Vad menar han med att följa efter mig?

F

frost

Min fyraåring följer efter mig när han går lös. Och jag vet inte vad det beror på, eller hur jag ska tolka det... Hjälp?

Detta är alltså som det är:

Jag brukar släppä lös min valack på ridplan/i ridhuset ibland. För att plocka bort hindermaterial när jag ska longera etter för att bygga löshoppningsränn, ibland för att han ska få springa av sig om det är knaggligt i hagarna eller så.

En snabb sekund kan han sniffa omkring eller kolla något, men resten av tiden följer han efter mig, när jag går omkring och plockar och donar. Har aldrig tänkt på detta innan, men idag började jag fundera på varför han gör så och vad det betyder, egentligen.

Han följer mig alltså oftast på ca 3 meters avstånd, om jag går går han, joggar jag tar han trav. Stannar jag, stannar han, då kan jag kalla på honom och han kommer. Eller så går jag fram till honom, och han står still. Han backar om jag knuffar undan honom, även om jag inte rör i honom, utan bara går enot tillräckligt nära.

Så jag undrar om han gör detta för att han följer ledaren, eller tror han att han föser runt mig, och att han är boss? Eller följer han mig bara för att jag är det mest intressanta som finns i ridhuset, när jag bär bommar och sådant?

Detta är en fånig fråga inser jag, jag borde definitivt vara mer insatt, så jag frågar lite anonymt. Och jag är tacksam för svar...

Sv: Vad menar han med att följa efter mig?

Ah - här har vi en lycklig person som blivit ledare för hästen utan att ens ha ansträngt sig! (eller kanske just därför?;))
Så vida han inte är påflugen och respektlös i samband med det här beteendet så skulle jag helt klart tolka det som att hästen har förtroende för dig som en trygg och pålitlig ledare och vän.

Säger som de andra att du har en häst som har respekt för dig! detta gör jag när jag är ute o går med min gamling. han är inte lika duktig som din men svänger jag svänger han osv. däremot är vi gamla säger han och ta rinte traven i onödan! =)

Men jag vet at than litar på mig så jag är glad och de tycker jag du också skall vara :D

Som andra redan sagt så tolkar jag det som att han vill följa ledaren (alltså du:))
Om det var så att han föser dig skulle du nog bli lite "bufflad på" eller t.ex bli nypt på axeln, hästen skulle säkert inte heller stanna på behörigt avstånd när du stannar osv...
Kul för dig :banana:

Grattis, är inte detta vad vi alla strävar efter- ledarskap utan att behöva anstränga sig!!!!

FPL

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 613
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka