Vad säger ni om det här?....

kingkong

Trådstartare
Hörde av en som gått på strömsholm att man fick lära si att se på hästens ögonfransar om den hade ont.är detta sant???

Sv: Vad säger ni om det här?....

kingkong skrev:
Hörde av en som gått på strömsholm att man fick lära si att se på hästens ögonfransar om den hade ont.är detta sant???
Nä det har jag aldrig hört!!

Däremot kan hästar se ut att ha "mindre ögon" om de går med smärta,precis som människor med värk som går och spänner sig ..
Ögonen krymper inte alltså, utan eftersom hästen är spänd pga smärta så är även musklerna kring ögonen spända så att hästen ser ut att ha typ "grisögon",fattar du vad jag menar? :crazy:

Asså jag menar att man då kunde se om hästen hade ont någonstans i kroppen huruvida ögonfransarna växte, krokiga eller böjda eller nåt.

kingkong skrev:
Asså jag menar att man då kunde se om hästen hade ont någonstans i kroppen huruvida ögonfransarna växte, krokiga eller böjda eller nåt.

Neeej... har aldrig hört talas om det. Håller med Lilla Skutt... man kan upptäcka dessto mer av att titta i ögat på hästen.. men ögonfransarna.. hm neej.

Senast ändrad av en moderator:

Om man har en häst med ögonproblem (ex. keratit) kan man se att ögonfransarna "dippar" , men att kunna se via ögonfransarna om hästen har ont i största allmänhet har jag inte hört förr.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI