vad krävs för 50km?

krasslig

Trådstartare
Ja, hur bör man träna sin häst för att den ska klara en 50km CR?
Hästen rids normalt 6ggr/vecka, ibland 5 beroende om hon gått lite hårdare, varav en brukar vara dressyrträning, sedan brukar det bli ytterliggare 1-2pass på ridbanan och 3-4pass ute.

Hur vet ni hur långt ni rider?
Hur bör man lägga upp sina pass utomhus? Timmar i skritt har jag läst mig till, och längre travsträckor med samma tempo. Eller?
Bör man införskaffa en pulsmätare? (Och isåfall - vilken?)

Vill även hinna med och starta dressyr och hoppning också, men skulle gärna vilja pröva 1 eller 2 CR i distansritt nästa år.. :) Förhoppningsvis ska jag väl lyckas ragga med nån stallkompis också ;)

Sååå.. hur bör man träna?

Mvh krasslig

Sv: vad krävs för 50km?

Vad roligt! Alla borde prova distans. En clearround i lugnt tempo klarar säkert din häst med den träningen du beskriver. Men några av mina tips och trix kommer här i alla fall :)

Varierade underlag är en bra grej att tänka på. Rid där det är hårt, mjukare, rid på asfalt, trava på asfalt (börja med kortare sträckor och trappa upp efter hand). Vissa lägger upp träningspassen i intervallform, 10 min. trav, 5 min. skritt, 10 min trav osv. Lugnt och jämnt tempo brukar jag eftersträva.

Att lära sig pulsa hästen är en ganska viktig grej. Antingen kan man använda ett pulshandtag som man kan köpa, eller kan man skaffa ett stetoskop (för djur, de har lite kraftigare slang och är lättare att lyssna med) från tex. nordpost för ett par hundra. Leta bakom armbågen på vänster sida, vid sadelgjordsläget. Ett pulsslag låter dunk-dunk, alltså dubbelt.

Andra saker man kan träna lite på är rent praktiska grejer, som att träna på att visa upp hästen. Springa upp, vända, springa tillbaka. Vänja hästen vid att olika människor grejar med den och pillar den i munnen etc. Och på att få vatten hällt på sig (tränas till en början bäst när det är varmt och svettigt, så det inte blir för obehagligt).

Det finns många trådar att botanisera i också, och det finns böcker att hitta på t.ex. bokus, framför allt på engelska, om man söker på endurance riding.

Lycka till!

Då ska vi alltså ut och intervallträna! :) Vi behöver i dagsläget rida dryga 15minuter skritt på asfalt för att ta oss ut i skogen (och 15 hem), så då kanske det är dags att börja lägga in lite trav på asfalt? Och såklart fortsätta rida i skog och mark, försöker redan rida på varierande underlag så det ska jag se till och forts. med. För vad jag förstått så kan man förvänta sig alla typer av underlag i en distansritt.

Ang. pulsklocka, om man vill ha en som man kan ha i "sändare" och se aktuell puls under träning också, vilken bör man ha då och ungefär vad kostar en sådan (har hittat för 600kr, men är dom bra?). Funkar dom på vintern, eller fryser dom då?

Det praktiska ska vi också se till att träna på! Så nu är det bara att satsa.. till sommaren 2012 ;)

Jätte tack för tipsen! :laugh:

Det är grymt roligt att rida med pulsmätare, men det är ju inte direkt någon nödvändig utrustning till att börja med. Jag tänker att det är viktigare att kunna pulsa hästen avsuttet vid stillastående inför en CR-start, så man vet när pulsen sjunkit till under 60 och man ska gå in i veterinärgrinden.

Men det är ju som sagt väldigt roligt och intressant med pulsmätare, en fantastisk leksak om man har lite slantar över. :) Jag har inte erfarenhet av någon annan för ridbruk än Polars enklaste modell, men den har aldrig strulat vid minusgrader och har fungerat i alla lägen. Det finns säkert någon annan som har bättre koll.

En annan rolig leksak är gps:en. Den tänker jag nästan är mer användbar än pulsmätaren till en början, för att hålla koll på hastighet (lätt att bli fartbind och svårare än man tror att hålla ett jämnt tempo) och avstånd och tid. Dessutom kan man få fina diagram i datorn om man kopplar in den där, och vem gillar inte diagram? :D Jag har en garmin forerunner som jag är väldigt nöjd med. Den har varit med överallt, till och med åkt tvättmaskin, och fungerar ändå. Slitstarka grejer det där.

Senast ändrad:

Pulsmätare behöver du inte i träning till en CR. Stetoskop är viktigare.
Bättre med en forerunner GPS så du ser längd, hastighet och tid.
// Linda

Och jag kör med en Garmin Forerunner med pulsband.
Då behöver jag bara ha en klocka, ser hastigheten m.m. när jag rider, och kan sen pulsa hästen avsuttet med pulsbandet och samma klocka. Toksmidigt! :)

KL

Ja, det var något sådant jag hade tänkt mig att skaffa, med "allt-i-ett" :) Så också nyfiken på vad den kostar, och vad man ska ha för sort? Söker jag på forerunner så kommer det ju bara fram massa cykelklockor, eller är det samma sak??

Garmin forerunner 205 har jag, 305 får man med pulsband som tydligen kan konverteras till häst (tror det finns en tråd om det här någonstans). De kostar mellan 1000-2000 spänn ungefär. Finns på alla möjliga ställen, kolla pricerunner till exempel, netonnet säljer ibland tror jag, sport- och elektronikaffärer. Bara att leta. :)

Jag hade bytt ut ett av ridbana-passen till uteridning och ridit max 5 ggr pdf vecka :)

En fråga till er som har forerunner, vill köpa en men är inte intresserad av att se förbrukade kalorier, kan man ändra visningen så att det är km/h istället? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Jupp det går att ändra:) Bara att klicka på pilarna på sidan av klockan så byter den visningsläge, finns några olika att välja på.

Ja, fast jag är inte jätte sugen på att byta ut fler pass på ridbanan, eftersom att jag bara vill pröva på distans som en kul grejj (vill träna mot att klara en 50 CR i lugnt tempo, blir det för långt sen så kör vi en prova på klass bara) som jag vill pröva på, 1 eller ev. 2 gånger nästa år..Framförallt eftersom att vi inte kommer ha så lätt att ta oss ner i "söder", där de flesta ritterna verkar hållas ;)

Även om jag förstår att det såklart vore mer optimalt att träna ute mera, men måste jag välja så skulle jag välja dressyr och hoppning före, distans känns mer om nått jag vill pröva på bara.. :)
Men tack för tipsen! :laugh:

KL

Såg att forerunner 205 fanns att köpa för under 1000-lappen nu!:laugh:
Så får nog bli en sådan!

En CR klarar en "vanlig" ridhäst utan någon speciell distansinriktad träning. Den man kan tänka på är att träna på hårt underlag. Tex trava lungt på asfalt eller grusvägar.

Vill man sen rida längre klasser och kanske för placering så kan man lägga in mer distansinriktad träning.
Ibland tror jag att ingen vågar prova distans för att det måste vara en så supertränad häst med en massa specialträning. En allroundhäst som rids ut ett par gånger i veckan bör ha tillräckligt med kondition för en CR och 50km tävling. Då pratar jag om att rida i ett lungt tempo, inga 20km/h direkt...

*kl*

Funderar på det här med träning inför CR. Jag har också hört många gånger att en "vanlig ridhäst" klarar av att gå 50 km utan specifik träning. Hur lång grundträning räknar man då, dvs hur gammal är hästen? Hur ofta och under hur lång tid måste man jobba "långa" pass (mer än 1½h) i den vanliga träningen för att komma upp i den konditionen?

Jag har börjat intressera mig för distans med min 5-åring (vi är dressyrryttare i grunden och kommer fortsätta med det). Vi tränar ca 5 dagar i veckan, omväxlande dressyr, tömkörning, markarbete/hoppning och uteritter.
Vi har ridit 2 st PP på 20 km och blivit godkända, men har inte kommit i mål så fräscha att jag hade valt att rida vidare om sträckan varit längre, vilket ju är målet (även om vi hade fått fortsätta rent regelmässigt). Han har varit för trött helt enkelt.

Tränar jag helt fel, eller är det helt enkelt så att en "vanlig ridhäst" (min är ponny, och kallblod) behöver många års träning för att få denna "alla klarar CR-kondisen"? Jag trodde att vi skulle kunna rida 40-50 km i höst, men inser att vi får rikta in oss på att "överleva" många fler PP de närmaste åren.

Här blir det skillnad ifall man pratar hållbarhet eller bara kondition.

Konditionen kan man träna upp på ett par månader men vill man ha en hållbar häst pratar man om ca 2 års träning. Så ifall en vanlig ridhäst är inriden och riden regelbundet från 3 års ålder så har den (om den rids regelbundet med förstånd och allsidig träning) en bra grund ifall man vill starta en CR som 5-åring.
I ditt fall skulle jag lägga in lite galoppintervaller. Kanske är det så att din häst egentligen inte är fysiskt trött utan bara mentalt trött? Ett kallblod har tuffare med pulsen eftersom det tar längre tid att kyla ner sig än en arab.
Har du provat att rida längre än 2 mil hemma? Hur långt rider du som längst?

Tack för tips!

Min häst är riden sen tre års ålder men är utöver det även körd som 2-åring. Jag ser ju fortfarande min häst som ung och vill bygga upp honom försiktigt för att få en hållbar häst. Inför vår första PP i april så var vi bara "normalt" tränade (inte heller i topp efter den vintern) och då tog han slut vad jag skulle säga både fysiskt och mentalt, även om han som sagt gick godkänt i mål, dock på ca 7.8 km/h.
Efter det la vi in fler lite längre pass, längre skrittpass och även travpass, våra vanliga markarbetespass kombinerades t ex med en travrunda på ca 4 km före eller efter det vanliga passet.
Vi har inte ridit längre än 2 mil hemma, vi har väl legat på 11-15 km (inkl fram- och avskrittning) ca när vi ridit "långt" och annars ca 7-8 km. På distansen för 2 veckor sen gick vi i mål på en tid ungefär 9.2 km/h och samma sak där, godkänd, men alldeles för trött för att fortsätta om det hade varit tanken.

Det är säkert som du säger med pulsen för det tar tid för honom att pulsa ner, han är fräsch dagen efter, men väl i veterinärgrinden så är han ändå för trött.

När du skriver galoppintervaller - vad tänker du på då? Typ 1 min galopp, 1 minut skritt, eller längre intervaller?

Det är det som gör mig lite konfunderad över att "alla" ska kunna rida distans. De flesta "vanliga" ridhästar jag känner går ca 1 h 5 ggr i veckan och då tycker ryttaren ofta att de tränar "hårt", vilket jag känner mig tveksam till. Många tycker ju att jag rider "jättelångt" när vi var ute i tvåtimmarspass innan distansen och då skulle vi bara rida 20 km..
Jag tycker det känns som om man lite förringar distansryttarnas och hästarnas hårda arbete om nu "alla" kan gå distans, även på CR-nivå. Varför sitter då distansryttaren ute i kylan hela vintern och skrittar timme efter timme, medans den frusna dressyrryttaren gömmer sig i ridhuset 4-5 dagar i veckan vintertid..

Börja du med galoppintervall på 1 minut x 1 minut, ifall du behöver göra fler än ca 5-6 st så var det för enkelt, utöka då galopptiden lite.

De som sitter ute och skrittar timtals gör det troligtvis för att de vill rida länge än 50km eller för placering. Skritt är uppbyggande och sliter minst på hästen. Många distansryttare låter sina hästar vila under vintern och sen när det är dax att sätta igång dem under januari så är det skritt som gäller ett par veckor.

Det är kanske som att jämföra med att alla hästar kan tävla dressyr, LC utan någon speciell träning. För det behöver man inte sitta och harva runt i ridhuset i timmar, där räcker det med en grundriden häst som kan gå hyfsat på tygel. Man kanske inte kan satsa på att få 80% men man kan genomföra en tävling. Vill man satsa mer på dressyr så kommer man tillbringa mer tid i ridhuset och träna hästen!

Tack för tipset! Vi ska lägga in lite mer intervalljobb i våra kortare pass.

Det du skriver om dressyren håller jag med om, i princip alla hyfsat inridna hästar kan genomföra en LC, men jag är nog ändå inte helt övertygad om att det gäller 50 km, kanske 20-30. Jag anser som sagt min häst vara helt okej tränad och vi tränar mer än många andra, men aldrig att vi hade fixat 50 km idag..
Vi får väl se vad vi får för resultat på nästa PP.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
C
Distans Hej! Jag är ny på det här med distans, så jag skulle behöva lite tips från er med erfarenhet av att träna unghäst inför distans. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 066
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar