Sv: Vad ser ni? (Hovfråga)
Svarar alla: Bakgrunden är dressyrhäst, halvblod, 15 år, MSV-nivå dressyr.
Köptes för 1,5 år sedan illa skodd. Hovslagare 1 blev katastrof och byttes ut efter en skoning. Hovslagare 2 (nuvarande) har haft viss framgång och hästen har känts bättre och bättre tills i våras då hovarna för varje skoning blev märkbart fulare i vinklarna och hästen allt snubbligare framförallt fram.
Samtliga veterinärer som varit i kontakt med hästen säger att hovarna måste åtgärdas. Såklart!
Före hästen kom i min ägo har den under flertal år haft problem med skumma hältor som flyttat sig från ben till ben. Utan att något större fel hittats utöver mycket små (obetydliga) röntgenförändringar i bakbenen. Helt ohalt sedan köpet och är i dagsläget i full tävlingskondition och mycket fin/fräsch utöver detta. Rids dock eftertänksamt med tanke på den bakomliggande skadehistoriken.
Överrullningsskor sattes på i mars/april och första 14 dagarna efter skoning är hästen i princip alltid osnubblig. Därefter blir det successivt värre varför vi skott var 6:e vecka.
Efter senaste skoningen i juni har hovarna dock sett sämre ut och hästen snubblar ännu mer, varpå jag förtvivlat bett hovslagaren komma ut akut och göra något före hästen gör illa sig.
Hovarna börjar se mer och mer ut som de gjorde vid köpet, dock inte riktigt lika dåliga vinklar ännu... Men jag fasar för vad som kommer ske om inte det slutar gå åt fel håll varje skoning nu...
Hovslagare 2 vet inte längre vad hen skall göra och kontaktar därför hovslagare 3 för konsult, så i mitten av veckan skall de tillsammans sko om hästen på min begäran. Båda dessa hovslagare är utbildade och den sistnämnda har jobbat på klinik tills nyligen. Hovslagare 2 gör så gott hen kan, så absolut inget annat än en eloge till denne som verkligen försöker hitta en lösning, men ibland är det bra med fler åsikter.
Har varit i stallet och tagit bättre hovbilder nu, återkommer med dessa direkt jag kommit hem.