Lite info frågor

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare LindaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 162
L

LindaK

Jag är en som äe sugen på att prova på distansritt. Jag ÄLSKAR att rida i naturen och långa ritter. Men har en del frågor, eftersom jag inte vet så mycket om distans. Vill se om det passar min häst i dagsläget.

Så:# Hur gammal måste hästen vara?

#Rider man bland trafik på tävlingar?

#Hur ser terrängen ut där man rider? Vägar skogar, "konstiga" saker?

#Krävs grönt kort? NÅgot annat, typ licens?

#Är där ALLTID maxtid? Eller är det bara fortast möjligt i de högre klasserna? Och vilka klasser är det i så fall?

Vet redan att man inte behöver särskild utrustning, bara den man har passar hästen och sitter bra. Är förstås alltid viktigt! Nu kanske ni undrar vad jag har för häst och då kan jag tala om att jag har en travare som är 6 år, mycket energi och älskat att få jobba. Håller just nu på med grundutbildning och inridning, så det är inte tal om att börja tävla än, men vill gärna veta i alla fall. Är sugen på att ha nåt mål, nåt att se fram emot, tycket det är kul att komma ut på tävling emellanåt, och jag gillar inte dressyr och hopp. Har alltid varit nyfiken på distans.

Tacksam för alla info jag kan få!

Sv: Lite info frågor

Hejsan
Nu är ju jag en "gröning" själv när det gäller distans, men jag kan ju i allafall svara dig på de frågor som jag kan :laugh: ...sen kan säkert andra fylla på med mer info, plus att det finns massor av andra trådar som kan ge dig ännu mer (förutom då TR för distans, förstås!)

*Hästen måste vara 5 år för att få starta.
*Skulle tro att man kan komma att rida på vägar med trafik även under tävling, men det beror ju helt på hur arrangören har lagt bansträckningen och vilka möjligheter de har. Sen är det säkert så att alla försöker att undvika att dra banan längs med trafikerade vägar, men det kan ju vara svårt till 100%.
*Terrängen beror helt på bansträckningen och vart i landet man rider. Har förstått att om det är "konstiga saker" typ att man ska passera en bäck/vattendrag, så ska det även vara möjligt att rida en mindre "omväg" för att slippa gå i vatten (men det tar då lite längre tid). Vet inte hur väl detta fungerar i verkligheten dock.
*Grönt kort krävs alltid. Om du ska starta en 50km CR eller Tävlingsklass krävs ryttarlicens för lokal nivå, över 80 km krävs licens för regionalnivå samt häst/ponny-licens osv. Även vid ProvaPå-klass krävs ryttarlicens om PP-klassen arrangeras samtidigt som någon tävlingsklass. Om det bara arrangeras PP-klasser är det upp till arrangören att bestämma.
*Läs i TR ang maxtider... tror det är "fortast möjligt", men det gäller ju också att klara alla puls- och veterinärkontroller för att vinna...! Dessutom säger distansen "att genomföra är att segra"! :-)

lycka till med din häst och distans!
Själv ska jag starta min första PP 30 km på Billingeritten i augusti!

Tack så mycket för dina svar!:bow: Du kan ju en hel del!
Med fortast möjligt, så menar jag ju fortast möjligt efter hästens förutsättningar, d v s att hästen ska vara fräsch och i bra "skick" när den kommer i mål.

här är en till som skulle vilja testa på distans, verkar ju jätte kul.. hur får man en licens för att få ställa upp?
finns det en max tid, dvs måste i mål inom en viss tid eller kan man ta det i sin takt för träningens skull första gången typ (givetvis inte en del dag eller 10 timmar om d tar normalt 2 timmar)
Brukar distans tävlingar hållas på många ställen i Sverige?
Är det som en orienterings runda där vägen är snitslad eller har man karta eller hur funkar det?

hehe oj va många frågor det blev

Det lilla jag vet är att maxtiden på PP eller CR, är satt så att du hinner med att rida i ett ganska makligt tempo, d v s mycket skritt och en del trav. Detta är efter min egen förståelse gjort för att man ska lära känna sin häst och hur fort man behöver rida för att hinna en viss sträcka. alltså lära sig lite om tempo. Tror dessutom att dessa maxtider "försvinner" i högre klasser, där gäller bara först i mål!?
Och vad gäller maxtiderna, så är det så att du har en tid, t ex 3 timmar som du ska rida banan på och då ska du helst rida den på exakt 3 timmar, du har kanske 5 minuter att slå på under eller över, kommer du tidigare eller senare så blir du inte godkänd.
Och sen tror jag att banan är snitslad.

Du kan gå ut på http://www.nerikesdistansryttare.org/ och titta på menyn på vänster sida klicka på sydnärkeritten så hittar du en massa info om den tävlingen, proppen, karta och ryttarmeddelande mmm. Liten översikt hur det kan se ut inför en tävling. Har ni inte för långt att åka så kom gärna o titta.

Det lilla jag vet är att maxtiden på PP eller CR, är satt så att du hinner med att rida i ett ganska makligt tempo, d v s mycket skritt och en del trav. Detta är efter min egen förståelse gjort för att man ska lära känna sin häst och hur fort man behöver rida för att hinna en viss sträcka. alltså lära sig lite om tempo. Tror dessutom att dessa maxtider "försvinner" i högre klasser, där gäller bara först i mål!?
Och vad gäller maxtiderna, så är det så att du har en tid, t ex 3 timmar som du ska rida banan på och då ska du helst rida den på exakt 3 timmar, du har kanske 5 minuter att slå på under eller över, kommer du tidigare eller senare så blir du inte godkänd.
Och sen tror jag att banan är snitslad.

Maxtiderna finns för att folk inte ska hålla på och rida hela natten.
Det du surrar om är nog idealtid, vilket inte förekommer i nån större utsträckning längre.

Clerar Round och Prova på har minimum och maximumtid. Min-tid för att man inte ska rida för fort, och maxtiden för att funktionärer och veterinärer ska veta när dagen är slut. Då har man också stopptider, så rider man för sakta så får man itne gå ut på nästa slinga, om det inte finns en chans att man hinner runt på maxtiden.

Tävlingsklasserna har en maximumtid, ofta 6 timmar på 50 km, 8 timmar på 80 km och 12 timmar på 120 km.
Banan är markerad med skyltar och snitslar. Dessutom får man (oftast :grin:) en karta, så man kan hålla lite koll själv också.

Men man ska kunna rida banan i rask takt, och ändå se markeringen.

En till lite nyfiken;

Gäller samma max-ålder för ponny som i övriga grenar?
Dvs jag som är 23 får inte rida min D-ponny i distans?

Är själv rätt grön men hade tänkt starta någon pp med min femåring nu i sommar/höst iaf! :) Vad jag har förstått så får man rida ponny ja! :D
/Sandra

Jag är en som äe sugen på att prova på distansritt. Jag ÄLSKAR att rida i naturen och långa ritter. Men har en del frågor, eftersom jag inte vet så mycket om distans. Vill se om det passar min häst i dagsläget.

Så:# Hur gammal måste hästen vara?
5år för CR och 6år för tävling
#Rider man bland trafik på tävlingar?
Ja, men oftast försöker man undvika lägga banor på större vägar.
#Hur ser terrängen ut där man rider? Vägar skogar, "konstiga" saker?
Den terrängen som finns där banan är. Lättare klasser har lättare banor, oftast.
#Krävs grönt kort? NÅgot annat, typ licens?
Grönt kort + licens måste du ha för att få starta.
#Är där ALLTID maxtid? Eller är det bara fortast möjligt i de högre klasserna? Och vilka klasser är det i så fall?
Alltid maxtider. Det är en av svårigheterna att klara banan inom en viss tid.
Vet redan att man inte behöver särskild utrustning, bara den man har passar hästen och sitter bra. Är förstås alltid viktigt! Nu kanske ni undrar vad jag har för häst och då kan jag tala om att jag har en travare som är 6 år, mycket energi och älskat att få jobba. Håller just nu på med grundutbildning och inridning, så det är inte tal om att börja tävla än, men vill gärna veta i alla fall. Är sugen på att ha nåt mål, nåt att se fram emot, tycket det är kul att komma ut på tävling emellanåt, och jag gillar inte dressyr och hopp. Har alltid varit nyfiken på distans.

Tacksam för alla info jag kan få!

// Linda.....

här är en till som skulle vilja testa på distans, verkar ju jätte kul.. hur får man en licens för att få ställa upp?

Licens fixar du superlätt via Ridsportförbundets hemsida. Bara att klicka sig vidare till "tävling" och där "licenser" (typ). Till slut kommer man till ett formulär som man fyller i. Inom 10 dagar ska du ha betalt avgiften (som för lokallicens är 165 kr, på en lokallicens får du starta PP-ritter samt CR50 samt T50).

För att lösa licens (och för att tävla) måste du först ha grönt kort.
HÄst/ponny behöver inte ha licens för PP eller 50 km-ritter.

Ett bra tips är att åka iväg på en tävling som hålls i närheten (om man har möjlighet) och titta på hur det går till. Jag fick massor av tips när jag var på Hökensåsritten i "studiesyfte". Lärde mig bla att man inte måste starta i klunga, utan har 15 minuter på sig att passera startlinjen (fast man förlorar ju tid på det såklart, men det kan vara värt om man har en lite för pigg häst). ;)

..... man inte måste starta i klunga, utan har 15 minuter på sig att passera startlinjen (fast man förlorar ju tid på det såklart, men det kan vara värt om man har en lite för pigg häst). ;)

gäller det på alla PP också? har hört att man kan starta lite efter de andra..men om det står "start i mindre grupper" i proppen?
låter skönt att slippa starta med ett gäng precis bakom, så att hästen (och jag..) hinner "vänja" oss lite och slappna av ordentligt innan vi ska rida om/bli omridna.. ;)

Nja. När det blir "start i mindre grupper" så var det i allafall i Hökensås ca 5 min mellanrum och det tyckte jag (som stod förvisso bara stod brevid) ändå upplevdes som ett bra mellanrum. Hästarna är ju uppvärmda innan, så man kan ju sätta igång i trav direkt om man vill... gäller bara att starta med andra som vill trava kanske... fast man måste väl såklart inte rida i samma tempo som de man råkar få starta med heller... (?) :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 110
Senast: Hedinn
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först... 2
Svar
38
· Visningar
3 965
Senast: Piaff
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 958
Senast: Freazer
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 459
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka