Vad sjutton är det här? *bild*

cili

Trådstartare
Ponnyn stod och åt och jag skulle fota ovanifrån ner på manke och bogblad för att kunna se om hon breddat sig något. Hon står längre fram med höger, så bogbladen ser lite ojämna ut.
Manen är lång och ligger bakåt i slutet, så mankammen slutar nästan mitt på bilden, jämför med bild nr två så förstår ni hur jag menar.
Men det jag funderar över är "knölen" på vänster sida, vad är det?
Är det en fettsamling?
Jag känner regelbundet över revbenen för att kolla hullet, och anser att hon nu är i normalhull.
Hon har inte haft något på sig som har tryckt eller så, så att det skulle vara ett ödem pga det vore inte speciellt logiskt.

Det är som sagt bara på vänster sida.

bellke018.jpg

bellke016.jpg

Sv: Vad sjutton är det här? *bild*

Ser det ut så oavsett hur hästen står? Om det är den stora utbuktningen bakom bogarna där magen börjar i sidorna kan jag tänka mig att det kan se ut så om vänster fram är mer under hästen med mer vikt på än höger fram så muskeln är mer samlad där än andra sidan, skuggan kan framhäva att det ser ut så ännu mer. Ser det ut så även när hästen står jämnt vet jag inte vad det kan vara..:confused: De brukar samla en del fett just där när de lägger på sig, men då borde det rimligtvis vara liksidigt..

Hon går inte med andra hästar, och hon står i en hage intill boningshuset där man först måste gå 200m på infarten för att komma i närheten så det lär inte vara någon människa heller.
Men hon kan givetvis ha hoppat in i ett träd, för sånna har hon gott om.

heidi maria:
På de bilderna jag har från idag syns den här utbuktningen på alla där man ser vänster sida.
Men i lördags syntes det inte något sånt:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/Belladonna/080621/mestbella188.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/Belladonna/080621/mestbella179.jpg

Det är nog som Heidi maria skriver, hästen står längre bak med vänster framben och puttar därför bak musklen mer där.

Om det syns "jämt" när hästen står så skulle jag fråga mig om hästen alltid lägger sin vikt på det frambenet när h*n står?
Eller
Har hästen mer muskler på den sidan och isåfall varför?

Du menar svullnaden på bakre, övre delen av bogbladet? Det går nog inte att bedöma på basen av några bilder. Man behöver minst komma åt att känna på svullnaden och området omkring för att kunna säga något... Och även se hur hästen står och rör sig.

Om du vill veta vad det är så ta ut en veterinär!

Är hästen öm på/runt svullnaden?
Är svullnaden varm?
Hur känns svullnaden?
Hur ligger svullnaden i förhållande till bogbladet?
Märks några förändringar i hennes rörelsemönster?
Hur går och står hon?
Hur snabbt har svullnaden kommit (plötsligt, gradvis, långsamt)?
Har hon varit med om något speciellt just innan/då svullnaden uppkommit?

Det är viktiga frågor för att bedöma vad det kan vara. I annat fall kan man bara lista upp vad det möjligen kan vara. Så här snabbt kan jag komma på ödem, fettsamling och väligt överutvecklad infraspinatus (muskel som går ovanpå bakre delen av bogbladet, troligen samma som heidi maria avser, men den borde inte "växa till sig" på några dagar...). En veterinär kan säkert lägga till en del...

Jag skulle ta ut/diskutera med veterinär om:
* svullnaden är öm och varm mer än då den uppkommit
* hästen är halt
* hästen har feber eller blivit hängig/apatisk
* svullnaden fortsätter att växa
* svullnaden inte börjar minska inom några dagar
* det är en överutvecklad muskel (för att utesluta att felbelastningen inte beror på att hästen har ont i något ben/hov)

Hon är inte halt, ingen feber, är pigg och beter sig precis som hon brukar, ömmar ingenting, svullnaden (eller vad det nu är) känns ungefär som när man trycker på vilande muskler på rumpan.

Att en muskel skulle växa till sig så på bara några dagar är inte så troligt. Och att hon skulle bli väldigt oliksidigt musklad av att gå i hage samt promenader vid hand (inte inriden eller inkörd) känns inte så troligt.

Känns mer logiskt att hon skulle ha stått och hängt för mycket mot ett träd, legat på något dumt sätt, gått omkull och fått sig en smäll eller liknande.

Får se hur det utvecklar sig under helgen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka