Vad ska en kanin väga, respektive hur mkt mat ska en kanin ha?

L

Lejon

Jag har två kaniner, den lilla är en Lejon kanin & den store är en blandras av Lejonkanin & djvärdur (lite större än den lilla renrasiga)

Min fråga är nu hur mkt mat ska en sådan kanin ha? (i dl form)
Är lite rädd för att dom börjar bli överviktiga, så tänkte väga dom reglebundet men hur mkt ska dom då väga?

idag vet jag inte vad dom väger men dom får ca 1½dl blandat foder tre gånger om dagen (morgon, midda, kväll) samt hö vid dem tillfällena och salladsblad och en morot om dagen.
& man får ju röra sig efter vad man äter & dom är ute ungefär 40minuter om dagen och springer, sedan rör dom sig rätt mkt i buren.

Om någon kan svara hade jag varit tacksam. Dom är ju trots allt mina bebisar. För att tillägga är dom ca 6månader.

Tack!:bow:

Sv: Vad ska en kanin väga, respektive hur mkt mat ska en kanin ha?

Hej!

Tills kaninerna är 8 månader ska de ha fri tillgång till pellets och så (eftersom de växer då).
Men vad ger du de för mat?
Bra pellets är viktigt för kaninerna och i pelletsen kan man ha havre eller annat också. Men man ska inte ge sk "gnagarblandningar" varje dag. Det kan man ge som godis, inget annat.

En dvärgvädur "får" max väga 2,2 kg. Och en lejonhuvad får max väga 1,9 kg.

Det här kan man läsa på agria.se;
"Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer.
Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd
Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen"

Dock så tycker jag att det låter lite lite, mina dvärgvädurar får ½ - 1 dl per dag och mina lejonhuvade får lite mindre, ca ½ dl.

:) hoppas du fick lite hjälp.
/ nagelacksberoende

då kan jag säga att mina kaniner får mkt mer. jag har någon sorts blandning med där är mkt pellets och vissa av dem andra bitarna puttar dom undan. jag ska fixa en våg så jag kan väga dem.

de ska allt bli lite spännande. de kanske blir lite diet nu då:d

Men du ska ju absolut inte banta dom eller något om dom bara är 6 månader? jag skrev ju att tills dom är 8 månader ska dom ha FRI TILLGÅNG.

Fri tillgång till 8 mån är för länge enligt mig! Dvärgraser växer massa fram till4 mån, så till 4 mån kan de ha fri tillgång men inte 8. Du ger alltså dina sammanlagt 4½ dl mat per dag? Jösses....för det första köp inte blandningen ngt mer. Den är fet och lägger sig som fett runt deras inre organ, du ser inte detta men de blir inte över 5-6 år gamla om ens det...Köp den tråkiga pelletsen med endast pellets i och ge dem 1-2 dl max per dag, en gång eller om du vill, dela upp det på morgon och kväll. De kommer börja äta en massa hö men 90% av deras föda ska oxå vara hö!

Fri tillgång till 8 mån är för länge enligt mig! Dvärgraser växer massa fram till4 mån, så till 4 mån kan de ha fri tillgång men inte 8. Du ger alltså dina sammanlagt 4½ dl mat per dag? Jösses....för det första köp inte blandningen ngt mer. Den är fet och lägger sig som fett runt deras inre organ, du ser inte detta men de blir inte över 5-6 år gamla om ens det...Köp den tråkiga pelletsen med endast pellets i och ge dem 1-2 dl max per dag, en gång eller om du vill, dela upp det på morgon och kväll. De kommer börja äta en massa hö men 90% av deras föda ska oxå vara hö!

dom får 3dl tillsammans nu när jag mätt och kollat upp. och dom har fri tillgång till hö. och grönsaker. en ny fråga nu är kan kaniner vara sken dräktiga? min ena kanin har börjat asa runder på höet i busen vilket dom aldrig gjort innan. dom drar bland annat runder de till kisselådan och dom är ju väldigt renliga djur ananrs, så jag börjar ana att de är sken dräktighet?

Förlåt för att jag frågar :crazy: Men om en dvärgvädur max får väga 2,2 kg och en lejonhuvad max 1,9 kg, Hur mycket får då en Teddydvärgvädur väga? Är det 1,9 kg det med eller??

Liknande trådar

Däggdjur Har haft kanin när jag var mindre men det var ju ett bra tag sen så minnet har bleknat en aning! Vi har fått oss en lejonhuvad kanin...
Svar
7
· Visningar
1 851
Hundhälsa Hej! Har en hund som är överviktig. Och vill gärna få lite råd om hur ni andra har gjort för att få ner eran hund. Ja har en liten...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: Lokkur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473
Övr. Djur Doris e död!!!!:eek: Jag sitter här med värsta paniken i kroppen och vet inte hur tusan jag ska lösa detta! Jag blev helt ställd för...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Soppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix