Vad ser ni? (Hovfråga)

HotPursuit

Trådstartare
image_zps56b70dac.jpg

image_zpscd0861bd.jpg

4 veckor sedan skoning. Hovslagare kontaktad för åtgärd senare denna vecka, men jag vill gärna ha fler åsikter. Vad är er spontana reaktion när ni ser bilderna? Tankar kring det ni ser på bilderna? Vad tror ni hästen har för problem till följd av hovarna?

Nyfiken om det bara är jag som reagerar eller om det faktiskt är så illa som jag tycker.

Sv: Vad ser ni? (Hovfråga)

Hur ser hästen ut längre upp/hela bentället?

Att de flyter ut så beror oftast på belastningen.

Hade endast dåliga bilder men vi provar.

Hov_zps52032696.png

Precis före förra skoningen:

Hov4_zps24727a73.png

Hov5_zpsf7f03c4d.png

Senast ändrad:

Hovarna är utflutna både framåt och åt sidorna för att de är otillräckligt verkade och inte korrigerade till rätt hovform. Tittar man noga vid kronranden så ser man att första cm hovvägg har en annan vinkel än resten av hoven. Det är hästens naturliga hovvinkel som växer ut ifrån kronranden/nagelbandet precis som våra naglar växer ut i en naturlig vinkel. Den ska vara samma ända ner till marken. Alltså kan man tydligt se hur lång och hur bred en hov naturligt ska vara genom att följa den lutningen ner till marken. Det som sägs att hästen ska ha så stor hov som möjligt försvagar och förstör hoven!

Det är även viktigt med en bild av hovens undersida för att se hur mycket skons vinkel skiljer sig från strålens vinkel. Strålen är alltså vågrät fysiologiskt sett och är den vinkel som hästen är skapt att stå i, det är en trampdyna.

Genom att inte uppfylla dessa regler är det hovslagaren som SKAPAR hovens felaktiga belastning vid varje verkningstillfälle!

Antagligen är hästen snubblig och har svårt för kort trav och ännu svårare för kort galopp. Troligen även väldigt obekväm och stressad med att försöka samla sig och vill helst skynda fram. Bryter av på volter och är allmänt orytmisk. Går väldigt konstigt i uppför- och nerförsbackar.

Det är inget mystiskt med hovar som inte alla kan förstå! Liksom våra egna fötter gör vi dom inte längre än dom naturligt är för då får vi svårt att gå och kan inte springa naturligt.

Vi förändrar vår barfota naturliga vinkel om vi vill med klackar, men ALDRIG att vi skulle sätta en klack under våra tår och göra att våra fötter lutar bakåt. Ändå är det vad som händer hästen när man verkar bärranden och lägger skon i en annan vinkel än strålen så att hoven lutar bakåt när den står på plan mark.

Tittar man under hoven ser strålen ut att luta nedåt i hoven. Det behövs bara en halv cm skillnad i vinkel mellan bärranden och strålen för att det ska påverka hästens rörelser och ridbarhet. MVH

Knepiga vinklar och utflutna hovar.
Min spontana reaktion är byt hovslagare. Borde inte kunna växa så et blir sådär illa på 4v;)

Har jag förstått saken rätt om den inte sett ut så här tidigare utan bara just denna skoning?

Svarar alla: Bakgrunden är dressyrhäst, halvblod, 15 år, MSV-nivå dressyr.

Köptes för 1,5 år sedan illa skodd. Hovslagare 1 blev katastrof och byttes ut efter en skoning. Hovslagare 2 (nuvarande) har haft viss framgång och hästen har känts bättre och bättre tills i våras då hovarna för varje skoning blev märkbart fulare i vinklarna och hästen allt snubbligare framförallt fram.

Samtliga veterinärer som varit i kontakt med hästen säger att hovarna måste åtgärdas. Såklart!

Före hästen kom i min ägo har den under flertal år haft problem med skumma hältor som flyttat sig från ben till ben. Utan att något större fel hittats utöver mycket små (obetydliga) röntgenförändringar i bakbenen. Helt ohalt sedan köpet och är i dagsläget i full tävlingskondition och mycket fin/fräsch utöver detta. Rids dock eftertänksamt med tanke på den bakomliggande skadehistoriken.

Överrullningsskor sattes på i mars/april och första 14 dagarna efter skoning är hästen i princip alltid osnubblig. Därefter blir det successivt värre varför vi skott var 6:e vecka.

Efter senaste skoningen i juni har hovarna dock sett sämre ut och hästen snubblar ännu mer, varpå jag förtvivlat bett hovslagaren komma ut akut och göra något före hästen gör illa sig.

Hovarna börjar se mer och mer ut som de gjorde vid köpet, dock inte riktigt lika dåliga vinklar ännu... Men jag fasar för vad som kommer ske om inte det slutar gå åt fel håll varje skoning nu...

Hovslagare 2 vet inte längre vad hen skall göra och kontaktar därför hovslagare 3 för konsult, så i mitten av veckan skall de tillsammans sko om hästen på min begäran. Båda dessa hovslagare är utbildade och den sistnämnda har jobbat på klinik tills nyligen. Hovslagare 2 gör så gott hen kan, så absolut inget annat än en eloge till denne som verkligen försöker hitta en lösning, men ibland är det bra med fler åsikter.

Har varit i stallet och tagit bättre hovbilder nu, återkommer med dessa direkt jag kommit hem.

Senast ändrad:

Hej!

Det kan ju vara så att din häst behöver skos med ännu tätare intervall (ja eller verkas egentligen).

Min skos om var 5e vecka vintertid och var 4e sommartid, annars växer hennes hovar iväg och blir tokhöga.

/Lavinia, som håller med om att hovarna inte ser idealiska ut.

Antagligen är hästen snubblig och har svårt för kort trav och ännu svårare för kort galopp. Troligen även väldigt obekväm och stressad med att försöka samla sig och vill helst skynda fram. Bryter av på volter och är allmänt orytmisk. Går väldigt konstigt i uppför- och nerförsbackar.

Singer, tack snälla för utförligt svar!

Hästen har inga större bekymmer med enklare samling ännu, snarare svårt för att länga ut sig och öka tempot. Sätter man mer "tryck" så kommer snubblandet som ett brev på posten. Avsiktligt rider jag på så sätt att jag minimerar snubblandet/snubbelrisk (man lär sig vad som bör undvikas) - men det fungerar inte i längden.

Hästen har inte svårt för några särskilda dressyrrörelser annat än övergångar från högre till lägre gångart, eftersom både häst och ryttare fasar att vi en dag kommer gå omkull i ett sådant läge. Just eftersom att tån "tar i" och överrullningen inte fungerar som den borde göra.

Det är samma sak på plana såsom ojämna underlag. Ridhus, ridbana eller i skogen. Med eller utan ryttare. Eventuellt något bättre med ryttare, då jag kan se till att hästen hela tiden "har koll på läget" och lyfter på hovarna ordentligt.

Senast ändrad:

Med så långa tår är det inte alls konstigt att inte överullningen fungerar.

Har din nuvarande hovslagare någon längre erfarenhet?

Ingen aning om var i landet du befinner dig, men ett tips kan vara att snoka reda på närmsta travbana och den/de hovisar som huserar där.
De har ofta stor erfarenhet av att kunna balansera upp en häst korrekt.

Med så långa tår är det inte alls konstigt att inte överullningen fungerar.

Har din nuvarande hovslagare någon längre erfarenhet?

Ingen aning om var i landet du befinner dig, men ett tips kan vara att snoka reda på närmsta travbana och den/de hovisar som huserar där.
De har ofta stor erfarenhet av att kunna balansera upp en häst korrekt.

Nuvarande hovis har varit verksam sedan 2006.

Tack för tipset!

menade inte att din hovis saknade kunskap, utan mer att det krävs lite specialkompetens som man inte får av att sko mest "vanliga problemfria" hästar:)

menade inte att din hovis saknade kunskap, utan mer att det krävs lite specialkompetens som man inte får av att sko mest "vanliga problemfria" hästar:)

Nejdå, det förstod jag. :) Har en travhovslagare till några av mina andra hästar, och nu när du säger det så kanske han också borde få komma ut och ta sig en titt. Desto fler ögon ju större borde chansen vara att någon vet vad som bör göras och hittar ett fungerande koncept.

KL

Varför ser framhovarna så olika ut?

Vet inte om det är ena bilden som luras, men där ser trakterna olika höga ut bland annat.
Skorna sitter även olikt - på hf ser skon för stor ut och på vf ser skon nästan för liten ut och trångskodd/skon är inriktad mot strålen.

Är det av någon särskild anledning det ser ut så?

KL

Varför ser framhovarna så olika ut?

Vet inte om det är ena bilden som luras, men där ser trakterna olika höga ut bland annat.
Skorna sitter även olikt - på hf ser skon för stor ut och på vf ser skon nästan för liten ut och trångskodd/skon är inriktad mot strålen.

Är det av någon särskild anledning det ser ut så?

Bra fråga. Jag undrar samma sak. Har inget bättre svar på din fråga, mer än att hovarna är olika stora och har så varit så länge jag ägt hästen. Anar att storleken bottnat i att hästen tidigare varit mycket oliksidig och avlastat på grund av smärta. Vänster är svaga sidan, och höger den starka. Betydligt mycket mer liksidig nu för tiden däremot.

VF ser värst ut, eller är jag ute och cyklar som tycker det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
508
Senast: The Beast
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka