Vad sägs om detta?

J

Juvelflickan

Min pålla är lös i magen och det har blivit lite bättre, men inte helt efter att jag tagit bort muslin...
Hon får 5 kg hö och sammanlagt 2 dl musli, alger och vitlök per dag. Hon är väldigt rund :smirk:
Men läste i en annan tråd att man kunde ge lusernhack. Tänkte köpa det, korn och Mikrobalans.
Vad sägs om detta? Jag har ingen analys på höet, tyvärr. :crazy:
Varför jag frågar är för att jag tränar väldigt hårt inför tävlingar nu.

Jag är mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Vad sägs om detta?

Har du provat att ta bort vitlöken?

Vissa hästar tål inte att äta vitlök i hur långa perioder som helst, de blir dåliga i magen.
 
Sv: Vad sägs om detta?

Hon är rund.. Menar du då att hon är tjock eller att hon har stor mage?

Säger som Pinky annars, prova ta bort vitlöken.
 
Sv: Vad sägs om detta?

Eller se över kvoten på protein, en rund mage kan även vara ett tecken på proteinbrist. Vi har haft flera hästar nu som behövt få ändrad kvot av protein, detta har märkligt nog dykt upp varje år vid pälsfällning. Dessa hästar får även lite extra B-vitamin, och nu funkar magarna som de ska igen.
 
Sv: Vad sägs om detta?

Hur stor är hästen? Skippa alger och vitlök och prova att öka på höt.
 
Sv: Vad sägs om detta?

Vad kan jag ge som är proteinrikt???

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Vad sägs om detta?

Jag säger som många av er andra. Ta bort vitlöken. En produkt som inte på något sätt hör hemma i hästars näringslära.
 
Sv: Vad sägs om detta?

Det kanske inte är brist på protein. Det beror helt på hur hästen är rund. Är den även rund och har fint hull över rygg, hals och rumpa, så är det förmodligen inga problem. Om hästen ser sådan ut så bör höet har bra värden. Är den dessutom musklad och riden, så skall du inte bekymra dig. Öka då snarare på höet istället och kanske även ge mer vanliga foder, som havre och betfor eller något pelletsfoder som Kraft grund.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad sägs om detta?

Tack så mycket för det svaret!

Hon är mycket bra musklad, speciellt över ryggen och även fram- och bakdel!

Vad rekommenderas för extra foder? Hon tränas ganska hårt drygt 1 timme per dag 5 dagar i veckan.
Hur får jag henne smalare då?

Mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Vad sägs om detta?

Jag tycker att du skall ge den havre , betfor och mineraler .. Jag ger minn polle det och han har VÄLDIGT lätt för att bli tjock. Men jag tycker att det funkar jättebra :) Förut gav jag honom fibergi , Men man betaler bara så mycket för halm och fiber , Och så gör de ju inte hästarna smalare precis .. :angel:
 
Sv: Vad sägs om detta?

Juvelflickan skrev:
Min pålla är lös i magen och det har blivit lite bättre, men inte helt efter att jag tagit bort muslin...
Hon får 5 kg hö och sammanlagt 2 dl musli, alger och vitlök per dag. Hon är väldigt rund :smirk:
Men läste i en annan tråd att man kunde ge lusernhack. Tänkte köpa det, korn och Mikrobalans.
Vad sägs om detta? Jag har ingen analys på höet, tyvärr. :crazy:
Varför jag frågar är för att jag tränar väldigt hårt inför tävlingar nu.

Jag är mycket tacksam för svar!

Vad jag förstår så är det en isländning du har. Har själv halvblod, men med tanke på att isländningarnas ursprung kanske du inte ska ge henne hö med alltför höga värden. Balansen är det viktiga! Hur mycket energi behöver din häst? Dvs MJ/100 kg häst. När du vet det bör du ge 6 gånger så mycket SRP som MJ. (SRP och MJ mäts alltid i gram per kilo, men det kanske du vet) Kalcium och fosfor halten är också viktig! Den bör ligga på 1,2-1,8, Dvs 1,2-1,8 gånger så mycket kalcium som fosfor.

Många slänger ut pengar i onödan på alla möjliga foder och tillskottsfoder, men det är balansen som gör det - oavsett vilka foder du ger din häst. Det absolut viktigaste är att ha ett bra grovfoder! Om det bra, analyserade, grovfodret kostar lite mer - köp det! Grovfoder av god kvalitet är grunden till en sund häst. Det finns bra litteratur kring detta. Investera i en sådan! (mig veterligen finns det nog bara en bra i Sverige) Det lönar sig! Finns bl a att köpa via tidningen Ridsport.

Men, som sagt, jag vet inte så mycket om Islandshästar, så ta kontakt med t ex någon bra uppfödare, eller IslandshästFöreningen, de bör kunna hjälpa dig.

Lycka till!
:)
 
Sv: Vad sägs om detta?

Glömde säga att jag själv ger en av mina hästar Microbalans - magen fungerar varje dag! Så har din häst problem med lös mage - detta är värt att prova!
 
Sv: Vad sägs om detta?

Kan jag ge henne korn istället för havre då hon har en otrolig energi :)


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad sägs om detta?

5 kg hö till en islänning låter i mina öron för lite. Vår islänning som är en liten typ får minst 7 kg om dagen. Du vet dessutom inte vad höet har för värden. Sedan säger du att du tränar hårt men om jag förstod dig rätt tränade du en timme. Är det den totala ridtiden? Då tvivlar jag nämligen på att det är att klassa som hård träning. Under den tiden ska ju hästen både värmas upp och svalkas av i lugnt tempo. Då kan den "hårda" tiden ju inte bli mer än max 30 minuter.
Mitt råd är att du ökar mängden hö minst 1 gärna 2 kg samt att du också ger lucern (med misstanke om att du har för låg proteinhalt i höet). Här har jag då inte tagit hänsyn till arbetet utan gått på behovet av stråfoder.
:) Det allra bästa är ju att du analyserar ditt hö och får en riktig foderstat utifrån höet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 446
Senast: ameo
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp