Vad ska höjas tror ni?

antiloop8

Trådstartare
Nu så har jag stödfodrat Brasse ett bra tag och hör o häpnad, han går upp i hull :)

Grejjen är den att jag INTE tog något utav era foderstater utan bad en tjej här som såg hästen att skriva en till mig.

Nu har han fått:

5 dl kliblandning
1 kg HippoAlfa
1 kg Betfor (blöt)
+ mineraler

Han har gått ute dygnet runt och äter en hel del gräs ännu.
Vi beräknar att ta in dom från 1 oktober om inte vädret är så bra som det är nu.
Tycker Ni att jag ska stå kvar på samma foderstat eller ska jag öka något?
Han kommer få fri tillgång på hö dock max 10 kg!

//Jenny o Brasse
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Men fri tillgång till hö,innebär väl fri tillgång till hö,inte dock max 10 kg.. :confused:
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Grejjen är den att höautomaten inte fyller mer än 10 kg. Han äter ändå i snitt bara runt 6-8 kg
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Om han är bra i hull så behöver du ju inte höja. Vad du ska höja, om det behövs, beror ju helt på den nuvarande foderstatens värden, vad höet innehåller osv. Men om den är i balans nu så passar väl ett kraftfoder med en inte alltför hög kvot. Nu minns jag inte vad du hade för preferenser, men havre och korn brukar ju vara billigt.

Be tjejen om hjälp igen, lite otaktiskt kanske att först säga att du inte tagit någon av förslagen härifrån, och sedan be om mer hjälp... ;)
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Bara att gratulera! Om allt funkar bra och han är fin i hullet så behöver du ju varken höja eller sänka något.

Förresten vad är kliblandning? Är det vetekli + vatten? Hur mycket vetekli har du i så fall? Bara nyfiken!
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Hehehe jo men varför inte vara ärlig :)

Nä men grejen var den att någon här, nu vet jag inte vem, gav ett liknande förslag så denna tjejen utgick från hennes foderstat fast la om den lite eftersom att hon såg hästen live och kunde känna på honom!

Problemet med detta är nu att tjejen i fråga har flyttat 50 mil o det vette katten om hon åker 100 mil bara för att kolla Brasse igen, men jag ska prata med henne i telefon så vi kanske löser det :)

Men jag tänkte bara om någon här direkt kunde säga "Happ, du ska lägga till 14 kg havre" tex. :D
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Kliblandningen innehåller kli från: vete, korn och råg (som blöts upp i vatten). Just nu ger jag 5 dl torrt, så det blir säkert 7 dl när det är blött :)
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Okej, varför just den här kliblandningen? Man brukar väl inte ge råg till hästar? Finns det någon speciell anledning? Är det ungefär lika mycket av varje ingrediens i den torra blandningen?

Klart man ska vara ärlig!
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Nu kommer jag inte ihåg hur många procent av varje sädesslag det var i blandningen, men jag ska kolla i stallet nu så återkommer jag med siffrorna ikväll :)
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Gör det! Har du nån aning om varför just råg ska vara med? Vad vill man uppnå med just den kliblandningen i foderstaten? Är det för magen eller nåt annat? Inte alls nyfiken, nejdå...!
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Såja nu har jag kollat upp hur mkt % av varje det innehåller
ca 75% Vetekli
ca 15% Rågkli
ca 10% Kornkli

Jag vet inte varför råg- och kornkli ska vara med i foderstaten faktiskt!
Jag fick rekommendationer utav denna tjejen som gjorde foderstaten, men jag ska försöka luska ut varför det ska finnas med! :)
 
Sv: Vad ska höjas tror ni?

Vad snäll du är som gör dig sånt besvär för min skull, tack ska du ha! Jag väntar med spänning!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 151
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp