Vad mer ska min dräktiga ponny ha? (Analyserat hö)

Hundproblem

Trådstartare

Energi 9,9 MJ/kg TS
63g/kg TS Smb Råprotein
Kalcium 1,8g/kg TS
Fosfor 2g/kg TS
Kalium 13g/kg TS

Hon är maxad d-ponny och hon ska föla i början på juni.

Jag vill ha det så naturligt som möjligt. Ger gärna inget mer än grovfoder om det verkligen inte behövs. Undviker gärna pellets (t.ex. krafft grov o.s.v) och betfor. Müsli har jag inget problem med (Pavo eller HippoTop är favoriterna).

Sv: Vad mer ska min dräktiga ponny ha? (Analyserat hö)

Jag vet inte mycket om foder till dräktiga ston men ser i alla fall direkt att kalcium/fosfor-kvoten är rent åt skogen. Är du säker på de siffrorna?

Du behöver lägga till en hel del protein, om du inte gillar pellets skulle jag satsa på lusernhack och soja. Ger du lusern får du extra kalk som behövs, men du behöver troligtvis även ge ett mineralfoder samt e-vitamin/selen, högdräktiga ston behöver mer av "allt", även mineraler.

Snabbräkning ger 6 kg hö och 1 kg lusern borde täcka energi och proteinbehovet, dock behövs det ett mineralfoder med relativt mycket fosfor, alternativt att du ger vetekli också utöver t.ex. Miner blå.

Senast ändrad:

Vilka siffror ska det nå upp till? Så jag kan räkna själv efter Pavos foder :)

Förmodar att du redan vet eller hoppas du gör de , hur mycket du måste öka fodret de 3 sista månaderna.

månad 8-9 är tillägget +15 % på stoets normala vikt
månad 10 tillägg + 25 %'
månad 11 tillägg + 30 %

proteinbehovet är 12 gr smb.pr/ mj i dräktighetstillägg'

Gud så tragiskt att ha ett dräktigt sto när man inte ens vet hur man räknar på foder eller öht har koll på vad det krävs i mängd för ett dräktigt sto! :crazy:

Den här meningen var något av det mest absurda jag någonsin läst:

Vilka siffror ska det nå upp till? Så jag kan räkna själv efter Pavos foder

:wtf:

7kg hö
4hg betfor (mått = torr)
2dl olja
1hg mineraler (blå miner)

Vad tror ni om det?

Jag har inte räknat på dina siffror men det ser ut som om du måste ge mycket av nåt proteinfodermedel om du ska komma upp i en protein/energi-kvot på 12 som någon skrev högre upp.

Oljan ska definitivt bort, innehåller inget protein alls, inte särskilt naturlig hästmat heller som du skrev att du vill ge!

Betfor har ett dåligt förhållande smb rp/MJ för ett dräktigt sto!

Nu bör kvoten (smb rp/MJ) i totalfoderstaten vara minst 7.

Lucern, soja eller potatisprotein är alternativ om du inte vill använda blandade produkter!

Det jag skrev var det en som är van dräktiga hästat (enligt henne själv). Jag blev misstänksam på det.

Hur räknar man ut kvoten? :)

Jag tycker du ska ringa en foderrådgivare på något foderföretag och be om hjälp. De är hyfsat kunniga men du får ha i åtanke att de väldigt gärna vill sälja av just sitt eget foder. Ring gärna till flera. Det är helt gratis.

Jag tycker du ska ringa en foderrådgivare på något foderföretag och be om hjälp. De är hyfsat kunniga men du får ha i åtanke att de väldigt gärna vill sälja av just sitt eget foder. Ring gärna till flera. Det är helt gratis.

Har du tips på några? Men om alla vill sälja av sitt eget, hur ska jag veta vad jag ska välja? :)

Du får i alla fall svar på vilket behov din häst har och hur mycket och av vad som du måste komplettera med utifrån näringsvärdena på ditt grovfoder.
Alla de större foderföretagen har denna service. Googla "foderrådgivning häst" så får du massa träffar.

Det stallet jag stod i för några år sedan anlitade henne per brev. Tror det kostade runt 500,- men ser på hennes hemsida att hon har samtalstaxa så det blir säkert mycket billigare för dig.

Min häst är SWB, valack och insulinresistent så du har inte mycket nytta av den men han får
8-9 kg hö
0,25 kg vetekli
0,25 kg lusernpellets
2 dl linfrökaka
potatisprotein, öljäst, hagtorn, gynostemma plus mineraler.

*kl*

mina dräktiga märrar har fri tillgång på hö, med lite lågt protein enligt mig.

Äter utöver det 2-3kg havre, samt 3-5kg kraft grov 125 och diverse tillskott. travare.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge...
Svar
6
· Visningar
657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka