Vad måste hästen kunna för en PP?

Lillflickan

Trådstartare
Har planera på att framöver starta en PP med min medryttar/foderhäst.
Hon är 6år och inriden i somras så hon kan inte så mkt än. Är rätt så nervös och rädd av sig. Rider just nu ut enbart med lugnt och tryggt sällskap för att hon annars hoppar till för saker, inte vill gå förbi m.m. om hon går själv (åker jag av så är det full galopp hem till stallet - inte så jätteskoj).

Vet ungefär vilken kondition och så som krävs. Det jag undrar är vilka typer av "farliga" saker som kan tänkas komma på en PP; typ mkt trafik, vatten, broar t.ex. ?

Är det så att det är snällare på just PP, att de kanske undviker broar eller så? just för att det är orutinerade hästar/ryttare.

Antar att det är olika på olika ritter också, de som kag tänkt kan bli eventuella är Rönningeritten (möjligt att det är lite för tidigt för oss än) och Lovisedalsritten.

Sen har jag lite dålig koll på vad som gäller av hästen, måsten den ha licens för en PP?
Och visst är det så att det inte finns någon egentlig maxtid?
Är det som på tävling annars, att det är vetgrindar med vilotid och pulskoll?
(Har bara koll på hur det är på tävling men PP vet jag inte hur pass mkt tävling det är)

Sv: Vad måste hästen kunna för en PP?

inriden sommaren 2010... Nu vet jag ju inte vad hästen har gjort tidigare (longerad, körd, handhäst osv??), men jag hade nog avvaktat med en PP till sommaren 2012. Fast det beror såklart på hur mycket hästen är tränad innan den blev inriden också. Å andra sidan är det också mycket bra att ha ett år på sig att hinna socialträna hästen innan du startar en PP. Därtill är det bra att träna på att andra hästar kan rida förbi er (i alla gångarter) utan att din häst blir "tokig".

Angående de ritterna du anger att du funderar på kan jag inte uttala mig, för de har jag inte ridit själv. Där jag har ridit så brukar PP-banan vara en del av tävlingsklaseens bana (alltså en av delsträckorna) och det innebär att det inte är någon "snällare" bana än tävlingsklass alltså.

Hästen behöver inte ha licens för en PP. Den behöver inte heller ha den gula boken (där alla resultat från och med Clear Round och uppåt ska föras in sedan). Du behöver däremot ha ryttarlicens (om PP:n arrangeras samtidigt som en CR eller T-klass - vilket det i princip alltid gör).

I PP finns det både min-tid och max-tid. Det är för att man inte ska rida vare sig för fort eller för långsamt. Även i tävlingsklass finns det en maxtid (men ingen min-tid) och man kan då bli utesluten på grund av överskriden maxtid. Under en PP är tiderna rejält tilltagna och det är snarare svårare att hålla min-tiden än max-tiden.

Det finns ingen vet.grind på PP eftersom den bara är en sträcka. Däremot är det självklart förbesiktning och slutbesiktning som vanligt.

Lycka till! :)

Det finns ingen vet.grind på PP eftersom den bara är en sträcka. Däremot är det självklart förbesiktning och slutbesiktning som vanligt.

Lycka till! :)

Jodå, det kan vara grind i PP. Vi gjorde det på Fornaboda nån gång. Alternativet hade varit att de fick rida 3 mil i ett svep, och det krockar ju med TR, eftersom det där står att sista slingan får vara max 20 km.
Så de fick rida 2 *17km, och får då mer valuta för pengarna, eftersom det då verkligen blir en Prova På.
Det är ju grindarna som krånglar till det i distansritt. ;)

Jag ser inga problem med att rida en långsam PP på en häst som är riden i ett år. Jättebra miljöträning. Men din häst bör vara så pass säker att den klarar alla de situtioner du tog upp utan sällskapshäst. Allt det du nämnde kan förekomma även på PP.

Aaah! Vilken toppen-PP-ritt! Det är ju helt klart en fördel om man hittar en PP med grind - för det är precis som CK säger "det som krånglar till det" (och speciellt i början när man är ny!) ;)

Tack för svaren :) En PP med grind vore perfekt, det är ju det jag varit räddast för förut när jag skulle ut och tävla med förra hästen (kom dock aldrig ut, första gången pga. sparkskadad häst och andra gången pga. att jag själv blev sjuk).

Ja blir ju inget jättetempo direkt isåfall, typ 5-8km/h. Men när det blir beror på hur det går med träningen av "farliga saker".

Nu i veckan har vi tränat att gå under broar - gick med henne ett par gånger och sedan var det inga problem att rida under också. Fladdrande hag-staket var läskigt, så igår satte jag upp plastband på gården och gick emellan, och efter mycket tvekan vågade hon gå därigenom och verkade riktigt stolt över att hon vågade :) Ska bli spännande att se om hag-staketen är lika läskiga nästa gång eller om de är lite mer ok, så att man inte behöver hoppa av kanske.
Hittade ett par lastpallar så vi kan ha lite låtsas-bro-träning såsmåningom också. Och så ska jag övertala pappa att komma med bilen så vi kan börja lite trafikträning på ett lugnt och bra sätt.

Senast ändrad:

något som är bra att träna på men som många kanske glömmer bort är att träna saker som är viktigt i en veterinärgrind.
Hästen ska klara att någon annan tar o klämmer på den. Den bör stå stilla när pulsen ska tas. Acceptera att veterinären kollar slemhinnorna i munnen. Du ska kunna visa upp din häst i trav.

Lycka till!

Du är hjärtligt välkommen till oss i Björkvik!
Vi kommer att ha en utbildningsritt den 27 mars. Det är två slingor så det blir en grind. Vi gör som att det vore tävling så att man får bekanta sig med alla moment så som vet.besiktning, pulsning, turerna i grinden, bangenomgång, etc. Vi brukar rida ca 2 mil.
Det finns erfaret distansfolk på plats som i lugn och ro berättar hur distanstävling går till och som lotsar dig runt i de olika momenten och svarar på alla möjliga frågor du har och som kan tänkas komma upp.

Mer info kommer på Björkviks Ryttareförenings hemsida när det börjar närma sig. / Cicki, Björkviks RF

Rachan: bra tips :) Att visa hästen i trav har jag tänkt på, men det med veterinären ska kunna klämma o känna har jag helt glömt. Vad exakt är det de kollar vid vet.beskiktningen och hästen därmed ska "klara av".

Wiszca: utbildningsritt 27 låter helt toppen, då är det ju massa andra nybörjare med att rida tillsammans med, och grind och allt är ju helt perfekt :banana: Får bli vår lilla träning innan en "riktig" PP på lovisedal sen

I veterinärgrinden kollas puls, andning, slemhinnor, hjärtljud, tarmljud, muskeltonus, tryck o ömhet, sår o gallor, rörelse o framåtanda/ attityd och helhetsintryck.

Att träna hästen att andra kan ta,klämma o känna på den så har man mycket vunnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 141
Senast: mackan
·
L
Distans Jag är en som äe sugen på att prova på distansritt. Jag ÄLSKAR att rida i naturen och långa ritter. Men har en del frågor, eftersom jag...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: BandyBoy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka