Vad med kan jag göra för min tös?

Prosit

Trådstartare
Lilla kattan är inte kry.... hon kräks och kräks. Så fort hon äter så kräks hon.
Veterinären sa att jag ska avvakta. Hon trodde det beror på värmen. Hon kräktes en gång i går, och i dag har hon kräkts tre gånger.

Det är otroligt varmt i vår lägenhet nu, solen har legat på hela dagen. Fläkten går för fullt i vardagsrummet, i sovrum, hall, datarum och kök är det bastu. Fläkten gör varken från eller till och korsdrag går inte att få, det blåser ju ingenting.

Nu har jag ställt skålar med iskallt vatten runt i hela lägenheten. Hon drack nyss väldigt mycket på balkongen. Jag ger henne ingen mer blötmat, risken är väl stor att den bara står och härsknar i värmen. Så så länge det är så här varmt får hon klara sig på torrfoder.

På balkongen börjar det svalna nu, och hon ligger där utsträckt på betongen.
Jag är orolig för hon är inte pigg, vinglar lite när hon går och är dåsig.

Jag funderar på att blöta en handduk och vira runt henne så jag får ner hennes kroppstemp lite, det gjorde jag förra sommaren och det hjälpte. Hoppas att hon dricker lite mer.

Är det något mer jag kan göra för henne???
Blir hon sämre så åker jag till Strömsholm med henne, men så länge hon dricker tyckte vet. att hon kunde vara hemma, slutar hon dricka måste hon ha dropp.

Vad är det för symptom på kattsnuva? Och vad är det för symptom på kattpest??

Kattpesten har jag hört rykten om går i stan nu........ och jag hade kontakt med kattsnuvekatter i helgen, har dock slängt alla de kläderna i tvätten och tvättat skor och så, samt duschat innan jag gosat med kattan.....
Kan hon smittas ändå??? :(

Har tyvärr inte svar på dina frågor, men skickar ett välsignande om att det går bra!

Heja lilla missan!

Hon får inte dricka iskallt vatten, det är inte bra för magen. Bättre med fisljummet.

Att vira handduk runt henne är säkert bra, inte för kall bara så hon får en chock eller tycker det är för obehagligt.
Symptomen på kattsnuva är enligt apotekets Hälsoråd för katt:
-feber
-rinnande nos och ögon
-Sår på tungan och munslemhinnan
-aptitlöshet
-slö och allmänpåverkad

Pesten
-diarréer
-kräkningar
-tecken på uttorkning
-aptitlöshet
-feber
-nedstämdhet
-slöhet
-undertemp

Men hon verkar ju ha aptit även om maten kommer upp igen, så jag tror inte det är varken pest eller snuva. Gör som vet säger, vänta tills imorgon iaf. Har du möjlighet kanske modersmjölksersättning kan vara nått, så hon får nått i sig. Finns på välsorterade djuraffärer.

Håller alla tummar för er, men jag tror också att det är värmeslag.

Hur länge har hon kräkts? Har du fastat henne i ett dygn innan du börjat ge henne mat igen?

Med tanke på att det är varmt och katten behöver vätska skulle jag hellre satsa på att försöka få i henne lite burkmat än torrfoder. I vanliga fall bör man inte låta blötmat stå framme längre än 30 minuter, men med tanke på att det är rötmånad bör man kanske dra ner den tiden till 15 minuter.

Men om du inte fastat katten rekommenderar jag det först och främst, erbjud sedan mat efter 24 timmar.

Tack för alla tips! Gumman är mycket piggare idag och tigger mat som bara den!!

Jag virade in henne i en fuktig handduk igår, och tydligen var de jätteskönt. Den var inte KALL, men sval och fuktig. Hon lade sig ner och bara njöt när jag kramade handduken på henne så pälsen blev fuktig!

Vattnet i lägenheten var kallt när det kom ur kranen, 3 minuter senare var det inte kallt längre, så hon drack aldrig iskallt vatten... bara inte varmt :crazy:

I natt har hon legat hos mig och gosat hela natten. Hon spinner och kastar sig på rygg och vill bli gosad på magen. Nu ligger hon på sin favoritplats, klösträdet på balkongen och tittar på grannens hund som far omkring med en pinne utanför.
Hon dricker vatten titt som tätt och vattenskålen på balkongen får stå kvar.
Hon har inte kräkts nåt mer sen innan jag skrev tråden. Magen verkar lugn för hon går på toa som vanligt och är inte lös.

Jag ska prova att erbjuda henne lite blötmat, men hon brukar inte vilja äta på en gång.... låter den stå kvar en kvart, kan man ställa den i kylen sen och erbjuda senare eller ska man bara kasta den??? Om man sätter plastpåse över tänkte jag. Om hon nu inte vill ha på en gång??

Jag hoppas och tror att det bara var värmen.... är livrädd när man vet att pesten är i närheten :(

Jag är nog lite hönsmamma trots allt :crazy:

Du kan nog ställa in oäten blötmat i kylskåpet och plocka fram en gång till men var försiktigt och var uppmärksam på hur maten ser ut och luktar. Jag avskyyyr rötmånad.

Vad härligt att hon mår bättre, hoppas det håller i sig! :p

Jag tog fram lite mat åt henne nu och hon äter. Första portionen är alltid ok, för då är den inte kall. Tar man fram den ur kylen så vill hon inte äta på en gång, så då kommer den ju att stå en liten stund....
Jag luktade ordentligt nu, så jag känner om det skulle lukta annorlunda sen.

Nu är hon jättepigg i alla fall!!!!
Hon hälsar med en kurr till alla här!!!!

Tipex

Skönt att kissen är bättre.

Våra kissar dricker ibland dåligt när det är varmt, då brukar jag bjuda på sval filmjölk, gärna A-fil, dofilus eller liknande. Det tycker dom är :d.

Har du vaccinerat kissen? Även om den är innekatt kan man ju själv dra hem diverse otyg med kläder och skor.

Med risk för att bli halshuggen...

Jag VET att man ska, jag VET att det är oansvarigt att inte göra det...
men hon är INTE vaccinerad. Ska göra det i samband med kastrationen. Vet. ville dock inte kastrera nu, pga vämen. Får vänta till hösten.

Filmjölk tycker hon är blä.... så det går inte med henne... däremot glass. Vet dock inte hur nyttigt det är för katter, så jag är försiktig på den punkten.

Vänta inte tills dess!
Min katt blev av olika anledningar inte vaccinerad i tid, och nu har jag äntligen för ett litet tag sedan(efter MYCKET tjat) kommit iväg.
Det är så skönt att ha det gjort! Jag är inte längre super hypokondrisk om min katt och kan somna lugn utan massa oroliga tankar hit och dit.
Dessutom är din katt kanske en ung sådan? Då är det väl ännu viktigare?
Min var trots att äldre och regelbundt vaccinerad innan denna tiden.
För är hon väl vaccinerad slipper du ju faktiskt den värsta oron.

Vaccinera absolut inte omedelbums! Katter skall vara friska när de vaccineras. Katter med nedsatt immunförsvar (vilket denna katt antagligen har pga sjukdom) löper större risk att drabbas av biverkningar från vaccinet. Vänta med vaccination tills katten är helt frisk. Rötmånaden är snart över så då är det lugnt att kastrera också.

Liten utvikning:

Rötmånaden har bara börjat. Enligt Bondepraktikan är den från ca 23 juli till 23 augusti, hittade jag i ett tidningsarkiv.

Det finns ju många myter runt den. Fast egentligen handlar det bara om att bakterier trivs i värme och hög luftfuktighet - så som det ofta är i augusti.

mandalaki

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka