Vad nedärver hingstarna?

Sofie_B

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto (Lansing-Contender) i år. Det är både stoets och mitt första föl, så vi är väldigt gröna på det här. Jag är väldigt på det klara med vad hennes styrkor respektive svagheter är och vad jag har för målsättningar med fölet.

Så lång så väl.

Men sen kommer den svåraste biten tycker jag, att veta vilka hingstar som nedärver de egenskaper jag vill komma åt? Jag tycker att det ofta framhålls vilka egenskaper hingsten själv besitter, men inte vad den nedärver. Det är väl jättefint att den hoppar si och så, är byggd så och så och så vidare, men så länge det inte är vad den nedärver så är det inte så vidare intressant tycker jag.

Herregud, det här med att välja hingst är en djungel tycker jag! Hur ska man veta? Jag kan ju se vilka hingstar jag tycker är fina och vilka jag tycker har lämnat bra, men om det sen innebär att dom passar ihop med mitt sto, det har jag ingen aning om.

Jag har tagit hjälp av många insatta men tycker att alla säger olika. Är det någon som har ett tips på hur man ska kunna hitta information om vad hingstarna faktiskt nedärver?
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Vilka hingstar är du intresserade av? Dvs vilka du tror passar ditt sto (efter de egenskaper hingstarna besitter)? För att veta vad hingsten nedärver stark bör man titta på avkommor efter hingsten. Men det är fortfarande en chans, det är inte säkert att din avkomma får de egenskaperna. Men det är större chans om många utav hans avkommor har fått den nedärvningen.
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Åk ut och titta på treårstesterna som pågår nu, du kan se flera avkommor till en hingst och får en möjlighet att bilda dig en uppfattning om vad olika hingstar nedärver. Du kan också åka på många tävlingar och kolla upp stammen på de hästar du ser.

Säkrast är att använda en gammal elithingst, man vet vad han lämnar och att de flesta avkommor blir bra.
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Vilka hingstar är du intresserade av? Dvs vilka du tror passar ditt sto (efter de egenskaper hingstarna besitter)? För att veta vad hingsten nedärver stark bör man titta på avkommor efter hingsten. Men det är fortfarande en chans, det är inte säkert att din avkomma får de egenskaperna. Men det är större chans om många utav hans avkommor har fått den nedärvningen.


Jag var främst inne på Quidam de Revel-blod då jag tycker att dom avkommorna hoppar med mycket rygg, fina bakben och allmänt är mycket "framåt-nedåt" vilket skulle bli ett bra komplement till mitt sto som är satt i en lite för brant uppförsbacke. Så tycker jag att kombinationen Quidam-Contender har visat sig vara himla lyckad också.

Tänkte dock inte använda honom själv då han bara finns fryst och jag vill ha färskt nu första gången för att ha så stor chans som möjligt för att hon ska ta sig, men någon lite äldre avkomma till honom.

Det faktum att han har visat sig lämna väldigt prestationssäkert tyckte jag också var ett stort plus.

Men så nu fick jag höra att avkommor till Quidam ofta hoppa med lite svag rygg och hög nacke, en bild jag inte alls hade tidigare så nu vet jag varken in eller ut..
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Åk ut och titta på treårstesterna som pågår nu, du kan se flera avkommor till en hingst och får en möjlighet att bilda dig en uppfattning om vad olika hingstar nedärver. Du kan också åka på många tävlingar och kolla upp stammen på de hästar du ser.

Säkrast är att använda en gammal elithingst, man vet vad han lämnar och att de flesta avkommor blir bra.

Ja, jag är också mest inne på att ha en väldigt etablerad hingst. Var inne på Quidam (som jag skrev tidigare) och Cardento just för att dom lämnat så prestationssäkert, dock valde jag bort dom två för att jag vill ha färskt nu första året.

Funderar lite på Stakkato också, tycker att han nedärver rätt mycket av dom egenskaper jag letar efter.

Kort sagt vill jag ha; mer rygg, en rätt liten hingst (eftersom min är 178 och jag vill ha en avkomma som jag, 159 cm lång, med lättehet kan rida. Även om det inte har varit minsta problem med min så är det ju inte säkert att en till jätte blir lika lättmanövrerad), kort rygg, bra bakben och en rätt cool skalle (inte så mycket nerv).

Är det någon som sitter inne på hingstips som passar in på dom kriterierna mottas det tacksamt!
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Ja, Tornesch är ett hett alternativ, jag har kontaktat dom för att höra vad dom tycker. Det enda jag är lite rädd för där är att jag tycker att avkommorna tycks mogna lite sent. Jag vill väldigt gärna ha en häst som kan gå falsterbo och breeders (om man får beställa det :d).

Eller vad är din erfarenhet?

Contendro I har jag faktiskt inte alls tittat på, kanske borde göra det.
 
Sv: Vad nedärver hingstarna?

Quick Star blodet kanske kan vara ngt? Små kvicka kanokulor har alla avkommor jag träffat varit :) bara en spontan take när du sa mindre modell och övriga kriterier.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Lady_S
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp