra, men inte så stora givor. Det kan ju vara för att ni byter hö som hästen är lös i magen. Sen kan de ju bli lite lösa av att äta mkt betfor, dra ner om du ger jättestora givor. Nu när det är blött i hagarna är det ju många som reagerar lite när de får i sig en malla skit när de äter små grässtrån eller dricker i ev. pölar.

så det kan räcka med bara Lucern? hur mycket? jag har pellets.
jag behöver inte komplettera med något annat kraftfoder eller så?
det hö hon äter av just nu har varit samma de senaste 2-3månaderna. jag köpte upp så att jag hade fram till årsskifte (platsbrist) men det blev lite olika partier av olika anledningar.
jag ger inte mycket kraftfoder alls, mest bara för att, eftersom jag inte har analys.

Har du inte sett någon minskning av muskelvolym eller hull under de 3 månaderna kan du nog helt enkelt räkna om den mängd kraftfoder du gett till lucern,, och lägga till lite mer iom att det blir kallare och typ inget alls kvar i hagarna att äta. Lucern innehåller normalt ca 8 Mj och 110 g smrp per kg. Ett typiskt kraftfoder brukar innehålla mellan ca 9 och 12 Mj per kg och 70 till kanske 130 g smrp, varierar beroende på sort. Ge helt enkelt så mkt säå den får i sig lika mkt energi i lucern som den fick i kraftfodret, extra protein gör inget alls.

Du får nog justera en del uppåt eller neråt sen iom att du saknar analys, fodra helt enkelt med ögat. :) Man behöver inte ge nåt annat om hästen är villig att äta den mängd lucern den behöver. Lägg till mineraler förstås.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 490
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar